Skoeps trekt de stekker er uit

Skoeps trekt de stekker er uit

Skoeps trekt de stekker er uitVanaf aanstaande maandag bestaat Skoeps, de dienst met 16 miljoen reporters waar elke burgerjournalist foto’s en filmpjes kon uploaden, niet meer.
Skoeps stopt er mee per 5 mei. Dat vertelde Louis Bollee van Skoeps me vanochtend , toen hij me als “betrokken skoeper” belde. De Skoepers die in het bezit zijn van een skoepstelefoon mogen die houden. Maar waarom stopt Skoeps?

Skoeps was een samenwerkingsverband tussen PCM Uitgevers en Talpa Media. De officiële reden: ‘Beide partijen vinden dat Skoeps niet langer past binnen de strategische focus van de afzonderlijke ondernemingen.’ Die reden vond ik inmiddels op Molblog. Het lijkt er meer op dat het niet gelukt is Skoeps financieel gezond te maken.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 30 reacties op dit artikel

  • Jammer, kon erg genieten van de filmpjes

    geplaatst op
  • Niet heel erg verassend. Kan me ook niet herinneren dat er ook maar 1 filmpje het acht uur journaal heeft gehaald.

    geplaatst op
  • Nu ben ik wel benieuwd of er nog Skoeps geplaatst worden komend weekend.

    In het bericht wat ik net in mijn mailbox vond van Skoeps staat dat het doek per 1 mei valt. Die mail stond schijnbaar al een tijdje gereed voor de Skoepers. Ik heb net nog wel een skoep upgeload die ik nog niet terug zie.

    geplaatst op
  • Ik denk dat je gelijk hebt Petra en dat ze het businessmodel niet rond hebben kunnen krijgen. Zou aardig zijn als ze daar ook openheid in geven. Waar ging het mis? Teveel geld uitgegeven aan reclame? Teveel overhead? Te weinig inkomsten uit advertenties? Te weinig skoeps die konden worden doorverkocht? Wie heeft meer inzicht?

    Petra, je zegt dat je het idee hebt dat die mail al langer klaar stond. Waarom denk je dat?

    geplaatst op
  • @Oof: inderdaad weinig skoeps die door zijn geplaatst. Wellicht is dat wel de reden (zie ook mijn vorige reactie).

    geplaatst op
  • @Marco, de mail naar de Skoepers bevat deze tekst:

    "SKOEPS, de eerste Nederlandse nieuwssite voor burgerjournalisten, houdt op te bestaan. Het samenwerkingsverband tussen PcM Uitgevers en de digitale tak van Talpa Media wordt per 1 mei a.s. ontbonden na ruim anderhalf jaar.

    Op dit moment beschikt SKOEPS over de grootste beeldredactie van Nederland met 7500 geregistreerde Skoepers die maandelijks tussen de 1000 en 1500 nieuwsitems insturen.

    We hadden de ambitie om van elke Nederlander een verslaggever te maken. Deze ambitie is gedeeltelijk geslaagd, maar het is ons niet gelukt een financieel gezond vooruitzicht te ontwikkelen."

    Vanochtend aan de telefoon werd mij verteld dat Skoeps maandag ophoudt te bestaan en dat ik tot dan nog kon uploaden. Of het is een tikfout, wat natuurlijk kan, of de mail stond al klaar en men is vergeten de datum te veranderen.

    geplaatst op
  • @Marco, die mail kwam drie kwartier geleden binnen trouwens

    geplaatst op
  • @Petra: toch vreemd dat je met 7.500 geregistreerde Skoepers die maandelijks tussen de 1.000 en 1.500 nieuwsitems insturen geen succesvol businessmodel kunt bedenken.

    geplaatst op
  • Z24 heeft een interview met de directeur van Skoeps Marcel Houtman:

    Skoeps is de Nederlandse versie van Ohmynews, waarbij gewone burgers nieuws aanbrengen. Daarbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van mobieltjes als camera's.

    Skoeps won een jaar geleden de Zilveren SpinAward voor beste website. Maar dat maakte de site nog niet rendabel. Per 5 mei houden de aandeelhouders PCM en Talpa het voor gezien.

    Is het terecht dat Skoeps stopt?

    "Ja, ik denk wel. We verdienen niet genoeg. En de verwachting is dat we de komende jaren ook niet veel gaan verdienen. De groei is ook niet dusdanig groot, dus dan kun je beter stoppen."

    Wat is de oorzaak?

    "Uiteindelijk bleek de concurrentie te groot. We moeten aan de ene kant concurreren met nieuwssites als Nu.nl en aan anderzijds met videosites zoals Youtube en Dumpert. Daar is moeilijk tegenop te boksen. Bovendien trok een van de aandeelhouders, Talpa, zich terug uit het digitale domein. Dan wordt het moeilijk."

    Ligt het niet aan het concept?

    "Ik denk het niet. Het idee erachter is goed. We hebben ook nooit te weinig Skoeps gehad. Uiteindelijk lukte het ons niet om mensen iedere dag even op Skoeps te laten kijken. Maar het concept is zeker levensvatbaar."

    Was er niemand in jullie geïnteresseerd?

    "Jazeker, in de afgelopen maanden zijn er een aantal mediabedrijven langs geweest. Maar uiteindelijk zijn ook die teruggeschrokken voor de kosten die het succesvol maken van zo'n site met zich mee brengt."

    Betekent dit het einde van de Nederlandse burgerjournalistiek?

    "Nee, er zijn best bedrijven die dit tot een succes kunnen. Ik denk hierbij vooral aan de traditionele titels, zoals kranten. Een gratis krant als Dag doet het overigens al met de rubriek meedoen. Het voordeel van de traditionele media is dat ze sneller een kritische massa kunnen bereiken en dus de investering kunnen terugverdienen."

    Zelf ben je pas sinds november in dienst. Zag je de ondergang niet aankomen?

    "Eigenlijk niet. Ik leefde toen in de veronderstelling dat Skoeps hard groeide en dat er veel potentie in zat. Maar dat bleek dus tegen te vallen."

    En wat ga je nu doen?

    "Geen idee. Ik ben me nog aan het beraden. Maar het zal wel iets met internet worden. Veel anders kan ik niet."

    Bron: Z24

    geplaatst op
  • Ik ben benieuwd of iemand ons daarover meer gaat en kan vertellen.
    Wie trok de stekker eruit? Wat waren de doelstellingen?
    In hoeverre bemoeiden PCM en Talpa zich met het beleid en de keuzes die gemaakt werden door Skoeps en als ze dat niet deden, waarom grepen ze dan niet tijdig in om dat nog om te kunnen buigen?

    geplaatst op
  • ow...kruispostje:-) Talpa trok dus eigenlijk de stekker er uit

    geplaatst op
  • Ik heb geen inzicht in de keuze om te stoppen. Wel weet ik dat er vrij veel skoeps zijn doorverkocht/gebruikt zijn door andere media.

    Zelf een tijdje terug ook een skoep ingezonden die is doorverkocht, en de nieuwsbrief van Skoeps had wekelijks een aantal content items die waren doorverkocht.

    Maar alsnog, met EUR 40 per doorverkocht item en advertenties is de business case lastig rond te maken. Daarnaast leek ook steeds vaker de techniek achter skoeps verkocht te worden (zie http://www.skoeps.nl/index.php?module=Page&func=page&id=24). Maar alsnog heb je dan heel veel schaalgrootte nodig om uiteindelijk positief uit te komen.

    geplaatst op
  • Ik begrijp de verbaasde reacties niet. Dit zie je toch van veraf aankomen? In het bedrijfsleven draait alles om de kosten en de baten. Of de kosten zijn te hoog of de baten zijn te laag en in het geval van Skoeps is het eerste in ieder geval het geval. Daar zullen heel wat mensen een goede boterham van hebben gegeten. Wat mij verbaasd is dat ze zichzelf de eerste op het gebied van burgerjournalistiek in NL noemen en de NL Ohmynews. Mochten ze willen, allebei...

    geplaatst op
  • Kees, uiteraard. Alleen ik kan me voorstellen dat deze case anders is; het gaat immers niet alleen om de kosten en opbrengsten van skoeps an sich, maar de voordelen zullen vooral indirect zijn voor Talpa & PCM. Lees: kostenbesparingen, kortere lijnen naar actuele nieuwsitems en als eerste met nieuwsitems kunnen komen, vergroten van de doelgroep, etc.

    geplaatst op
  • Jammer van Skoeps dat ze het niet gered hebben. Waarschijnlijk is inderdaad het business-model nooit goed geweest en waren de kosten te hoog.

