Google concurrent voor affiliate partijen
Vorige week schreef ik nog dat er concurrentie dreigt voor Google Adsense door de nieuwe producten van tekstlink oplossingen van affiliate marketing partijen Tradedoubler en Daisycon. Vandaag las ik echter op het Google blog dat Google verder gaat met het integreren van de affiliate marketing business in de bestaande Google activiteiten.
Eerder dit jaar (officieel op 11 maart) heeft Google het advertentienetwerk DoubleClick overgenomen. Hieronder vallen ook de Performics activiteiten: zoekmachine en affiliate marketing. Aangezien Google mogelijke belangenverstrengelingen tussen zoekmachine marketing enerzijds en de zoekmachine anderzijds wil voorkomen is besloten de zoekmachine activiteiten in de etalage te zetten.
Zijdelings werd in het artikel het volgende genoemd: “We plan to integrate the affiliate marketing business into existing Google operations, providing enhanced value and reach for our affiliate advertisers, and additional tools and monetization opportunities for our publishers.” Het is dus duidelijk dat deze activiteiten van Performics niet worden verkocht maar verder de aandacht gaan krijgen.
In juni 2007 was er al sprake van dat Google zou starten met betalen op basis van Pay Per Action in Nederland, maar volgens mij is dat nog niet actief in Nederland.
In ieder geval: de eerder genoemde affiliate partijen gaan niet alleen de concurrentie aan met Google, Google gaat ook zeker de concurrentie aan met de affiliate partijen.
Google werkt al maanden met PPA, maar mijn ervaringen zijn dat zij daar weer minder in zijn dan bijvoorbeeld Tradedoubler en Daisycon. Dat is blijkbaar nog te moeilijk (of meer waarschijnlijk: te nieuw) voor de meeste adverteerders. En Google scoort juist omdat ze niet nieuw (lees vertrouwd) zijn en het zo makkelijk is advertenties te plaatsen (wat iedereen roept en waarvan mensen dus ook aannemen dat het zo is).
Google is zoveel verder dat dit weinig tot niets met concurrentie te maken heeft. Google is inderdaad al een tijdje bezig met pay per action, maar dat leidt voornamelijk tot oncontroleerbare brand bidding. Niet heel aantrekkelijk voor de advertiser.
Toch zou ik Google zeker serieus nemen – als je bijvb. hun tests met aanbod vliegtickets in zoekboxen in de resultaten ziet dan weet je hoe groot het effect zou kunnen zijn als ze cps intereren.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!