CMS Trends en ontwikkelingen op CMS Congres

23 mei 2008, 07:33

Woensdag was in Nijmegen het jaarlijkse CMS congres (Content Management systemen) waar alle grote partijen vertegenwoordigd waren. Erwin blom en ik hielden er een provocerend verhaal over vertragende rol van CMS’en binnen bedrijven, het ontbreken van support voor Web2.0 en over de legacy van de CMS markt. De meeste producten zijn 5-10 jaar oud en zijn tegenwoordig vertragende elemenenten geworden. Alle leveranciers hebben echter hun mond vol van web2.0 en innovatie dus ik ging eens met de microfoon rond om te beginnen bij Erwin Blom die 5 elementen noemt waar een modern CMS aan moet voldoen. Er komt nog een apart geschreven verslag van het congres!

Hieronder mijn presentatie ‘CMS, the good, the bad and the ugly.’ en een interview met de oprichters van GX, het grootste CMS bedrijven van nederland wat weinigen kennen.

Hierbij mijn presentatie: CMS, the good, the bad and the ugly.

De grootste partij in de CMS wereld is GX. Nu 140 mensen met 500 klanten en alleen werkzaam in Nederland. In een gesprek met 2 oprichters praten we over de achtergrond van GX, de klanten, funding, legacy, internationalisering en opensource integratie. Ik ga er eens langs want dit bedrijf uit Nijmegen is lang totaal onbekend geworden.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Bjørn Hascher

    Ik miste inderdaad 2.0 visie van een groot aantal aanbieders, iets wat je toch juist vanuit deze hoek zou verwachten. (CRM-leveranciers lijken er drukker mee te zijn) Uiteraard is niet alleen dat belangrijk en speelt het vooral bij b2c. Ook het groeien van WCM-processen richting CRM en marketingtools kwam maar matig uit de verf. En of GX de grootste is durf ik te betwijfelen 🙂 Waar kijk je dan naar? aantal klanten? omzet? aantal sites/licenties? of het aantal medewerkers 🙂 Hoe de markt er zelf naar kijkt kun je eind mei lezen op itcommercie.nl waar we ons jaarlijkse WCM onderzoek zullen presenteren. Op het congres stond je open source ook aardig te promoten maar vond ik in het filmpje helaas niet iets van terug. Wellicht nog een extra comment hierover? Leuk gedaan verder!

    Bjørn Hascher

    Uitgever ITcommercie


    23 mei 2008 om 13:14
    media

    Slechts 77 sheets in je presentatie Vincent? 😉

    Met plezier de video bekeken, wel jammer dat ik af en toe niet het antwoord op de vraag of de toelichting te horen kreeg. Snap dat je flink hebt moeten snijden in het filmmateriaal maar toch.

    @Bjorn, wellicht interessant om tzt de onderzoeksresultaten ook op Marketingfacts te plaatsen?


    24 mei 2008 om 03:50
    Lucas Vroemen

    Een goed CMS is straks, als ook de internetbouwers breder gaan denken dan www, een systeem waarmee een media-multiplatform model kan worden aangestuurd. Alles staat of valt daarbij met het karakteriseren van de media, oftewel tagging. Eenmaal goed beschreven, ook met metadata voor individualisering van de content, ontstaan er grofweg 2 informatiestromen: 1. beeld-geluid-tekst dat enkel getranscodeerd moet worden naar het juiste formaat met een destillaat van het totale metadatamodel, (meer een technische kwestie) 2. beeld-geluid-tekst dat ook inhoudelijk moet worden aangepast aan de verschillende publicatiekanalen. Dat laatste liefst met behulp van 1 content management systeem. De systemen worden steeds ingewikkelder en de gebruiker steeds minder technisch. Daarom moet een redactie niet lastig gevallen worden met meerdere GUI’s. Dat hoeft ook niet, integratie met transcodingsystemen en MAM systemen kan zorgen voor 1 mediabehandelingssysteem met ’n simpele voorkant en ingewikkelde processen op de achtergrond.


    25 mei 2008 om 07:26
    Rogier Voet

    GX is een drama, het systeem is compleet ongeschikt om de voorkant van een website aan te drijven. Het is hoogstens geschikt als een centrale database om content in weg te schrijven (maar dan krijg je geen ondersteuning). Ik heb bij mijn vorige werkgever de implementatie meegemaakt van GX over een reeks van sites zowel B2B als B2C. Het systeem is compleet niet voorbereid op Web 2.0 (User Generated Content) is bijvoorbeeld gewoon niet mogelijk. Het systeem belast servers zeer zwaar en als er iets fout gaat dan duurt het zowel zeer lang voordat het is gesignaleerd en is opgelost (en dat met een pakket met zeer uitgebreide ondersteuning). Je bent overgeleverd aan het zeer onvriendelijke service-apparaat. GX richt zijn peilen duidelijk op de grote klanten en verspreid zijn restcapaciteit over de resterende klanten. Dat wij niet de enige zijn, met deze klachten bleek wel op een bijeenkomst van GX-gebruikers (die zowat een identieke lijst van issues hadden). Ik zou geen enkele professionele partij adviseren om voor GX te kiezen. Je kan het geld beter investeren in een goede online techniek-afdeling in combinatie met een open source product voor maximale flexabiliteit en voorbereiding op de toekomst.


    26 mei 2008 om 05:48
    Martijn van Berkum

    Dag Rogier,

    Jammer dat je het zo hebt ervaren. Omdat de online initiatieven van onze klanten vrijwel altijd strategisch zijn hebben we met al onze klanten geheimhouding afgesproken en we gaan dus vertrouwelijk met hun gegevens, strategie, etc om. Ik kan dus hier niet reageren op specifieke gevallen zoals de situatie bij je oud-werkgever. Wel kan ik in zijn algemeenheid ingaan op hetgeen je stelt. Een groot aantal klanten van GX hebben succesvol Web 2.0 websites gelanceerd, of nemen steeds meer Web 2.0 aspecten mee in hun online initiatieven. Vorig jaar won een van hen zelfs een Web 2.0 award. Met de komst van WebManager 9, gelanceerd april vorig jaar, en specifiek onze componentenstrategie (zie http://www.wcmexchange.com voor componenten en http://www.gxdeveloperweb.com voor de developer community, gratis WebManager Community Editie en tutorials hoe je zo’n component schrijft) is het creeren van Web 2.0 initiatieven nog makkelijker. Deze componenten, waaronder ook vele mogelijkheden voor User Generated Content, RIA’s en mashups kan iedereen schrijven en in een paar minuten tijd toevoegen aan WebManager. Met het overgrote deel van onze klanten werken we al jaren samen, velen van hen zijn dan ook vorig jaar al gelijk overgestapt op de nieuwe versie van ons product. WebManager wordt ingezet voor een groot aantal high traffic sites. Het is dan ook een expliciete ontwerp doelstelling om zeer efficent met beschikbare hardware om te gaan. Feedback van de gebruikers van GX WebManager is voor ons van het allergrootste belang, ook (of misschien wel juist) als die feedback kritisch is. Op basis is daarvan verbeteren wij immers constant onze processen en dienstverlening. Dat gebeurt inderdaad op bijeenkomsten van de onafhankelijke gebruikersvereniging ‘GGX’ (www.g-gx.nl), maar ook in persoonlijke contacten. Daarom nodig ik je dan ook graag een keer uit bij GX om face to face lering te kunnen trekken uit jouw ervaringen.

    Vriendelijke groet

    Martijn van Berkum

    CTO GX


    29 mei 2008 om 05:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!