Wat is het doel van AEGON?

13 mei 2008, 02:50

Het doel van AEGONHet onderhouden van Public Relations is een hachelijke zaak geworden in het internettijdperk. Vroeger kon je alles in de pers gooien. Combineer het met grote advertenties en klaar was je.

En toen kwamen de hobbels in de weg: Nederland ging beleggen met heel simpele productjes. Aegon’s Spaarbeleg is er groot van geworden. En toen ging het mis en nu staan ze te boek als “Woekerpolissen”. Een programma als Radar heeft er bijna elke uitzending veel plezier mee. De ombudsman van de branche veegt met de eigen branche de vloer aan. En dan is er nog een online vergelijker/tussenpersoon die én alle premies haarfijn laat zien met voor- en nadelen en die daarnaast ook geen goed woord over heeft voor de eigen branche (en die link van Spaarbeleg gaat niet meer naar Spaarbeleg – dat is nu onder het Aegon-vloerkleed geschoven).

Kortom: tijd voor een goede PR-campagne?!

Aegon zette afgelopen zaterdag een paar joekels van advertenties in de bekende landelijke kranten: “Het doel van AEGON is om het niet mooier te maken dan het werkelijk is”. Verder geen toelichting.

hetdoelvanAEGON

Het begin van een revolutie? Gaat Aegon het inderdaad maken zoals de gemiddelde burger het eigenlijk wil: duidelijk wat de kosten en opbrengsten zijn, duidelijk wat de voorwaarden zijn met een heel Bekend & Betrouwbaar Merk er bovenop?

Daar lijkt de campagne met de bijhorende website www.hetdoelvanaegon.nl op te wijzen. Aegon schrijft zelf ter toelichting:

“AEGON heeft zich ten doel gesteld mensen te helpen hun (financiële) doelen te realiseren. Om dat doel te bereiken is vertrouwen nodig. Dat vertrouwen krijg je alleen als je eerlijk bent. Daarom zijn we gestart met een mentaliteitscampagne die er geen doekjes om windt. Onze campagne ‘Eerlijk over…’ gaat verder dan transparant communiceren. We willen zeggen waar het op staat. En doen wat we zeggen.”

Een moedige stap, wat we van dit bedrijf ook wel gewend zijn. Maar wat als het niet waar is? Wat als het een PR-verhaaltje is? Dan wordt misschien het wankele vertrouwen van consumenten alleen maar meer aangetast. We hopen dat er bewijs komt en dat Aegon voorbeelden laat zien waar niet alleen de financiële branche, maar ook andere branches van kunnen leren. Kortom: we worden graag getuige van een mooie start van helder praten met klanten of het einde van campagnes, waar Public Relations vroeger zo groot mee is geworden.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

7 Reacties

    ViezeFrans

    Ja dit is toch te gék voor woorden.

    Aegon is de meest ONBETROUWBARE partij waar je je geld aan kunt toevertrouwen. Deze groep mensen hebben honderden duizenden Nederlanders hun Spaargeld af weten te nemen met hun “Sprintplan” begin van de eeuw.

    Dit illegale systeem heeft honderduizenden honderden tot duizenden Euro’s GESTOLEN en AFGENOMEN.

    Hiermee heeft Eagon zichzelf al eens in de voet geschoten, en deze zogenaamde PR actie van hun kan daar helemaal niks tegeninbrengen.

    AEGON de MEEST onbetrouwbare parter die je in Nederland kunt vinden!

    wil je je geld kwijt? Gooi het dan gewoon in de Maas, want bij Aegon zie je je geld nooit meer terug!

    Stel onbetrwoubare schurken zijn het. Google maar eens op het woord “Sprintplan” ….. na wat linkjes gelezen te hebben, weet je al meer dan genoeg.

    ziek gewoon dit! Mooier maken dan dat het is, daar zijn ze altijd al goed ingeweest. Stel eikels dat het zijn.


    13 mei 2008 om 06:28
    Kevin B

    Ik denk dat de reactie van ViezeFrans boekdelen spreekt.

    Aegon heeft in het verleden een hoop vertrouwen verloren. Deze stap lijkt me dan ook niet meer dan logisch. Feitelijk vertellen ze hier dat ze het tegenover gestelde doen van wat de vroegere praktijken volgens velen inhielden: openheid van zaken tov addertjes onder het gras.

    Het euvel ligt toch vaak in de verkoop. Zeg je tegen een naieve welwillende klant: Mijn verhaal is verschrikkelijk goed en ik weet zeker dat u overtuigd gaat raken aan het einde van dit gesprek. In uw financiele situatie wil ik u echter toch adviseren om het risico niet te nemen.

    … Moeilijk, je investeert tijd in het gesprek, de voorbereiding, de opvolging. Dat kost tijd / geld en dat wil je als verkoper / consultant, maar ook als bedrijf terugzien. Het liefst dan ook in provisie en winst. En sja, dat moet toch uit iemand broekzak komen, of deze dan overvol of bijna leeg is…

    Hoop voor Aegon dat ze niet alleen de marketing & PR schil onder handen genomen hebben…


    13 mei 2008 om 11:43
    ewout@onedaycompany.nl

    @Erik : Hoe langer ik reacties hoor en lees over de campagne van Aegon vraag ik mij af of zij niet het tegenovergestelde bereiken van wat ze willen. Aegon wordt teveel geassocieerd met de beleggingspolis. In dit geval was het misschien slimmer geweest om eerst bewijs te leveren en daarna pas deze campagne te beginnen. Nu komt het teveel over als een reclame verhaal.

    Dat meneer Roorda dit zegt over deze campagne zegt veel over hoe hij als reclameman kijkt naar zijn eigen vak. “The truth well told” blijft mijn idee voor reclame. De waarheid mag je mooier vertellen, zolang maar duidelijk blijft wat de waarheid is.

    Over Richard: nee, hij bedoelde Proteq.


    16 mei 2008 om 06:06
    Thijs Biersteker

    Vandaag het billboard gezien van Aegon met de copy:

    Dit billboard is om even uw aandacht te trekken

    eerlijk over reclame , Aegon.

    Tja heel eerlijk over wat een billboard doet,dat wel, maar naar mijn mening moet je wel iets

    te melden hebben. En met een beetje ballen ook nog iets wat geloofwaardig is.

    Ik dacht niet meteen opwinden , misschien is het een ijzersterke campagne en is dit een klein

    onderdeel, maar helaas een campagne die alleen een signaal afgeeft dat ze niet snel eerlijk zullen

    worden en als oneerlijke Aegon door blijven gaan?

    “The truth well told” ik deel die mening ook. Ben benieuwd hoe deze campagne zich ontwikkelt.


    6 juni 2008 om 14:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!