Wisdom of Crowds en The Long Tail bij Holland DocBlogs
Sinds kort houden televisiemakers op het documentaireplatform Holland Doc ‘Docblogs’ bij. Dat meldde Holland Doc (VPRO, NPS, IKON, Humanistische Omroep) gisteren in een persbericht. Verschillende documentairemakers zijn benaderd om een weblog bij te houden waarop ze verslag doen van het maken van de documentaire waar ze op dat moment aan werken.
De achterliggende gedachte van het initiatief is interessant, blijkt uit de volgende zin in het persbericht: ‘De documentairemaker kan zijn voordeel doen met eventuele tips en suggesties van weblogbezoekers en er ontstaat een betrokken publiek nog voor de film uitgebracht wordt.’ Hieronder een kort interview (via mail/telefoon) met Bert Janssens, directeur van HUMAN. Janssens houdt in de omgeving van Holland Doc een blog bij met de titel Van de Eindredactie…Wat werkt?
Op dat blog schrijft Janssens: ‘Steeds hopen we door reacties van onze lezers en kijkers de inhoud, kwaliteit en invloed van de documentaires te versterken. Het maken van de documentaires zal “mee gemaakt” kunnen worden, in de dubbele betekenis van het woord. En als ze gemaakt zijn is de hopelijk lange staart van wat de documentaires teweeg brengen tot het laatst zichtbare puntje hier, via deze “DocBlogs”, te volgen.’
Op zijn weblog schrijft Janssens ook over The Wisdom of Crowds en over The Long Tail. Beide concepten koppelt hij aan het maken van documentaires en de pogingen om het publiek daarbij te betrekken. Ik heb gisteren wat vragen gemaild naar Janssens, en kreeg via de voorlichting van de VPRO (en vanochtend aanvullend per telefoon) een paar interessante antwoorden van hem terug.
Wat waren jullie verwachtingen op voorhand van de betrokkenheid van de kijkers/bezoekers?
Janssens: ‘Onze verwachting (en hoop!) is dat we in staat zullen zijn per blog een kleine community te organiseren (laten we zeggen max. vijftig mensen) die actief hun kennis en ervaring bijdragen aan het maken van de documentaire. Daarnaast zullen bezoekers van Hollanddoc.nl over hun en onze schouder meekijken.’
Hoe lang doen jullie dit al en wat vinden jullie zelf van de interactie tussen kijkers en documentairemakers tot nu toe?
‘We zijn er officieel net mee begonnen, eerst hebben we proefgedraaid om er zeker van te zijn dat we continuïteit aan nieuwe content kunnen geven. Van interactie kon [tot nu toe, MvdB] dus nog geen sprake zijn. We zijn pas eind vorige week live gegaan. We zijn nu bezig met het verzamelen van mensen. Je moet dit naar mensen toe brengen. Bij oude media komen mensen juist naar jou toe, gisteren hadden we bijvoorbeeld bij een van onze documentaires 400.000 kijkers.
‘We nemen er drie jaar de tijd voor om dit te doen. Ik heb reseracht gedaan naar wat wel werkt en niet werkt bij het opzetten van communities. Soms zijn ze er opeens, en soms duurt het ontzettend lang. Die tijd krijgen en nemen wij, en dat bepalen we zelf. Aan sommige documentaires werken we vier jaar. Daar kunnen de Docblogs een ideale rol in gaan spelen.’
Op je eigen redactieblog schrijf je over concepten als The Long Tail en Wisdom of Crowds. Die zijn volgens jou dus ook toepasbaar op wat jullie nu met de Docblogs aan het doen zijn?
‘Ja, ik kijk vanuit die concepten tegen de DocBlogs aan en ben benieuwd of ze in de praktijk van het documentaire maken hanteerbaar zijn. Voordeel van documentaire boven andere tv-genres is dat ontwikkeling veel meer tijd in beslag neemt dan een regulier programma. Dat geeft veel mogelijkheden tot interactie aan de voorkant van een programma: wisdom of the crowds. Daarnaast zijn ze relatief tijdloos en dat geeft weer meer mogelijkheden voor tweede gebruik na uitzending: The Long Tail.’
Hieronder een lijstje met alle DocBlogs:
Maar ik had er niet zo’n mooi interview bij!
Uitstekend initiatief waarbij ik erg benieuwd ben naar het eindresultaat.
Dat geinteresseerden mee zullen discussieren (en daarmee meewerken aan de totstandkoming van een documentaire) ben ik van overtuigd. De grootste uitdaging is, hoe zorg je er voor de juiste mensen naar het platform toe te halen. Iemand enig idee hoe ze dat willen doen? Welke middelen zet men in om voldoende bezoek te genereren van waaruit, pak ‘m beet 1 procent van alle bezoekers bereid is om mee te werken?
Krijg net bericht binnen dat de Stichting Nipkow gisteravond de Zilveren Prichettprijs heeft toegekend aan Holland Doc. De Zilveren Prichettprijs is de prijs die de Stichting Nipkow in 2003 in het leven heeft geroepen voor de beste omroepgerelateerde multimediale prestatie. De jury prijst Holland Doc vanwege de geïntegreerde, crossmediale samenbundeling van tv-programma’s, radioprogramma’s, de website en het digitale kanaal. Verdiend!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!