Information overload: consument wikt, e-mail beschikt
We leven in een informatiemaatschappij, met een overvloed aan gegevens. Vooral e-mail draagt bij aan de ‘information overload’. Maar consumenten zullen eerder tijdschriften, kranten en andere informatiebronnen schrappen dan e-mail. Dat blijkt blijkt uit een onderzoek van Ruigrok | NetPanel in opdracht van het nieuwe trendmagazine Second Sight.
Twee derde van de Nederlanders heeft last of zelfs (in 15 procent van de gevallen) zeer veel last van te veel informatie. Dit blijkt uit het onderzoek onder 514 consumenten. Enkele andere uitkomsten bevestigen het beeld dat we te veel informatie te verstouwen krijgen. Bijna driekwart van de mensen omschrijft de hoeveelheid informatie die ze ontvangen met veel of veel te veel. Een kwart geeft aan zich hier (heel) vervelend bij te voelen. 39 procent van de mensen wordt zelfs ‘gek’ van de dagelijkse informatie die ze tot zich zouden moeten nemen. De grootste boosdoener? Internet, of liever gezegd e-mail, zegt 69 procent van de respondenten.
Nederlanders ervaren loterijen, zoals de Postcodeloterij en de Bankgiroloterij, als de grootste verspreiders van ongewenste informatie. Ook hekelt men kredietverstrekkers (zoals DSB bank, met de merknamen Frisia en Becam).
Maar wat blijkt? Men zou e-mail minder graag missen dan andere, als prettiger ervaren informatiebronnen zoals de mobiele telefoon en betaalde kranten en tijdschriften. Vooral die laatste twee bronnen blijken in ons leven makkelijk te missen: twee op de tien mensen zouden betaalde kranten en tijdschriften weglaten als ze een bron zouden moeten weglaten uit hun dagelijkse informatiestroom. Slechts 15 procent stemt voor e-mail.
Tijdschriften en kranten gaan in de ogen van de consument bijzonder goed om met de verspreiding van informatie. Zo worden ze erom geprezen dat ze slechts sporadisch e-mail versturen. Dat lijkt verstandig: deze traditionele media kunnen het zich slecht veroorloven om te veel rond te mailen, want daarvoor is hun positie te zwak. Een krant of een tijdschrift is leuk, maar e-mail is onmisbaar.
Een uitgebreid artikel op basis van het onderzoek staat in het eerste nummer van het nieuwe blad Second Sight. Second Sight is een platform voor trends en trendwatching, opgezet door Jan Bletz en Andrea Wiegman.
Als Internet/Email de ‘boosdoener’ is, vind ik het verrassend dat ze als eerste juist de betaalde tijdschriften en kranten de deur uit doen, terwijl die ook nog eens bijzonder goed omgaan met de verspreiding van de informatie aldus de respondenten.
Waarom dan niet eens opschoning houden in de email? Eens wat minder sites bezoeken, RSS-feeds beter filteren etc. Of voegen betaalde tijdschriften/kranten weinig meer toe aan de info overload via de andere media?
Dat is inderdaad opmerkelijk… het meest opmerkelijke resultaat van dit onderzoek zelfs.
Je tipt iets goeds aan. We blijken zo afhankelijk te zijn van e-mail.
Een interessant gegeven, opgebouwd in minder dan 15 jaar tijd
En vanmorgen hoorde ik in Goedemorgen NL dat de stress die te veel mail oplevert, 10 punten van je IQ afsnoept. Ze maakten daar de vergelijking met een joint roken; dat kost je maar 4 punten van je IQ.
Leuke discussie. Vergeetachtiger zullen we worden, zo melden de eerste trendwatchers al.
Laten we er verder over kletsen op het launchfeestje van het eerste nummer van Second Sight over het thema OVERVLOED, feestje is bij Ruigrok | NetPanel, woensdag 14 mei a.s., vanaf 17.00
Silodam 1 a
Wel van te voren even aanmelden graag, dat kan via feest@secondsight.nl
@Andrea: Weet je zeker dat je genoeg drinken en hapjes hebt? Nu komt vast IEDEREEN, let maar op, zul je altijd zien!
Tja, vind het altijd bijzonder dat mensen zoveel e-mail ‘stress’ hebben, maar ondertussen geen RSS gebruiken. Ik heb nagenoeg geen enkele e-mail nieuwsbrief meer en elke niet persoonlijke mail is due meteen spam en gaat onder de delete knop (enige uitzondering is die van Tivoli). Het is denk ik maar hoe je er zelf mee omgaat.
tramadol online tramadol get high off – tramadol 50mg tablets high
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!