Live vanaf Emerce Insight (4)

3 april 2008, 13:10

Vandaag zit iedereen op The Next Web. Erik van Roekel schrijft vandaag vanaf dat event, ik zit de hele dag op Emerce Insight, en zal in een aantal delen live verslag doen vanaf dat event in de IJtoren in Amsterdam.

Hieronder deel 4. Met daarin het verslag van de presentatie van Marianne Zwagerman van Telegraaf Media Nederland. Ze heeft een paar primeurs te melden, de belangrijkste is de nieuwe mobiele site van De Telegraaf, waarop de digitale editie van De Telegraaf GRATIS te lezen zal zijn. En verder ook nog een verslag van de presentatie van Ruben Timmerman van Usarchy.com.

Marianne Zwagerman (Telegraaf Media Nederland)

Hoe exploiteer je meer dan 100 internetsites? Dat was de vraag die Emerce had voorgelegd aan Marianne Zwagerman. ‘Er zijn al genoeg saaie nieuwssites. Daar bedoelen we ook Nu.nl mee,’ zegt Zwagerman. Dus met Telegraaf.nl wordt gekozen voor eigen identiteit, met veel eigen nieuws en scoops. Een ‘unieke mix van serieus, zakelijk, informatief en entertainment’. Zwagerman refereert ook nog aan de samenwerking met Twingly, waar ze heel positief over is.

Primeur 1: Telegraaf.nl gratis op mobiel

Morgen gaat de mobiele site van De Telegraaf.nl live. Daarop meer ruimte voor buienradar, meer eigen nieuws. Belangrijk nieuws moet langer op de voorpagina staan. Het businessmodel is advertising. En zegt Zwagerman: ‘We gaan ook de digidition gratis op mobiel zetten. En daarmee is de Telegraaf digitaal dus ineens een gratis krant geworden.’

GeenStijl

‘Wij vonden Geenstijl.nl een mooi voorbeeld van de veranderende journalistieke spelregels.’ Maar er gebeurt meer. Zwagerman noemt het voorbeeld van de fietsenhokaffaire, dat GeenStijl groot heeft opgepakt. Zwagerman vindt het maar raar dat de gevestigde media niets met dat nieuws hebben gedaan op voorhand, maar even later schande spraken van het feit dat GeenStijl het nieuws zo groot bracht. Ook haalt ze nog even het voorbeeld aan van het noemen van de achternamen van verdachten, wat op GeenStijl heel normaal is. Zwagerman vindt dat een duidelijk voorbeeld van de veranderende journalistieke spelregels. Je zou het ook privacyschending kunnen noemen.

Filtercampagne

DeTelegraaf.nl is bezig met het zoeken en realtime finetunen voor adverteerders. Binnen 72 uur moeten de adverteerders midden in hun doelgroep kunnen komen te staan. DeTelegraaf checkt zelf welke advertenties waar precies goed scoren en hoe. Over behavioral targeting kan Zwagerman een uur praten, maar daar is geen tijd voor.

Primeur 2

De Telegraaf wil nog verder gaan dan behavioral targeting. Er is een succesvol emailbestand opgebouwd. De helft van de 8 miljoen mensen die de site bezoekt, zit in een emailbestand, dat ‘verrijkt’ is. De Telegraaf doet 6 miljoen emailverzendingen per maand. Ze weten ook welke nieuwsbrieven deze groep ontvangt, het surfgedrag wordt gevolgd. De Telegraaf is bezig met een koppeling offline. ‘Hiermee wordt je echt relevant, en kan je hogere CPM tarieven gaan hanteren,’ zegt Zwagerman in sneltreinvaart.

Cross of loss?

Zwagerman komt met het voorbeeld van de acties tegen de Belastingdienst. Via de krant werden mensen opgeroepen om hun ellendige ervaringen met de dienst te spuien, via het internet werd door middel van een live-interview met staatssecretaris Jan Kees de Jager de overheid ter verantwoording geroepen.

Soms is los een beter idee. Relatieplanet.nl is nooit gekoppeld aan de krant. ‘Relaties, dat is meer iets voor De Volkskrant’. Soms moet het helemaal los, denkt Zwagerman. Voorbeeld is ook: Dumpert.nl. Los van GeenStijl, en los van De Telegraaf.

