Misschien was het u nog niet opgevallen, maar het EK staat voor de deur. De echte stortvloed aan acties moet nog losbarsten, maar de eerste acties zijn al zichtbaar. Ook de online media gaan hier volop in mee. De recente lancering van OnsOranje.nl is hier een goed voorbeeld van, evenals de dedicated EK-site van AD’s Sportwereld. Traditioneel onderdeel van elk EK is de poule. Vaak op het werk gespeeld, zelden door de minister van justitie goed gekeurd, maar absoluut volksvermaak nummer 1 tijdens grote evenementen. Naast Marketingfacts heeft nu Hyves de EK-poule van de Telegraaf (in house gemaakt door Sportdreams ) vertaald naar Hyves. Zo kun je tegen je Hyves-‘vrienden’ spelen en zie je straks in de gadget wie van je ‘vrienden’ de beste voorspellingen doet. Naar mijn verwachting wordt dit de best lopende gadget die Hyves ooit gemaakt heeft. Sport 2.0 in optima forma.
Binnen 12 uur nadat ik hem had geïnstalleerd hebben al 6 Hyves-vrienden hem ingevuld. Die score is al geweldig voor een simpel te implementeren gadget. Maar voor deze poule moet je 24 poulewedstrijden invullen (denk aan Turkije - Zwitserland of Griekenland - Zweden) en alle finalewedstijden (15 stuks). Ook moet je nog wat vinden van het totaal aan doelpunten, gele kaarten en directe rode kaarten. Voorwaar een hele klus, die niettemin door velen uitgevoerd wordt.
De sociale component van de poule was traditioneel plaats gebonden (het werk, de buurt of de voetbalvereniging) of competitie gebonden (je speelde tegen andere mensen die ongeveer even goed waren), nu speel je met je online netwerk. Voor mij is dit een mooi voorbeeld van sport 2.0 (aan de fan-kant), waarbij de meerwaarde van je online sociale netwerk goed tot zijn recht komt. De uitvoering van de gadget door Open&Sociaal (en achter de schermen door Yme van Hyves) is mooi. Ook wordt duidelijk dat er met meer budget en volledig gebruik van de Hyves-Api (de ‘achterkant’ van Hyves) nog veel meer mogelijk is. Niet alleen is de sportzomer echt begonnen, de sport 2.0 zomer is dat ook.