Wordt AH.nl de winnaar van de usability award 2008?

22 april 2008, 16:28

Wordt AH.nl de winnaar van de usubility award 2008? Sinds vandaag zijn de uit de 64 inzendingen slechts 5 genomineerde sites gekozen om kans te maken op de usuability award 2008. De suggesties die eerder op marketingfacts.nl werden gegeven zijn helaas niet genomineerd. De genomineerden zijn: Aegon Bank, Albert Heijn, Wereld Natuur Fonds, Meander Medisch Centrum en Zomoto. Als je de winnaars van de voorgaande jaren bekijkt, zou je zeggen dat AH.nl de meeste kansen maakt. Ook als je de sites toetst aan de webrichtlijnen van W3C zou AH.nl winnen. Tot 8 mei kun je op usabilityaward.nl je stem uitbrengen. Maar eerst is het tijd voor een stemming hier op marketingfacts!

Met name de keuze van zomoto.nl is naar mijn idee een opmerkelijke keuze. Deze site is bij veel mensen waarschijnlijk nog onbekend. Zelf omschrijven ze zich als “een nieuwe auto website die consumenten helpt om de beste autodeal te zoeken”. Het managementteam bestaat wel uit twee zeer bekenden: Marque Joosten en Marijn Pijnenborg. Zij stonden eerder aan de wieg van Freeler, de eerste gratis internet service provider. Vanaf 2001 waren zij zes jaar lang verantwoordelijk voor Funda, de succesvolle en veruit grootste onroerend goed site van Nederland.

De winnaars volgende de webrichtlijnen van W3C

Als het voldoen aan de webrichtlijnen van W3C een belangrijk criterium zou zijn om te kunnen winnen, dan zou dit de einduitslag worden:

1. AH.nl 1 error

2. WNF 10 errors

3. Zomoto 24 errors

4. Meander MC 26 errors

5. Aegonbank 38 errors

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Dave

    AH is standaard offline als ze iets introduceren. Ik begrijp pieken die hoog zijn, maar we hebben het wel over AH.


    22 april 2008 om 19:25
    Mark de Bruin

    @Marco: ah, als ik dan de eerste reactie lees op jouw artikel dan snap ik nu waarom ah.nl is henomineerd. Zit Ruben niet in de jury 😉


    23 april 2008 om 06:12
    ssmeding

    Het voldoen aan de W3C-richtlijnen voor HTML is belangrijk bij een prijs als deze, maar niet doorslaggevend. Dit blijft immers een momentopname en je neemt in je overzicht eventuele extra fouten in achterliggende pagina’s niet mee. Het zegt maar weinig over hoe vooruitstrevend een site is op het gebied van usability.


    23 april 2008 om 07:04
    SEO Bedrijven

    Optimale usability is optimale conversie. Wat dat betreft verwacht ik dat AH scoort. Call To Action is daar het sterkst en meest logisch uitgevoerd.


    23 april 2008 om 07:27
    Charles Wessels

    Het eerste wat ik dacht toen ik het lijstje zag was… “slechts 5 genomineerden!?” Is de voor selectie zo grondig dat er uiteindelijke maar een handjevol overblijft?

    En ik zou ook best willen weten hoeveel en welke inzendingen er zijn gedaan. Kan natuurlijk zijn dat ik die lijst over het hoofd heb gezien.


    23 april 2008 om 07:50
    Charles Wessels

    @Mark: Ik denk dan aan de Spinawards met 2 inspiratie dagen waarbij genomineerden zich konden uitspreken. Heel erg informatief en wat mij betreft een top concept. Heel erg leerzaam en open van opzet. Juist, of ook, op het gebied van usability zou deze ehh.. ’toegankelijkheid’ een goede zaak zijn.


    23 april 2008 om 08:08
    Wout

    @Mark de bruin; leuk artikel.

    Bij AEGON Bank hebben we je signaal opgepikt en onze frontpage in ieder geval W3C compliant gemaakt. Aan de andere pagina’s wordt gewerkt.

    Het linkje achter AEGON Bank verwijst trouwens naar WNF


    23 april 2008 om 10:52
    Mark de Bruin

    @Wout: ik heb de link aangepast. Inderdaad nul fouten!

    Dus dan is de nieuwe lijst:

    1. Aegonbank 0 errors

    2. AH.nl 1 error

    3. WNF 10 errors

    4. Zomoto 24 errors

    5. Meander MC 26 errors


    23 april 2008 om 11:22
    MaartenThuisen

    Hoewel het Meander MC misschien de meeste errors heeft, vindt ik het wel de beste als het gaat over uitstraling en layout. Erg overzichtelijk en ook oudere mensen (meestal klanten van een ziekenhuis) kunnen de site erg goed begrijpen. Dat kan niet van alle kandidaten gezegd worden!


    23 april 2008 om 15:34
    RubZie

    Voor zover ik snel kan zien waren de meeste sites die door de MF reageerders werden aangedragen gewoon niet ingezonden om mee te doen. Denk met name aan Hema.nl die ik veel hoorde. Als een organisatie of webbouwer de site niet aanmeldt, kunnen wij hem ook niet naar de laatste 5 a 10 laten doorgaan 🙂

    Ik ben nu bezig een stuk te schrijven voor de usability award site waarin ik een aantal van de afvallers en de redenen voor het afvallen doorneem.


    28 april 2008 om 07:42
    Mark de Bruin

    @Ruben: dan heeft mijn artikel toch weer stof tot schrijven gegeven 😉 Succes met je artikel. Plaats je de link ook hier?


    28 april 2008 om 15:31
    Ate van der Meer

    Er zaten inderdaad een aantal kleine puntjes in. deze hebben wij eruit gehaald en de website heeft nu 0 errors. Bedankt voor de check en wat ons betreft mag je het lijstje wel aanpassen 🙂


    29 april 2008 om 06:45
    Robert Siekmann

    Vergeet ik nog te zeggen dat de font-size weer eens veel te klein is.


    29 april 2008 om 07:43
    Ate van der Meer

    @ Robert Siekmann

    Ik ben benieuwd wat je van de website welke wij voor Meander Medisch Centrum hebben ontwikkeld vindt.


    29 april 2008 om 07:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!