CMO’s UK en VS niet verantwoordelijk voor website

27 mei 2008, 04:48

Uit onderzoek van Coleman, in opdracht van SDL Tridion blijkt, dat ruim driekwart van de senior marketingmanagers niet betrokken is bij het beheer van de website van het bedrijf. De communicatie via het web wordt voor een groot deel overgelaten aan de IT-afdeling en aan junior marketingcommunicatiemederwerkers (via: Tijdschrift voor Marketing, ook op ViralBlog).

Coleman ondervroeg 100 senior marketingmanagers en 100 senior IT-managers in de VS en in de UK. Tijdschrift voor Marketing schrijft: ‘Wat blijkt: In de Verenigde Staten is maar liefst 88 procent van de senior marketingmanagers niet betrokken bij het beheer van de website. In Groot Brittannië ligt dat percentage op 67 procent. De webcommunicatie binnen bedrijven met meer dan 500 medewerkers in de US en UK wordt grotendeels overgelaten aan IT en junior marketingcommunicatiemedewerkers.’

De verantwoordelijkheid wordt dus afgeschoven. Maar uit het onderzoek blijkt verder nog, dat de IT- en marketingmanagers ook nog eens niet op de hoogte zijn van het aantal mensen dat werkt aan de corporate website en waar de verantwoordelijkheid voor de bedrijfswebsite eigenlijk ligt. Tijdschrift voor Marketing schrijft: ‘De situatie in Nederland is niet veel anders, zo blijkt uit een klein vragenrondje onder Nederlandse IT en marketingmanagers. Ook hier is bij veel bedrijven de verantwoordelijkheid voor de websites verdeeld over meerdere afdelingen.’ Ook in ons land bestaat er een versnippering van de verantwoordelijkheid.

Igor Beuker vraagt zich op ViralBlog af: ‘Why are so many senior marketers too busy with creating another set of overpromising TV commercials, and do they take no responsibility for their website?’

Uit het onderzoek blijkt verder nog, dat 90 procent van de Amerikaanse marketingmanagers zich met de corporate website vooral wil richten op nieuwe klanten, en 76 procent op bestaande. 84 procent van hun IT collega’s zegt zich vooral te willen richten op bestaande klanten, 73 procent wil met de corporate website inzetten op nieuwe klanten.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Caspar Bielok

    omdat een website niet sexy is en omdat iedereen weet hoe ‘het’ moet. al vanaf de eerste dag dat ik ooit iets met internet te maken had (medio 1995) wisten techneuten het al beter. simpelweg omdat er geen of veel te weinig onderzoek naar internet was en is. je hebt als e business specialist geen poot om op te staan en iedereen weet het net zo goed als jij of nog beter. de uitspraak dat een website van € 5 000 net zo veel resultaat kan hebben als een site van € 5 000 000 is helaas volledig waar.

    en daarnaast, waarom zou men zich druk maken over iets dat zich in hun visie nog bewijzen moet? internet is in veel ogen nog steeds iets van de toekomst en veel mensen op wat hogere plaatsen in bedrijven zijn daar nog heilig van overtuigd. serieus er naar kijken komt wel als de ‘experimentele fase’ voorbij is. maar dat is niet nu. daar speelt ook onbegrip een rol en vooral een gebrek aan scholing! niemand die wat hoger in een bedrijf zit, heeft het woord internet op school gehoord.


    27 mei 2008 om 05:44
    John

    Die cijfers verbazen mij niet echt maar zeggen mij meer over de organistaiemodellen dan over het geisoleerde onderwerp internet. Ik ken het onderzoek niet maar denk dat de vraagstelling zich met name op het onderwerp corporate website heeft gericht. Ik vermoed dan dat ook op andere vlakken de taken en/odf verantwoordelijkheden in deze bedrijven behoorlijk scheef liggen. Dat kan niet anders omdat een dergelijke misstand anders snel aan de orde zou zijn gesteld. Indien iemand vandaag nog durft te stellen dat het internet kanaal nog in een expirimentele fase zou zitten, is echt na de oorlog niet meer buiten geweest.


    27 mei 2008 om 09:40
    Rudy van Haandel

    Caspar.. als visionary e-business specialist kun je toch niet beweren dat het Internet als kanaal nog in de experimentele fase zit? Wanneer de tradtionele markt zich noodgedwongen MOET aanpassen omdat de consument inde winkel kijkt en op Internet koopt, the long tail zich op Internet echt roert en tradiotnele channelverhoudingen zich door het Internet opnieuw laten definieren, lijkt me niet dat dit iets is van de laatste dagen..

    Feit is dat er voor marketeers steeds meer kanalen komen. Productintroducties gaan echter steeds sneller maar met eenzelfde marketingbudget. Daarom wordt er steeds meer gekeken naar centrale marketingoplossingen waarbij alle verschillende media vanuit één Single Point of Information kunnen worden voorzien van up-to-date informatie. Dit geldt voor de website(s), maar ook voor extranet, drukwerk als catalogi, prijslijsten en leaflets. In de toekomst zullen daar steeds meer mobiele media bijkomen, waardoor het totaal het beheren van alle marketinguitingen een nog grotere uitdaging zal worden.


    28 mei 2008 om 06:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!