ReclameReview: Calvé
Een smakelijk geanimeerde commercial van Calvé voor de Europese markt, maar helaas niet voor Nederland.
Credits:
Bureau: th1ng, Londen
Animator: Daniel Cohen
Executive Producer: Dominic Buttimore
Voor:
Met stop-motion kun je hele mooie dingen maken. Dat blijkt maar weer eens als je deze commercial ziet. Er gaat even wat tijd in zitten, maar dan heb je ook wat! Ook goed ingespeeld op het ‘natuurlijke’ karakter van ketchup: als het gemaakt wordt van zongerijpte tomaten dan moet het immers wel gezond zijn, toch?
Tegen:
Wellicht is deze commercial voor de Nederlandse consument niet apart of grappig genoeg. De commercial is namelijk te zien in Rusland, Frankrijk, Polen, Hongarije, Tsjechië en Roemenië, maar niet in Nederland. En dat terwijl Calvé juist een Nederlands merk is…
Uit het persbericht van th1ng:
‘The commercial was shot in South Africa’s Cape Town and th1ng’s Soho studio, and directed by th1ng’s stop motion expert Daniel Cohen. The 30 second TV spot is a combination of live action and stop frame animation shots using a digital stills camera.
The main idea was to position ketchup as one of the most essential condiments in a family’s household. The ad had to carry a very light hearted feel, with ketchup central to a typical family meal.
The advert is to be used across many different European countries, so part of the task was to make sure that it contained a high degree of universality avoiding any culturally motivated misconceptions.
The opening live action shot establishes a cheerful background to the story. A nice sunny morning, a young family with radiant smiles, and a serenade of fresh-coloured surroundings create the desired sense of relaxed dinner time. Captured as part of this perfect family moment is Calvé’s ketchup used here as a tool to draw images on a plate. Cohen brings the ketchup-drawn images to life, rapidly working through the variation of lively drawings. The animation features images of tomatoes linking the quality of Calvé’s ketchup with fresh and healthy produce. The ad ends with a live action shot of the happy family enjoying their meal’
Had iemand al de link gelegd naar deze grap in Pulp Fiction? 😉
Three tomatoes are walking down the street: Papa Tomato, Mama Tomato and Baby Tomato. Baby Tomato start lagging behind and Papa Tomato gets very angry. He goes back, squeezes him and says: “Ketchup” (Catch Up!)
“Wellicht is deze commercial voor de Nederlandse consument niet apart of grappig genoeg.”
Wat mij betreft niet, nee! 😉
Hij is wel leuk gemaakt verder, maar een beetje aan de zoete kant…
Kan het misschien ook niet zijn omdat nederlanders sneller mayo bij de aardappeltjes eten ipv ketchup?
Waarom moest deze commercial nu in Kaapstad worden gemaakt? Had volgens mij ook bij tante Mien in de achterkeuken kunnen zijn. Reclamebureau wilde zeker een leuke trip? 😉
Commercial boeit me voor geen meter, sorry!
Zag je dan niet die bijzondere lichtval marco? 😉
de commercial kan mij ook niet zo boeien. Maargoed n=1…. Vond “kwaliteitskeurmerk” op het einde wel leuk doordat de ketchup op het bord net een echt tomaatje leek. Al moet ik zeggen dat Heinz dat subliem doet met haar commercials in Nederland waarbij de flessen aan de takken groeien!
@Koen – In de Allerhande stond ook een even briljante reclame van Heinz: een fles heinz die uit helemaal gemaakt is van plakken tomaat.
Volgens mij kun je niet duidelijker worden dan deze twee advertenties.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!