Eind 2005 zijn we op Marketingfacts gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland stonden met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. In november 2006 hebben we deze serie herhaald om de trend te kunnen schetsen. Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder, bestaan weblogs nog steeds, maar is het duidelijk dat bloggen de mediahype voorbij is. Aardig moment om de serie interviews nog eens te herhalen en te kijken waar we nu staan.
Vandaag een aantal vragen voor Stephan Fellinger oprichter van Blogo.nl, de eerste Nederlandse webloguitgeverij dat in juni 2005 werd gelanceerd. We spraken eerder met Stephan in november 2005 en oktober 2006.
Kun je kort aangeven waar je nu staan met blogo.nl?
We hebben het afgelopen jaar een aantal duidelijk keuzes gemaakt. Een ervan is dat we ons met het grootste gedeelte van het netwerk primair op vrouwen zijn gaan richten. Vrouwen vormen langzamerhand een meerderheid op internet in Nederland, terwijl er verhoudingsgewijs veel meer voor mannen te vinden is op internet. Voor vrouwen is er Zylom en Vrouwonline van Sanoma en dat is het een tijdje stil. Wij zijn er van overtuigd dat daar grote kansen voor ons liggen. Ik ben er trots op, dat ik kan melden dat we binnenkort met een aantal grote partners naar buiten zullen komen, partners waarmee we sneller in staat zullen zijn die vrouwen te bereiken.
Heb je de doelstellingen gehaald die je destijds hebt gesteld?
Bij internet stel je regelmatig je doelstellingen bij, naar gelang de kansen die je ziet en de mogelijkheden die je hebt. Ondernemen op internet is trial and error en dat is juist het leuke ervan.
Wat waren je hoogtepunten?
Dat we recent rond zijn gekomen met een aantal grote partners op het gebied van samenwerken, daardoor kunnen we fikse stappen gaan maken. Daarnaast is mijn zus Maritza Fellinger bij Blogo gestart om de operationele zaken in goede banen te leiden, we vullen elkaar perfect aan. En ik weet dat deze hoogtepunten er voor zorgen dat er nog veel zullen volgen.
Wat is je de afgelopen jaren tegengevallen en waarom?
Ik ben erg ongeduldig en sommige zaken kosten nu eenmaal veel tijd, ik moet nog beter leren soms geduld te hebben.
Waar gaat het naar toe met weblogs en waar staan jullie volgend jaar?
Ik kijk even alleen naar Blogo.nl. Als ik kijk naar onze primaire doelgroep vrouwen, dan liggen de zaken toch wat anders dan bij de normale weblogbezoeker. Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen (49%) heeft wel eens van een weblog gehoord, maar weet niet precies wat het is (bron blogmonitor 49%). De meeste van onze bezoekers weten niet eens dat ze een weblog bezoeken, ze bezoeken voor hun idee een website met leuke artikelen. Die perceptie heeft er voor gezorgd dat wij ons steeds vaker positioneren als een netwerk van online magazines. Daarnaast zijn we er achter gekomen hoe we onze content slimmer kunnen produceren en clusteren, ook dat gaat onze lezers en dus ook ons, enorm veel nieuwe mogelijkheden bieden. Alleen al de zoektocht met Blogo.nl, zorgt ervoor dat ik elke dag met een grote glimlach aan de gang ga.
Stephan, dank voor je reactie en uiteraard heel veel succes met Blogo.nl!