Zo net voor de eMetrics summit in San Francisco komt Eric T. Peterson met een blogpost waarin hij pleit voor een Europese Web Analytics Association. Peterson noemt de volgende twee punten als aanleiding voor zijn statement:
1. The European market is not unlike the U.S. market in terms of practitioner experience and overall thought leadership.
I reported this after my last trip based primarily on survey data, but have been delighted to verify that there are some really amazing people doing some truly great things “across the pond.” This includes end-users and analytics managers inside companies and thought and practice leaders like Steve Jackson at Satama, Aurelie Pols and her team at LBi/OX2, Dennis Mortensen, Lars Johannsen, Oliver Schiffers, Marianina Chapin, Brian Clifton, and a whole lot of folks I’m forgetting to list! In a way, Dennis Mortensen recently became the “Avinash Kaushik” of Europe, a full-blown analytics evangelist!
2. The European market is different than the U.S. market in terms of investment in web analytics, although less so that I previously believed. After countless conversations about technology, people, and process, I kept coming back to the same conclusion: Europe is somewhere between two and four years behind the U.S. in terms of investment in web analytics. More specifically, I believe that the northern countries (Nordics, UK, Holland, primarily) are more like the U.S. in terms of their investment and, broadly speaking, the lag-behind time increases as you move further south. My evidence is anecdotal to be sure, but when I tested the theory most people working for pan-European organizations agreed - do you?
Met bovenstaande punten komt Peterson tot de conclusie dat Europa een flinke sprong voorwaarts heeft gemaakt in de acceptatie en het gebruik van web analytics maar nog steeds in een ander stadium zit dan de Amerikanen. Dit andere stadium vertaalt zich naar andere behoeften. Behoeften welke volgens Peterson beter vervuld kunnen worden door een EuWAA.
Ander stadium en markt of niet, optimalisatie van websites/ online processen en marketinginitiatieven is en blijft zowel in Europa als in Amerika core business. Wanneer je het vakgebied droog kookt zie ik minder (grote) verschillen tussen de continenten die een Europese tak van de WAA zouden rechtvaardigen. Wel ben ik met Peterson eens dat we een meer locale focus nodig hebben. Europa als groeimarkt zal veel voordeel hebben van meer en betere evenementen, samenwerking, kennisdeling, onderzoek en steun. Misschien wel vanuit een ‘eigen’ WAA organisatie.
Peterson pakt gelijk goed door en heeft het al over financiering van de EuWAA. Ben benieuwd hoe dit verder gaat en hoe jullie hier over denken. Iemand in Frisco binnenkort ??