70 miljoen uur op Google, Hyves en Nu.nl

14 april 2008, 04:13

De Nederlandse internetgebruikers brengen gezamenlijk maandelijks ongeveer 70 miljoen uur door op Google, Hyves en Nu.nl. Deze sites nemen de eerste drie posities in in de top 10 van websites, gemeten naar tijd. De plaatsen vier tot en met tien worden ingenomen door Relatieplanet, Startpagina, AD, MSN, Zigiz (games), Marktplaats en YouTube NL. Het blijkt allemaal uit onderzoek van Multiscope (‘Google, Hyves & NU.nl toppers in tijdsbesteding’), via Nu.nl.

Multiscope schrijft over de gebruikte methode (het onderzoek vond in maart 2008 plaats): ‘De tijdsbesteding is gemeten in uren en berekend door het aantal internetgebruikers dat de website bezoekt te vermenigvuldigen met het aantal bezoeken per maand en de gemiddelde duur van een bezoek.’ Zie hieronder de tabel met de top tien en de tijdbestedingen.

{title}

Uit bovenstaande tabel blijkt, dat Nederlanders 38,5 miljoen uur aan de website van Google besteden. Hyves moet het ongeveer met de helft daarvan doen, en Nu.nl met minder dan een derde. Multiscope: ‘Op de 100 grootste websites spenderen Nederlandse internetgebruikers in totaal zo’n 164 miljoen uur per maand. De 10 grootste websites naar tijdsbesteding blijken het leeuwendeel van deze tijd voor haar rekening te nemen.’

Om criticasters op voorhand de mond te snoeren en de importantie van het eigen onderzoek te benadrukken zegt Multiscope dat de tijdsbesteding een belangrijke factor zal worden in de toekomstige online mediamix. ‘Adverteerders, maar ook website exploitanten kunnen het als een criterium voor de bindende kracht van een website gebruiken.’ Naast het bereik, kan ook de intensiteit gemeten worden, waardoor een andere variabele aan het licht komt: engagement.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    martinm

    Om criticasters op voorhand de mond te snoeren?

    Maybe moet Multiscope op voorhand beseffen dat de factor TIJD feitelijk al achterhaalt is door de komst van tabbed-browsers waardoor mensen een website open hebben staan zonder er daadwerkelijk actief op te zijn.

    Google: open de resultaten in een nieuwe tab en je hebt Google ongemerkt langer open dan je deze ook gebruikt

    hyves: hier zou je van engagement kúnnen spreken omdat mensen hyves tussendoor erbij doen. Hetzelfde geldt voor NU.nl en in zekere zin voor relatieplanet.nl (alhoewel je die site openhoudt omdat je anders opnieuw moet inloggen. Een “bug” dwingt mensen min of meer de site open te houden.

    De mail functie van eend datingsite zorgt natuurlijk voor de engagement. Maar waarom is hotmail/live/gmail dan niet meegenomen?

    En ik mis ook MSN Live Messenger?


    14 april 2008 om 05:53
    André Scholten

    @Martin, mee eens: maar met een kleine nuance zou je het wel interessant kunnen maken: “actieve tijdsbesteding”. Natuurlijk moet je dan wel een goede definitie van “actief” bedenken.


    14 april 2008 om 06:08
    mgvandenbroek

    @Martin/André: Ik voelde al nattigheid. En zowaar. Ben eigenlijk wel benieuwd wat ze er van Multiscope zelf van zeggen… Email is onderweg…


    14 april 2008 om 06:17
    martinm

    @andre. Actief zou pas mogelijk zijn als je de tijd meet waarop de website wordt geladen in het actieve venster cq tabblad.

    Betwijfel alleen of er al een teller is die dát kan meten?


    14 april 2008 om 06:27
    jkivit

    @matthijs: ….Om criticasters op voorhand de mond te snoeren…

    Opvallende conclusie die je trekt, verwacht je echt dat we daar serieus op in gaan 🙂

    Voor wat betreft het surfen in meerdere tabs: we houden als stelregel aan dat als we 15 minuten geen activiteit zien in een surfstream (serie url’s binnen dezelfde website), dat we er dan vanuit gaan dat men niet actief aan het surfen is. Omdat deze regel toegepast wordt op iedere website maakt het voor de onderlinge vergelijking tussen websites sowieso niets uit.


    15 april 2008 om 07:56
    mgvandenbroek

    @John: Daar ga ik wel vanuit, ja. Ik ben meestal bloedserieus. Je moet het ook meer zien als een verpakte vraag of kanttekening bij deze stelling: “Multiscope [zegt] dat de tijdsbesteding een belangrijke factor zal worden in de toekomstige online mediamix”. Ik wilde graag weten of de lezers alhier het met deze stelling eens waren. De eerste reactie sterkte me in de gedachte dat er wel wat op het onderzoek was af te dingen. Dat mag toch?


    15 april 2008 om 08:05
    martinm

    @john maar waarschijnlijk ga je de mist in met die 15min. Of heb je ergens een onderzoek waarmee je kan onderbouwen dat die 15min geen aanname is?

    Als de gemiddelde timeonsite zonder tabs namelijk 7:30 is dan ga je zelf nog de fout in want feitelijk kijk je dus naar een time on PAGE?

    En die zal NOOIT 15min zijn.. tenzij je me een pagina kan zien waarop mensen ZONDER iets te doen 15minuten aanwezig zijn?


    15 april 2008 om 08:31
    jkivit

    @martin: nee het is inderdaad een aanname. Een aanname die ook veel webanalytics pakketten, maar ook de Comscores en Nielsens van deze wereld (moeten) maken. Het is min of meer een industry standard geworden. Natuurlijk kan het betekenen dat je hiermee te hoog zit.

    Ik ken overigens wel pagina’s waar mensen langer naar kijken zonder verdere (meetbare) actie. Denk hierbij aan pagina’s met filmpjes (Youtube) langer dan 15 mniuten, pagina’s met flash games, lange content pagina’s (o.a. PDF’s), Slideshare achtigen, Uitzendinggemist etc.

    Als iemand cijfers heeft over het % internet surfers dat tabbed browsing daadwerkelijk gebruikt hou ik me aanbevolen…


    15 april 2008 om 09:40
    martinm

    @john

    In je top9 staan geen game en/of video websites.. kortom ik vind de aanname van 15min gewoon belachelijk hoog.

    belachelijk in de zin dat deze mogelijk zelfs een factor 7 te hoog kán zijn…

    Mogelijk een idee om de timeon PAGE effectief te onderzoeken per soort website?


    15 april 2008 om 09:55
    jkivit

    @martin: Zigiz (nr. 8) en Youtube (nr. 10)? Met je suggestie ben ik het eens, hebben we op de rol staan voor volgende maand.


    15 april 2008 om 10:12
    ralf

    Leuk onderzoek, maar ik heb het idee dat hier alleen naar websites wordt gekeken die zich hebben aangemeld bij Multiscope. Ik heb zelf ook een kleine berekening gemaakt en kan met trots melden dat Klusidee net iets meer dan 1 miljoen surfuren in de maand maart 2008 heeft bereikt!


    24 april 2008 om 09:06
    jkivit

    @ralf: nee, het onderscheidende aan Multiscope Visiscan is juist dat we alle Nederlandse websites meten. We werken namelijk op basis van een panel van internetgebruikers waarvan we door middel van software hun surfgedrag volgen.


    24 april 2008 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!