Nu jouw Personal Magazine nog!

2 juni 2008, 04:48

{title}Rob van Vuure schreef in zijn Bladendokter column (Volkskrant, 24 mei ‘08) over personal magazines. In zijn onderhoudende analyse van dit ultieme personal branding-fenomeen slaat hij volgens mij echter een paar keer de plank mis. Verder is het leuk om de brug te slaan naar wat je als personal professional brand van personal magazines kunt leren.

Oprah Winfrey duikt regelmatig op in lijstjes van sterke merken. Oprah – die stand houdt tussen de merken Google, Apple en Coca Cola – is dan ook het beste voorbeeld van een sterk personal brand. Haar merk is zo sterk dat er niet alleen een magazine (O Magazine) maar een complete wereld van andere activiteiten door gedragen wordt.

In Nederland zien we aan het succes van LINDA, dat het ook hier mogelijk is om als sterk personal brand een magazine te dragen. Van Vuure beweert dat het blad gewoon goed gemaakt wordt en ook zonder Linda de Mol een succes was geweest. Ik waag dat te betwijfelen omdat Linda zelfs zo sterk in het concept verweven is, dat ze zelf op elke cover staat. Een gedurfde, on-Nederlandse aanpak, die bewijst dat je ook hier best je nek best eens mag durven uitsteken.

Maar: wie is er als personal brand sterk genoeg om een magazine te dragen? Dat is geen ABC-tje. Alleen bekendheid doet het ‘em niet, blijkens mager scorende bladen als Catherine en Heleen. De merkwereld rondom de persoon moet blijkbaar voldoende tot de verbeelding spreken en genoeg in zich hebben. Zie hier de uitdaging voor iedereen die zich als sterk merk wil profileren. Je moet wel wat te melden hebben, een wereld, een ervaring rondom je persoon weten te creëren. En dan het liefst een die voor anderen interessant, aansprekend en bijzonder is.

Wie zijn de Nederlandse voorbeelden die een blad kunnen dragen? Van Vuure pleit voor de bladen de ‘Paul’, de ‘Gordon’, de ‘Katja’ of het culinaire magazine de ’Johannes’. Maar gek genoeg ziet Rob niets in de ‘Cruijff’. Ik kan niet geloven dat ‘s lands meest beroemde bladendokter de bladen ‘Johan’ of concurrent ‘14’ gemist heeft, dus ik twijfel of zijn opmerking als grap bedoeld was.

Een pakkende naam helpt natuurlijk, moeten ze gedacht hebben toen de makers van Linda – na de uitgave van de ‘Jan’ – het blad ‘Dinand’ bedachten. Ik betwijfel of er genoeg beleving om de zanger van Kane heen hangt om tot een succes te komen. Zou hij niet teveel een one-trick-pony zijn, slechts zanger, verder niets?

Het is leuk om te bedenken of jouw eigen personal brand sterk genoeg is om een magazine (in jouw niche) te dragen. Heb jij voldoende tot de verbeelding sprekend en onderscheidend vermogen? Word jij herkend rondom de dingen waar je voor staat en spreek je daar een aanwijsbare doelgroep mee aan?

Als het antwoord hierop volmondig ‘Ja’ is, zou je kunnen overwegen via een magazine met je doelgroep te communiceren. The medium is the message in dit geval: het getuigt van lef en visie als je het aandurft. Afhankelijk van de grootte van je doelgroep, kies je wellicht liever voor een laagdrempeliger middel als een digitaal magazine of een nieuwsbrief.

In trainingen over personal branding wordt veel met moodboards gewerkt. Met een moodboard bepaal je welke beelden, sferen, kleuren passen bij jouw merkwereld. Het is een van de oefeningen om te komen tot jouw persoonlijke merkwaarden. Maar waarom zou je niet doorpakken, en nadenken over jouw eigen personal magazine. Welke rubrieken, welke sfeer, welke foto’s, welke inhoud, welke reportages staan daarin? En welke interviews? Welke lezersaanbiedingen? Welke columns?

Gericht nadenken over deze vraag geeft je een schat aan informatie over jouw eigen merkwereld. En dus eigenlijk inzicht in jezelf. Ik ga eens nadenken over wat er in de ‘Huub’ zou staan…

Spreker, entertrainer, bestselling auteur; over talenten, passie en ontwikkeling; Succesvol voorbeeld van z’n eigen theorie; als ondernemer, vader en inspirator. Huub is oprichter van Talentenbureau TalentFirst, een broedplaats voor mensen die kiezen voor maximaal rendement uit hun talent en leven vanuit hun passie. TalentFirst biedt een breed en toegankelijk pakket van coaching, training, events, workshop, publicaties en gadgets: inspirerend, motiverend en praktisch. Als voorman van TalentFirst verzorgt Huub: lezingen, boeken, trainingen, workshops, talentenprogramma’s, persoonlijke coaching, voor bedrijf en particulier, van 10 tot 2500 personen. Onderwerpen en boektitels: - Leven vanuit je talenten - Doorbraak naar je droombaan - Het merk IK ® - Ontdek je X-factor - Een onweerstaanbaar CV - 365 vakantiedagen out-of-the-box – dynamisch – energiek – luchtig – laagdrempelig – doordacht – snel – verdiepend – een unieke combinatie tussen inhoud en entertainment

Categorie
Tags

2 Reacties

    jpschadde

    Het valt tegen; dat magazine maken.

    Na mijn stage was ik verplicht om een stageverslag te maken. Om ervoor te zorgen dat mensen het ook zouden lezen; heb ik samen met mijn ‘stage partner’ een magazine gemaakt. Als je nog nooit zoiets gedaan hebt, is het behoorlijk lastig.

    Na afloop beseffen dat het laten drukken gruwelijk duur is; is ook niet handig. Maar stoer is het wel ;). Met ons magazine zouden we minder mensen bereiken dan met “Dinand.”. maar ik denk dat dit de minst succesvolle wordt. Ruud en Matthijs bieden toch meer, maar dat is slechts een gevoel.

    Bij een uitgebreid abo op Linda. krijg je het blad overigens gewoon thuis. Dus wat dat betreft zal de oplage wel flink zijn ;).

    En nu maar weer verder met InDesignen; ben mijn scriptie aan het opmaken als boek. Wie weet komt het resultaat hier nog eens langs…


    2 juni 2008 om 23:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!