Designtip: Kekke interface Nalden.net

12 juni 2008, 06:31

Vandaag kwam ik een superleuke site tegen die uitblinkt op het gebied van design en usability.

Navigeren wordt op Nalden.net een pure gevoelskwestie en dat is goed! Los van de content moet je gewoon lekker gaan navigeren óm het navigeren, veel plezier!

{title}

Eén van de drie oprichters van Onstuimig interactieve communicatie, online ontwerpbureau uit Amersfoort. Houdt zich bezig met ontwerp en interactie. Ook gek op woorden, trouwens.

Categorie
Tags

37 Reacties

    Martijn

    Het is een hele aardige. Het kan echter wel wat verwarrend worden wanneer er teveel schermen open staan.

    Het design is wel ijzersterk!


    12 juni 2008 om 07:59
    Marc Drees

    Volgens mij is deze site vooral overvol design. En dat komt de usability bepaald niet ten goede. Integendeel, de usbility is vrij dramatisch op deze site. Wat alleen al te denken van de fontgrootte en headers die grijs op zwart zijn. Echt een toppertje op usability gebied…


    12 juni 2008 om 08:17
    Martijn Couprie

    gebruiksvriendelijk? Ik had pas na goed kijken door dat er een menu linksbovenin stond…tekst in het menu is deels slecht te lezen (grijs op zwart). Zoals mijn naamgenoot hierboven al zegt zijn al die venstertjes redelijk verwarrend. Waarom blijven de venstertjes staan?

    Snap niet waar de website over gaat, maar dat zal wel aan mij liggen vrees ik. