ICT’ers zijn net mensen

8 mei 2008, 05:15

ICT'ers zijn net mensenSoms krijg je onderzoeken binnen die op zich heel interessant lijken, maar als je even verder kijkt eigenlijk heel iets anders bewijzen dan de onderzoeker / uitgever van het persbericht graag wil bewijzen. Zo ontving ik een persbericht met de titel: Vacaturesites steeds minder effectief voor werving ICT-ers. Zo’n persbericht verdwijnt bij mij meestal onder de delete knop. Immers, dit weten we al.

Het persbericht hamert op het gegeven dat jobboards als Monsterboard en StepStone minder effectief zijn. Tja, dat weten we al twee jaar. Dat 23 procent van de IT’ers actief werkzoekend zegt te zijn (iets meer dan de 17 procent van Nederland volgens wervingswereld), en ongeveer de helft latent werkzoekend is (ongeveer gelijk aan de arbeidsmarktpopulatie), dat wisten we ook. Men stelt verder dat slechts 10 procent van deze latent werkzoekende actief jobboards bezoekt, wat mij dan natuurlijk doet vragen of ze echt latent werkzoekend zijn.

Vervolgens komt een baanbrekend stukje onderzoek: ICT-ers bezoeken vooral Nu.nl, Hyves, LinkedIn, Tweakers en Marktplaats. Een vergelijking met de STIR cijfers zien we dat de nummers 1 en 2 er bij staan net als de nummer 7 (nu.nl). Enige uitzondering is Tweakers, maar dat is voor geen IT recruiter een verassing denk ik.

De conclusie die je dus uit dit onderzoek kan halen: ICT’ers zijn net gewone mensen en bezoeken ook gewone websites. Helaas schiet je natuurlijk met hagel als je op bijvoorbeeld Nu.nl gaat adverteren met IT-banen advertenties.

Wat natuurlijk wel waar is: werkgevers moeten hun werknemers veel meer gaan opzoeken op plekken waar ze al zijn. Tweakers is daar voor IT’ers een voorbeeld van en Marktplaats zou standaard in elke wervingscampagne moeten zitten in mijn optiek (de cijfers daar zijn enorm, de kosten minimaal). Linkedin is een geweldig medium, één waar je ideaal kan hunten, mensen persoonlijk kan benaderen. Ga daar dan dus niet adverteren, dat is weggegooid geld (hoe veel persoonlijker een advertentie dan ook is omdat hij van een vriend komt). Hyves is ook een zeer goed medium, maar de manier waarop je dat moet aanpakken is wel heel anders dan een standaard advertentie campagne. De mensen die dinsdag op de IPAN waren hebben dat meegekregen, sociale netwerken hebben een andere omgangsvorm dan de gemiddelde site.

Ik heb hier al eerder geschreven dat er een duidelijke trend zichtbaar is van de verplaatsing van advertenties naar niche jobboards en voor latent werkzoekende interessante community sites. Ik voorzie dat deze trend zich de komende jaren sterk gaat doorzetten en voorspel ook een opkomst van community boards zoals ons eigen Marketingfacts Jobs (een jobboard verbinden aan de plek waar de community al is).

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

8 Reacties

    Mark de Bruin

    Geef je nu al je cursus recruitment met sociale netwerken? Ik dacht dat die pas 22 mei was? 😉

    Anyway, leuk en nuttig stukje weer!

    Mark


    8 mei 2008 om 06:40
    chi666

    Ik geef ze al anderhalf jaar Mark, alleen een hele uniek op 22 mei, namelijk voor het eerste met Ricardo samen. En dat wordt leuk 🙂


    8 mei 2008 om 15:56
    marcelvogels

    Alhoewel discussies altijd goed zijn, denk ik dat de implicaties uit dit MeMo2 onderzoek een tikkeltje niet goed begrepen zijn. Want natuurlijk zijn niche-community-portals mogelijk zinvolle omgevingen. En altijd handig om dit additioneel erbij te plaatsen. Maar waar het om gaat zijn partijen met serieuze wervingsbehoeften. Dus die honderden of meer dan 1000 ICT-ers zoeken. Voor die groep biedt niche te weinig uitkomst, net als de jobboards. Daarom zeggen wij, zorg ervoor dat je weet waar die ICT-er zit, en vertoon pro-actief vacatures. In online display materiaal of anders, dat is niet relevant. En brede bereikspartijen hoeven natuurlijk niet afgebannerd te worden, daar hebben ze profiling en targeting voor uitgevonden.


    9 mei 2008 om 07:10
    chi666

    @Marcel: honderden of meer dan 1000 ICT’ers zoeken? Dat doet geen enkel bedrijf. Er zijn er die het roepen, maar in de praktijk kan niemand het aan als ze morgen al die gesprekken krijgen. Dus dat is onzin, net als je hele onderzoek en persbericht eigenlijk.

    Ik ben er voor dat je mensen opzoekt waar ze zitten en daar je vacatures pro actief vertoond. Maar dat is logisch en daar heb je geen onderzoek voor nodig. Als je waarde wilt toevoegen zal je echt iets beter onderzoek moeten doen, dan schrijf ik voortaan ook wat minder cynische stukjes.


    9 mei 2008 om 07:21
    marcelvogels

    @Bas: zonder in een hele discussie te belanden: Er zijn weldegelijk bedrijven die dergelijk aantallen zoeken. En dat zijn er zelfs aardig wat. Op de tweede plaats had je de vraag kunnen stellen HOE je die vacatures proactief vertoont (en respons integreert het recruitment systemen). Dat lijkt me inhoudelijk een zinvollere discussie dan of onderzoek wel of niet ziinvol is….. overigens zijn de resultaten uit het onderzoek wel nieuw voor vele HR-directeuren, en die gaan er uiteindelijk toch over. Overigens kan ik je binnenkort verblijden met het antwoord op HOE, en hoe grotere partijen dat nu toepassen, en welke samenwerkingen nu lopen om dit gestructureerde vorm te geven. Misschien is het ook goed om eens kennis te nemen van het totale onderzoek. Kan me voorstellen dat dit in je dagelijkse professionele leven je kennis kan verrijken, tenzij je natuurlijk alles al weet.


    9 mei 2008 om 07:56
    chi666

    @Marcel: sorry, maar je opmerking geeft een beetje je gebrekkige kennis van de markt aan. Er zijn bedrijven die zeggen dat te zoeken, ja. En zeker HR directeuren. En die hebben vervolgens niet de mankracht om het te verwerken als ze ze zouden vinden. Dus eigenlijk zoeken ze ze ook weer niet, want ze kunnen het helemaal niet aan. Maar je onderstreept duidelijk mijn eeuwige punt waarom ik zeg dat ik professioneel bemoeial ben en geen consultant, ik ben geen ja-knikker die zegt wat mensen willen horen.

    Dat het onderzoek ‘nieuw’ is zegt meer over die directeuren dan over je onderzoek, want deze cijfers zijn al zo oud als de weg naar Rome. En hoe je dit doet en hoe je dit integreert, och, volgens mij ook wel bekend. Tenminste, de Otys en partners Roadshow die nu rond gaat http://www.hetrecruitmentevent.nl kan je daar veel meer antwoorden op geven dat jij ook met een onderzoekje.

    Je vind me misschien nu heel lullig, maar je begeeft je in een markt waar je duidelijk niet al te veel van weet (dat is niet erg, je bent onderzoeker zie ik op je site), maar waar je ook niet de moeite hebt genomen even wat kennis in te kopen. Vergis je niet, ik ben helemaal voor goed onderzoek op arbeidsmarktcommunicatie gebied. Ik juich elke partij die hier echt serieus mee bezig wil gaan heel erg toe, want een goede concurrent voor de huidige monopolist is in mijn optiek essentieel voor kwaliteitsverbetering (daarom ben ik met Marc ook ooit met Digitaal-Werven begonnen). Maar de nadruk ligt dan wel op GOED onderzoek, kwaliteit en duurzaam (dus niet even nu het hot is een one off actie om mee te eten uit de ruif). En daar moet je in investeren en dus mensen inhuren / aannemen die deze markt wel kennen.


    9 mei 2008 om 08:06
    marcelvogels

    @Bas… hahahahaha, wat ben je een ontzettende nerd. Misschien moet je eens beter je huiswerk doen.


    12 mei 2008 om 12:40
    media

    @Bas, @Marcel: volgens mij moeten jullie eens een bak koffie samen gaan drinken!


    12 mei 2008 om 16:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!