    Spijtig van hun, maar voor ons weer een concurrent minder. BlikopNieuws.nl draait nu al bijna 4 jaar mee en wij kunnen relatief makkelijk ons hoofd boven water houden.

    Het is een kwestie van de juiste mensen kennen in de nieuwswereld en een goede band opbouwen met de fotografen. Wij proberen de mensen die bij ons materiaal aanleveren altijd netjes te helpen en vaak zijn het toch eenlingen die graag willen weten hoe het gaat in de nieuwsfoto-wereld.

    Maar wij gaan gewoon lekker verder met BlikopNieuws en mogelijk kunnen wij een graantje meepikken met de bezoekers die nu weer zoekende zijn met hun foto- of videomateriaal.

    Daarnaast hebben wij sinds twee weken een 112-site gelanceerd waar bezoekers ook heel actief kunnen meedoen met discuseren of materiaal kunnen laten plaatsen. De url = Blikop112.nl

    geplaatst op
  • Toch jammer (en een beetje vreemd) dat ze Skoeps niet break-even hebben kunnen laten draaien na zo'n periode. Weet iemand hoeveel personen er fulltime in dienst waren?

    geplaatst op
  • Tja, dat krijg je met zulke sites die opgezet worden door een paar marketingboys. Gooi er maar geld tegenaan en het wordt wel een succes.

    De gebruiker blijft gewoon foto's naar nieuwssites zoals Nu,Fok en Geenstijl/Dumpert mailen!

    geplaatst op
  • @Petra: Ik snap dat je het mislukte Skoeps een warm hart toedraagt, maar "de dienst met 16 miljoen reporters" is in het licht van de opheffing wel heel erg lachwekkende promotaal, zeker als je even verderop meldt dat ze slechts 7500 'skoepers' hebben, die zelden voor echt nieuws hebben kunnen zorgen. Skoeps was van begin af aan een flop, hooguit in het zadel geholpen door te veel stukjes op weblogs...

    geplaatst op
  • @jeroen ja, het was ook wat cynisch (staat in het logo), misschien had ik aanhalingstekens moeten gebruiken, maar ik ben dan ook maar een burgerjournalist:-)

    geplaatst op
  • Haakjes was beter geweest, nu lijkt het net alsof het een feit is. Of dat jij dat denkt.

    "Ik ben maar een burgerjournalist." Haha, van jou kan ik zo'n geintje goed hebben. Helaas hoor ik het bloggers iets te vaak als serieus bedoeld excuus gebruiken. Op zulke momenten krijgt Andrew Keen gewoon keihard gelijk... ;)

    geplaatst op
  • daar stond wel een smiley achter:-)

    geplaatst op
  • Daarom zeg ik ook: "Haha, van jou kan ik zo'n geintje goed hebben." ;)

    geplaatst op
  • Weet iemand of Skoeps ook te koop staat?

    geplaatst op
  • Blijkbaar heeft DAG interesse:

    Op Skoep staat nu: "Skoeptip: Je kunt voortaan je foto's en filmpjes sturen naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Je maakt dan dagelijks kans op een plekje in de landelijke krant DAG. De redactie van DAG plaatst je filmpjes op http://www.dag.nl. DAG is hard bezig een alternatieve site te maken voor de actieve reporter. DAG houdt jullie op de hoogte."

    geplaatst op
  • @Marco: Skoeps-direceur Marcel Houtman zegt tegen Emerce: "Er zijn wel gesprekken geweest met partijen die geïnteresseerd waren om het over te nemen, maar daar is niks uitgekomen. Natuurlijk staan we wel open voor andere grote spelers die interesse tonen."

    geplaatst op
  • @Marco Dat kan nooit veel moeten kosten nadat ze al aangegeven hebben te stoppen, dus go for it:-)

    geplaatst op
  • Skoeps lijkt inderdaad over te gaan in DAG.nl:

    geplaatst op
  • Ik snap alleen niet goed waarom dan direct besloten wordt om zo'n hele site offline te halen?

    Waarom niet gewoon alle huidige content laten staan? Vind zoiets wel erg zonde.

    geplaatst op
  • ben hier niet rouwig om.
    Vond er weinig aan.

    geplaatst op
  • Wat mij verbaast is dat Skoeps-kloon www.ikoptv.nl, met (vind ik) matiger content dan er op Skoeps stond, nog wél in de lucht is. Hoe lang zal het duren voordat ook daar de stekker uit gehaald wordt?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.