Ilse raakt Startpagina verkeer kwijt, flinke daling zichtbaar

14 mei 2008, 09:36

Emerce bracht vanmorgen het volgende artikel naar buiten: Ilse staakt strijd met Google (alsof er een strijd gaande was). Een bericht over het feit dat Google nu de voorkeurszoekmachine is van de Startpagina’s, dat Nils Rooijmans (geestelijk vader Ilse) voor zichzelf begint en dat men zich meer gaat richten op ‘verticals’. Ilse zelf kwam ook snel met een eigen blog.

Startpagina nu standaard op Google

De keuze om op alle Startpagina’s Google als standaard zoekmachine Google te laten gebruiken was simpel, aldus Startpagina-chef Carlo van Houtum: de gebruikers vroegen er om. Het effect voor de zoekmachine van Ilse is groot, ik heb een aantal hoog volume sites er bij gepakt en het bezoek vanuit Ilse bekeken. Het resultaat hiervan is als volgt:

{title}

Er is dus ongeveer 30% van het originele verkeer overgebleven. Nu had Ilse volgens recent onderzoek nog maar een aandeel van 1% in de zoekmarkt, dit zal dus nagenoeg 0% worden.

Op de vraag of dit de doodsteek is voor Ilse reageert Business Development Manager Herman Kienhuis als volgt: “Het is in goed overleg en na het nodige onderzoek gedaan”. Hij geeft toe dat de generieke zoekdienst niet veel kans meer heeft maar dat op andere vlakken nog genoeg kansen liggen: “Er zijn een aantal mogelijkheden voor toegevoegde waarde met een specifiek Nederlandse zoekdienst. Er is dus zeker nog plek voor een Nederlandse zoekdienst om toegevoegde waarde te bieden”. Met deze laatste zin doelt hij waarschijnlijk op 2 onlangs gelanceerde verticals ilse auto en ilse reizen.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

15 Reacties

    ernstdirkzwager

    Hoi Andre,

    Je hebt dit artikel twee keer gepost….of ziet mijn browser dubbel?

    Interssant stuk trouwens. Valt me nog tegen dat ze er de stekker niet eerder uit getrokken hebben.


    14 mei 2008 om 09:55
    André Scholten

    @Ernst: een hikje in de software, ik heb het spontaan ontstane 2de bericht weer verwijderd, bedankt voor het melden.

    Ik vind het wel een goede keus: altijd naar je gebruikers luisteren, dat heeft op lange termijn meer zin. Verder vraag ik me af of ze het met die verticals gaan redden. Er zijn al redelijk wat verticale zoekmachines aanwezig, daar kom je niet snel tussen.


    14 mei 2008 om 10:02
    André Scholten

    @Jan: de hele tijd? snauwen? sarcastisch? Het is maar net wat je opvalt.


    14 mei 2008 om 10:25
    mgvandenbroek

    @Jan: Je overdrijft. De kop die Emerce kiest, is best een beetje misleidend. Wat André hierboven heeft gedaan, valt in mijn ogen helemaal niet onder snauwen. Eerder een beetje kietelen, licht kritisch, niet zuur, niet zeikerig.

    En dat heb ik ook niet gedaan in de posting waar je naar verwijst. Kom op: leuk dat je onder embargo een persbericht in handen krijgt (vandaar mijn “hulde”), en het ’s ochtends vroeg de site op knalt, maar als je dan de hele dag verwijst naar een dienst die niet live is, wat heeft het publiek er dan aan? Dat is een beetje de achtergrond, in ieder geval. Verder is Emerce er heel vaak, benijdenswaardig vroeg bij. Waarvoor, nogmaals: hulde.


    14 mei 2008 om 10:29
    jeroenmirck

    Grappig dat een weblog een ander medium beticht van misleidende koppen. 😉

    Het sneertje is in zoverre flauw dat Marketingfacts wel alle quotes braaf knipt van Emerce.nl.

    Can’t live without it, apparently… 😉


    14 mei 2008 om 11:01
    mgvandenbroek

    @Jeroen: Jij kunt duidelijk ook niet zonder ons, fijn om je hier te hebben. Discussieren op M!, wie is er tegenwoordig niet groot mee geworden….

    Om het helemaal interessant te maken citeer ik graag (braaf, zou jij het noemen) een comment op het artikel van Peter Olsthoorn op Emerce (Paul, woensdag 14 mei 2008, 10:46):

    “Heel verwarrende Titel.

    Beter is ‘ILSE media laat ILSE zoekmachine vallen (en gaat door met Google’.”

    Kennelijk is het meerdere mensen opgevallen, in ieder geval drie. En oja. Over het “sneertje”. Ach. Het houdt ons scherp…


    14 mei 2008 om 11:47
    André Scholten

    Mijn mening: hou op met dit domme geouwehoer, reageer inhoudelijk of reageer niet. Ander geneuzel over sneertjes, politiek, sarcasme, seo, koppen, streepjes en dergelijke voegt niets toe.


    14 mei 2008 om 12:16
    jeroenmirck

    @André: Ik schrijf “dat Ilse de strijd met Google al lang heeft verloren, maar nu pas de handdoek gooit. Dat is opvallend.” Dat lijkt me inhoudelijk genoeg. By the way: al die reacties heb je zelf uitgelokt. 🙂


    14 mei 2008 om 12:45
    mgvandenbroek

    @Andre: ik ben ook voor ontopic. Toch ben je er ook een beetje zelf mee begonnen 😉


    14 mei 2008 om 12:45
    media

    De relatie met Nils snap ik ook niet helemaal; was al bekend en heeft helemaal niets met deze beslissing te maken.

    Verder, is de daling in traffic vanuit ilse nu pas opgemerkt? Getriggerd door de berichtgeving dat ilse stopt of ook omdat het significant minder is en opviel in de statistieken?


    14 mei 2008 om 19:50
    Mark de Bruin

    @Marco: de zoekmachine hier op MF is nog wel powered by ILSE…. Bewust? Of valt het mij nu pas op?


    15 mei 2008 om 13:00
    I-Design.nu

    Ik vind het een goede keus: luister naar je gebruikers. Hoe het verder met ze zal gaan dat hangt sterk af van veel factoren.


    19 mei 2008 om 13:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!