.NL domeinnamen onbereikbaar na update SIDN

.NL domeinnamen onbereikbaar na update SIDN

{title}Afgelopen nacht waren een groot aantal .nl-domeinen niet bereikbaar nadat er iets grondig fout ging met de update van de .nl-zonefile. De Nederlandse registry SIDN heeft een oude zonefile moeten terugzetten om de storing te verhelpen.

Volgens de persberichten die SIDN inmiddels hier en hier op haar website heeft gepubliceerd zijn er ernstige verstoringen opgetreden in de dienstverlenging door een upgrade van het registratie systeem: ‘Woensdagavond 28 mei hebben wij onderhoud gepleegd aan het domeinnaamregistratiesysteem (DRS). Na het onderhoud is er een storing opgetreden waardoor een aantal domeinnamen niet bereikbaar is geweest tussen 00.00 uur en 07.00 uur vanmorgen. Op dit moment is SIDN nog druk bezig de storing te verhelpen. Uit voorzorg is het DRS tijdelijk uitgeschakeld. Totdat de storing is verholpen worden aanvragen voor nieuwe domeinnamen in volgorde van binnenkomst in een wachtrij geplaatst. Zodra het DRS weer is ingeschakeld worden de aanvragen verwerkt. Aanvragen die na 18.00uur op 28 mei zijn binnengekomen, zijn dus nog niet verwerkt.’

Volgens Lieke Hoogeveen, woordvoerder van SIDN, waren zeker honderdduizend domeinnamen onbereikbaar. ‘De storing ontstond na onderhoud aan het domeinregistratiesysteem. Na afloop bleek dat een aantal glue records uit de zonefile waren verdwenen. Door caching bleef de schade aanvankelijk beperkt, maar na verloop van tijd waren de nameservers van providers niet meer te bereiken, waarna ook een groot aantal domeinen onbereikbaar werden. Verschillende isp’s zouden na het constateren van de storing tevergeefs contact hebben gezocht met de Sidn,’ schrijft iSpam.

SIDN heeft vanochtend de zonefile van woensdag 18.00 teruggezet, waarna de domeinen weer bereikbaar waren. Aan een oplossing voor de problemen wordt nog gewerkt.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Update storing, 14.40u

    We hebben de fout in ons domeinregistratiesysteem gevonden. Mede op basis daarvan ziet het ernaar uit dat we ervoor kiezen een patch op de applicatie uit te voeren om het probleem te verhelpen. De definitieve beslissing wordt genomen nadat het testen van de patch, inclusief het controleren van een aantal gegenereerde zonefiles, succesvol is afgerond. Met deze testen zijn we momenteel bezig.
    We informeren u zo spoedig mogelijk verder.
    Met vriendelijke groeten,
    SIDN

    geplaatst op
  • Update storing, 17.10u

    De belangrijkste testen van de patch zijn succesvol afgerond. We gaan nu verder met het uitvoeren van de overige testen. Naar verwachting zullen deze tegen 18.00 uur zijn voltooid. Als ook deze positief worden afgesloten, zullen eerst de foutsituaties in de database worden opgeheven, waarna er een zonefile wordt gegenereerd. Als deze na controle in orde blijkt beginnen we met het verwerken van de eerste 200 aanvragen vanuit de mailrobot. Hierna wordt opnieuw een zonefile gegenereerd en gecontroleerd tegen de verwerkte aanvragen. Vervolgens wordt de hele mailrobot queue weggewerkt, wederom een zonefile gegenereerd en DRS4 opengesteld. Naar verwachting zal de openstelling rond 21.00 uur plaatsvinden.

    Indien we heel erg af gaan wijken van deze tijdslijn zullen we u berichten.

    Met vriendelijke groeten,
    SIDN

    geplaatst op
  • Uit dit voorval blijkt wel weer het belang van een goed functionerende organisatie achter een TLD. Ik denk dat de SIDN er verstandig aan doet om een storingsnummer te introduceren dat ook daadwerkelijk beantwoord wordt door een SIDN-medewerker.

    Verder wil ik nog een keer benadrukken dat het belangrijk is dat er een mogelijkheid gaat komen waarop, direct of indirect, invloed uitgeoefend kan worden op de SIDN. Zij het via een controlemechanisme via de overheid, zij het dat de SIDN wordt omgezet in een vereniging waarbij de deelnemers de leden worden. Op dit moment staan ISP?s bij een grote storing met lege handen: de SIDN sluit aansprakelijkheid uit in het deelnemerscontract maar de hosters zitten wel met de gebakken peren (lees: boze klanten).

    Het systeem van de SIDN laakt ook maar weer eens, blijkt. Iets als wat vannacht is gebeurd moet natuurlijk onmogelijk zijn. Gelukkig was het ?s nachts en niet tussen tien uur 's ochtends en twee uur 's middags..

    geplaatst op
  • Opgelost?
    Veel nl domeinnamen werken anders nu niet (natuurlijk die van mij ook niet).

    geplaatst op
  • Opgelost! (ook die van mij)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.