Resultaten 2e Sedo Benelux domeinveiling
Vorige week, vrijdag 9 mei liep om 16:00 uur de tweede Sedo domeinveiling af die eerder op Marketingfacts is aangekondigd. Deze ‘lokale’ veiling is door Sedo in het leven geroepen om de premium .nl, .be en .lu domeinnamen op een eigen podium te kunnen zetten.
Het resultaat van de tweede editie overtreft zowel in aantal verkochte domeinnamen als de totale opbrengst de eerste veiling (oktober 2007) ruimschoots met 15 verkochte namen voor een totaalbedrag van 182.510 euro (tegen 10 verkochte domeinen voor 76.210 euro tijdens de eerste veiling).
De verkochte domeinnamen met de opbrengst per naam (in euro’s):
- relatiegeschenk.nl 72.000
- huren.nl 66.500
- kinderwagens.nl 10.100
- planten.nl 7.500
- landbouw.nl 5.600
- motors.nl 4.200
- bio.nl 4.200
- rss.nl 3.500
- navigatiesystemen.nl 3.200
- illustraties.nl 2.380
- voorbeelden.nl 1.500
- dvd.lu 750
- darten.be 650
- its.be 360
- leg.be 70
Volgens Marieke Brinkman van Sedo bekeken op de slotdag ruim 7000 personen de veiling en waren er ruim 330 biedingen die hebben geleid tot verkopen aan bieders uit Nederland, België, Duitsland en de VS. De veiling die sloot om 16:00 en werd uiteindelijk verlengd met bijna 2,5 uur door de bied-rally op kinderwagens.nl en relatiegeschenk.nl (na ieder bod wordt de veiling automatisch 10 minuten verlengd)
Met name de toeloop op relatiegeschenk.nl was spectaculair. Het domein is door voormalig eigenaar Jan Bouwmeester (Media Village) in de veiling gezet met een reserveprijs van 20.000 euro en die werd pas kort voor de sluiting van de veiling bereikt. Vanaf 16:00 uur gingen de drie overgebleven bieders pas echt los in een rally die eindigde in de topprijs van 72.000 euro!
De andere topper van de veiling, huren.nl, werd verkocht door Aromedia (uitgever van onder meer het studentenblad Sum), voor de prijs van 66.500 euro.
Al met al goed nieuws voor de eigenaren van keywords op het .nl domein. Nu bijna 3 miljoen .nl namen zijn geregistreerd, lijkt de handel in goede .nl’s pas echt lucratief te worden. Alhoewel… Er zijn altijd wel goede .nl sales geweest, maar via veilingen als deze lijkt de markt iets transparanter te worden en krijgt een breder publiek zicht op de waarde die domeinnamen momenteel in het maatschappelijk verkeer vertegenwoordigen. En dat lijkt me geen slechte ontwikkeling.
In het najaar volgt de derde BeNeLux veiling bij Sedo.
Heb me gisteren ook maar eens ingeschreven bij Sedo. (Nog) niet voor de Nederlandse domeinnamen, maar ik heb al jaren domeinnamen als vendex.com, beursplein.com en financial-plaza.com in mijn bezit. Maar eens kijken of ik daar een paar euro voor kan vangen 😉
@maarten hear hear! schaarste creeren, prijs opdrijven, wat steek ik hier als lezer van marketingfacts van op?
@roelofs “relevantie tussen bedrijfsnaam en domein naam vereiste”
Het gaat hier om generiek omschrijvende termen waar niemand eigenaar van zou kunnen zijn. Welke partij zou volgens jou ‘recht’ hebben op huren.nl en relatiegeschenk.nl?
@yvo,
die kon je toen ook niet registereren. Te generiek, en dus creert zo’n generieke naam in het handelsverkeer een onterechte indruk van een branche- of overkoepelende organisatie. Maar da’s allemaal in een heel, heel ver verleden is een land hier ver vandaan gebeurd..
@maarten: ik had jaren geleden, in de tijd dat je hier in Nederland nog de relevantie moest aangeven tussen domeinnaam en business, wilde plannen met de domeinnamen die ik destijds registreerde. Heb ze echter nooit gebruikt en betaal al jaren een fors bedrag aan die boeven van Network Solutions (dat was toendertijd de partij waar je snel en makkelijk domeinnamen kon registreren). Het wordt tijd om ze eens van de hand te doen. Kopen? Voor 10K mag je ze alle 3 hebben 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!