Adverteren met piepjes een goed idee?

16 april 2008, 04:43

Op Twinkle stond vrijdag een prachtig achtergrondverhaal (’Adverteerder trekt aandacht met piepjes’) over adverteren met piepjes. Deze vorm van ‘zelf opgelegde censuur’ (al dan niet terecht want vaak helemaal niet noodzakelijk), lijkt een goede manier om de aandacht van het publiek te trekken of vast te houden. Bepaalde woorden worden weggepiept, en dat zijn meestal geen vloeken (zoals vroeger, bij Jerry Springer) of namen van verdachten.

Twinkle stelt dat er sprake is van een trend: ‘In de Verenigde Staten worden steeds meer commercials uitgezonden waarin bepaalde woorden worden vervangen door het censuurgeluid.’ Of ze daar onderzoek naar hebben gedaan weet ik niet. Feit is, dat het verhaal op Twinkle vol staat met geweldige voorbeelden. Belangrijke vraag is natuurlijk: is dit een slimme vorm van adverteren?

Het lijkt er wel op. Neem dit filmpje van de bodygroom van Philips (scheerapparaat voor overtollig lichaamshaar, waar dan ook). Het is een filmpje (2006) voor de Amerikaanse markt, waarin de namen van bepaalde lichaamsdelen werden weggepiept. Zelf heb ik hardop zitten lachen. Dankzij het filmpje, schrijft Twinkle, heeft de actiesite Shaveeverywhere.com al vier miljoen bezoekers getrokken.

Ander voorbeeld: het wegpiepen van de naam waar het allemaal om draait. Check dit filmpje van Serena Software. Het woord mash (de webapplicatie die in de video wordt aangeprezen) wordt weggepiept in de zien ‘just mash it’. Filmpje duurt overigens veel te lang (3 minuten) en er spelen nét iets te knappe mensen in, maar aan het eind heb je wel de vraag: waar gaat het over? Misschien ga je dan wel op zoek, en is dat precies wat Serena Software beoogt?

De titel van deze posting is: ‘Adverteren met piepjes een goed idee?’. Wat zeggen we er hier van? Moeten we dit in Nederland ook vaker gaan doen? Of: is dit allang uitgehyped, en lopen we (ik) achter de feiten aan?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Emiel Kamzol

    Ik weet niet of het in Nederland gaat werken.. Maar vond het filmpje shaveeverywhere geweldig.


    16 april 2008 om 06:08
    Cold Coffee

    Ik denk dat het tijdelijk *piep* heeft maar snel gepiept zal worden.


    16 april 2008 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!