Ruben Timmerman (Usarchy.com)

Timmerman mag praten over wat hij noemt het ‘heden’, dus heet zijn presentatie Publishing 1.5. Want de jacht naar 2.0 mag wel even terug naar 1.0. Zie ook content websites als een webshop. Denk aan optimalisatie voor conversie. Vaar niet blind op bannerblindheid.

Usability gaat over mensen. Als mensen met internet bezig zijn, zijn het apen. ‘Mensen zijn beperkt’, zegt Timmerman. Een don’t: ‘Gebruikers vinden hun weg wel’. Een do: ‘Wees zuinig op spaarzame aandacht’.

Over usability

Nooit meer ‘Lees verder’ en ‘Lees meer’. En vaak kan er niet geklikt worden op de plekken waar mensen wel willen klikken, onderzocht Timmerman. En ook: scrollen is niet eng. Bij PCM dachten ze daar anders over, weet Timmerman. De nieuwe site van NRC Next is onoverzichtelijker geworden dan de oude, vindt Timmerman.

Er moeten meerder calls to action zitten op een webpagina. ‘Dat doet Elsevier.nl goed,’ zegt Timmerman. En het pushen naar de reacties, dat is ook goed voor traffic. Weblogs doen dat heel goed. ‘Keiharde conversies, die gepusht worden’. En: gerelateerde artikelen tonen, onderaan een artikel.

Timmerman komt verder nog met heel veel voorbeelden van sites waar heel veel dingen mis mee zijn. Met name de ‘call to action’ wordt op de meeste sites verstopt. En dat is jammer. En dat kan beter, vindt Timmerman. Webshops worden te vaak te veel tegen een site aangeplakt. Beter is om dat apart te zetten. ‘Integreer dus relevante producten met je content. Benader je site als een webshop’.

Tips nog: zie vormgeving niet als ‘mooi’. Wel doen: experimenteer met minamilisme. En doen: gooi je (offline) huisstijl overboord.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Rebecca Rijnders

    Fijne verslagen, Matthijs! En ik heb je niet eens een handje gegeven!


    3 april 2008 om 16:41
    Marianne Zwagerman

    Tja sneltreinvaart. 25 minuten was te kort voor alles wat ik te vertellen had 🙂 Ik heb Rebecca al aangeboden dat ik graag op Eday verder de diepte in ga o.a. over behavioural targeting en profiled targeting.

    Overigens is de juiste link naar onze site telegraafmedia.nl. Ja, slordig dat telegraafmedianederland.nl niet doorlinkt. Daar laat ik wat aan doen.


    3 april 2008 om 16:48
    mgvandenbroek

    @Rebecca: Ja, dat moesten we dan nog maar eens doen, op een volgend event 😉

    @Marianne: Ik had het idee dat je inderdaad gemakkelijk een uur vol had kunnen krijgen. Vooral over het emailbestand en over de nieuwe site voor mobiel had ik nog wel meer willen horen. Maar goed, de overoad aan info was zo ook al een aardig eind compleet, haha.


    3 april 2008 om 17:03
    Raimo

    telegraaf gratis op mobiel! Goed! Ben benieuwd naar de site. Ik ga morgen meteen kijken


    3 april 2008 om 18:15
    mgvandenbroek

    @Marco: Ja, dat ben ik met je eens. Er was geen wifi, dat schijnt beleid van Philips te zijn in de IJtoren. Dus ik heb mijn hele Vodafone prepaidkaart (gratis gekregen) met HDSPA datategoed erdoorheen gedraaid (35 euro). Had wel geprobeerd om naast de tekst ook nog foto’s te schieten en die erbij te zetten, maar het uploaden ging dus niet heel erg soepel…. Volgende keer gaat dat vast een stuk beter!

    @Ruben: Ja, het is inderdaad wat staccato. Is óók een beetje stijlkwestie, maar ook de enorme haast die in de tekst doorschemert… Dat is ook tegelijkertijd de sport en de uitdaging 😉


    7 april 2008 om 03:52
    media

    @Matthijs: zag dat Frank inmiddels ook de presentaties heeft toegevoegd (via slideshare); wellicht interessant om deze met terugwerkende kracht ook hier toe te voegen?


    7 april 2008 om 04:01
    mgvandenbroek

    @Marco: Dat is zeker interessant, heb er al een paar toegevoegd, rest volgt zometeen!


    7 april 2008 om 04:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!