Wil Google de Verticals te snel af zijn met Universal Search?

28 maart 2008, 10:40

{title}Tijdens twee verschillende paneldiscussies op de SES NY 2008 kwam interessante informatie naar boven. De informatie uit deze twee paneldiscussies heeft op het eerste gezicht niets met elkaar te maken. Toch, als je iets verder denkt, heeft het wellicht juist heel veel met elkaar te maken. Is Google weer bezig met een hele tactische zet? Het gaat hier om het principe van Vertical Search (V-Search) en Universal Search (U-Search).

Het eerste panel bestond uit Bill Tancer van Hitwise, Jason R. Finger van Seamless Web, Paul Forster van Indeed, Steven Krein van Organized Wisdom.com en Joshua Stylman van Reprise Media. Dit panel ging voornamelijk in op de opkomst en het nut van V-Search sites. Nu het principe van Search Engines bij het overgrote deel van de bevolking als algemeen goed is geaccepteerd, wordt duidelijk dat men alweer op zoek is naar een nog gemakkelijkere wijze om bij waardevolle informatie te komen die exact aansluit bij datgene waar men naar op zoek is. Links en rechts schieten V-Search sites uit de grond, die de gebruiker helpen met zoeken naar informatie binnen één specifieke categorie. Bij de Nederlandse markt kunnen we denken aan Ilse Reizen, Direct Wonen koopwoningen en Auto.nl.

Het grote voordeel van een V-Search site is dat de wijze van zoeken en getoonde zoekresultaten specifiek zijn ingericht voor de betreffende categorie. Hierdoor neemt de gebruikerservaring toe. Ook het succespercentage (de bezoeker vindt de informatie die hij zoekt) neemt aanzienlijk toe ten opzichte van de traditionele algemene zoekmachines. Je kunt je voorstellen dat de kans groot is dat een trend richting een frequenter gebruik van V-Search sites zal plaatsvinden. Deze voorspelling werd ook uitgesproken door het eerste panel.

Het tweede panel richtte haar aandacht voornamelijk op U-Search. Tussen de panelleden zat ook iemand van Google, namelijk Jack Menzel, een productmanager voor U-Search. De andere leden waren: John Batelle van Federated Media, James Lamberti van comScore, Inc. en Lyndsay Menzies van Big Mouth Media. James Lamberti nam de aftrap door de cijfertjes te presenteren. Zij hebben een test uitgevoerd waarmee ze het effect van U-Search in beeld hebben gebracht. Hij geeft hierbij wel als kanttekening dat het slechts resultaten zijn over een korte periode, maar zeker representatief genoeg.

Het meest opvallende van deze cijfertjes was dat bleek dat men minder op zoekresultaten klikt zodra er Universal Search resultaten in de zoekresultaten pagina’s verschenen. Dit is ook vrij logisch want de informatie die men wil zien staat direct op de zoekresultaten pagina van Google. Hierbij kun je denken aan een nieuwsitem, een video of beurscijfers. Men hoeft niet meer door te klikken naar een volgende pagina om de informatie te lezen.

{title}

De vraag die dan ook direct door John Batelle gesteld werd aan Jack Menzel was: “How is Google going to increase their revenues with Universal Search when people are less inclined to click the search results, which also includes the sponsored links?”. Hoewel het leek alsof Jack oprecht verbaasd was over de resultaten, is het heel goed mogelijk dat Google toch een ander einddoel heeft met U-Search.

Als we er van uitgaan dat de V-Search trend zich voorzet en Google verlies zal leiden omdat meer en meer mensen direct gebruik zullen maken van V-Search sites, dan is het heel aannemelijk dat Google met U-Search de Verticals voor wil zijn. Universal Search is eigenlijk niets anders dan Vertical resultaten direct in de zoekresultaten pagina’s tonen. Nu nog alleen op het gebied van video, images, nieuws, beurscijfers en locatie, maar dit zal uiteraard uitgebreid worden. Kortom, Google probeert wederom een soort van ‘zoeklaag’ bovenop de Verticals te worden. Of zoals John Batelle het verwoordde: “A cockpit to the whole of the internet.”

De vraag die bovenborrelt is: “Heeft Google daadwerkelijk een miscalculatie gemaakt met U-Search of leveren ze liever nu iets in, zodat ze in de toekomst de V-Search sites voor kunnen blijven?”

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën?

Door collega Just Beerekamp

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

6 Reacties

    jdevalk

    Volgens mij wil Traffic4U Google te snel af zijn door naar z’n klanten te linken in posts op MarketingFacts… Erg erg jammer dat je alleen maar naar je eigen klanten linked als voorbeeld (en niet eens echt goede voorbeelden) van verticals.


    28 maart 2008 om 14:26
    Bert van Heerde

    Een betere user-experience vind ik geen miscalculatie van Google. Daardoor groeit de vaste userbase van Google en heeft Microhoo het nakijken. Het is daarnaast afhankelijk voor welke queries Google U-search resultaten serveert. Informatiezoekers zullen sneller U-search resultaten voorgeschoteld krijgen dan productzoekers, want in de laatste zit het geld voor Google. En mocht er minder op Adwords tekstlinks geklikt worden, dan zal Google nieuwe advertentieformaten introduceren die passen bij elke vorm van U-search, zoals Eduard al aangeeft.

    @ Joost: mee eens, maar als ik zie wat er op Netters gebeurt dan is het toch een beetje pot-verwijt-de-ketel.


    28 maart 2008 om 17:08
    jdevalk

    @Bert van Heerde: itt Traffic4U en MF hebben Netters.nl en OTM geen offiicele relatie. Enkele van mijn collega’s bloggen daar inderdaad, en als je die op dit soort dingen betrapt mag je daar zeker ook wat van zeggen, of mij emailen op joost at onetomarket . nl, dan zal ik dat doen.

    Overigens is een link naar een klant lang niet altijd slecht, praktijk cases kunnen erg leuk zijn, en vind ik Traffic4U ook geen spammers ofzo, ik vond deze links alleen erg ver gezocht.


    28 maart 2008 om 18:30
    Bert van Heerde

    “Overigens is een link naar een klant lang niet altijd slecht, praktijk cases kunnen erg leuk zijn, en vind ik Traffic4U ook geen spammers ofzo, ik vond deze links alleen erg ver gezocht.”

    Op Netters zijn dit soort artikelen inderdaad functioneler en beter onderbouwd, vandaar dat ik zei “een beetje” 🙂 Het is trouwens aan de redactie van Marketingfacts om voor dit soort (te doorzichtige) praktijken te waken.

    “itt Traffic4U en MF hebben Netters.nl en OTM geen offiicele relatie. Enkele van mijn collega’s bloggen daar inderdaad, en als je die op dit soort dingen betrapt mag je daar zeker ook wat van zeggen, of mij emailen op joost at onetomarket . nl, dan zal ik dat doen.”

    zie email


    29 maart 2008 om 13:35
    Bert van Heerde

    @Joost: Ik vernam net van jou en van Netters dat de artikelen waar ik op doelde niet afkomstig of gelieerd zijn aan jou of OneToMarket. I stand corrected.


    29 maart 2008 om 20:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!