What’s going on in retailing 2008

10 april 2008, 11:47

{title}Gisteren vond in het Business Center van Nieuwegein (NBC) het 17e What’s Going On in Retailing-congres plaats. Een uiteenlopend programma, met veel, heel veel sprekers. Zwaartepunt van de dag was vooral: de uitdagingen van offline retailing in Nederland en de veranderende trends in consumentengedrag. De directeur van C&A Nederland, Pals Brust, mocht de Re-connect Retail Award 2008 in ontvangst nemen uit handen van Herbert Blankesteijn (die eerlijk toegaf niets van retail, maar wel iets van internet te weten). De winst van de award door C&A is opmerkelijk, want de concurrentie (Jumbo, MediaMarkt en Ikea) was zwaar (lees ook: ‘De ouderwetse jurkenwinkel slaat hard terug’ in Dagblad De Pers).

Andere kopstukken op het congres waren Jan Ferwerda, directievoorzitter van Leen Bakker (Blokker Groep), Ken Brame, CIO van het Amerikaanse bedrijf AutoZone, Niels Bader, directeur retail van Campina, Arjan Both, managing director van AMS Sourcing (o.a. private labels Albert Heijn), en Frans Eusman, algemeen directeur van Heineken Frankrijk. Verder vonden er ‘s middags meerdere special-interest sessies plaats. Om een beetje binnen het thema van M! te blijven, hieronder een uitgebreid verslag en de presentatie van het verhaal van Pieter Zwart van Coolblue over het succes van gespecialiseerde webwinkels.

Coolblue

‘De kans is bijzonder groot, dat u nog nooit gehoord heeft van Coolblue.’ Dat heeft Zwart bewust gedaan, want het gaat bij Coolblue om de websites van het bedrijf. Dit zijn onder anderen (er zijn er veel meer, maar dat wordt saai) pdashop.nl, smartphoneshop.nl, mp3shop.nl, en de bekendste is pdashop.nl. ‘Het zijn productgroep gerelateerde webshops,’ zegt Zwart. ‘Met alle producten en alle denkbare accessoires.’

SlideShare | View

Verder dan Bol.com

In zijn presentatie baseert Zwart zich op The Long Tail, uiteraard. ‘Coolblue heeft een extreme diepte op het gebied van accessoires.’ Coolblue begon ooit met mp3man.nl. Het is een standaard ‘studentenkameronderneming-groeit-uit-tot-enorm-bedrijf’ verhaal, en daarom zeer aantrekkelijk.

Op het moment verstuurt Coolblue jaarlijks 410.000 pakketjes in Nederland en Belgie. Met het credo ‘Vandaag voor 22.00 in huis, morgen in huis’(dat is een uur later dan Bol.com). Het aardige is: Coolblue breidt offline steeds verder uit (binnenkort worden winkels geopend in Eindhoven en Groningen, de winkel in Rotterdam draait 10 miljoen euro omzet per jaar). Zwart noemt dat ‘multichannel retailing’.

Geen webwinkelier

‘We zijn eigenlijk geen webwinkelier.’ Naast de webwinkels heeft Coolblue 281.000 keer per jaar klantcontact per telefoon. Dat kan om bestellingen gaan, maar ook om service. En het aardige is, dat Zwart de formule van zijn webwinkels aan het kopiëren is naar offline winkels. ‘Een naadloze overgang tussen websitebeleving en winkelbeleving. We willen een area-matige opzet in de winkel, die overeenkomt met de website.’ Volgend jaar zal het grootste gedeelte van de omzet van Coolblue op de fysieke winkelvloer plaatsvinden, verwacht Zwart.

Convergeren

Convergeren van kanalen in plaats van onderscheid maken tussen kanalen, dat hoort bij het nieuwe denken over retail, vindt Zwart. Of hij niet arm wordt, van al die dure winkelmeters? Zwart wuift weg: ‘Het is destination traffic. Je hoeft niet op een hele goede plek te zitten om een goede omzet per vierkante meter te behalen.’

Het is een interessant verhaal: een webshop die langzaam transformeert naar een mainstream winkelconcept. Hier zit ook een valkuil, wordt vanuit de zaal opgemerkt. Want wat, als je rechtstreeks naar de winkel komt? Kan een product dan ook niet direct leverbaar zijn? Zwart: ‘Wat dat betreft zijn we net een gewone winkel, er kan dan iets op zijn. Een Long Tail en offline winkels, dat is niet verenigbaar. De propositie: “Het is altijd op voorraad”, is een nietszeggende propositie. Je hoeft niet alles op een retailmanier te retailen. Als dat niet hoeft, kun je heel veel op voorraad houden.’

Zeker een bezoek waard, dit congres. Vooral als je (net zoals Herbert Blankesteijn) weinig van retail afweet is er veel nieuw (maar misschien niet direct geschikt voor M!). Inschrijven voor volgend jaar kan hier. Meer informatie, foto’s, cv’s van sprekers, het programma, presentaties en verslagen? Kijk op Retailing.nl.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    evroekel

    Wat was de algemene mening van de retailers over internet? Bedreigend? Complementair? Hoe internetminded was de zaal?


    10 april 2008 om 17:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!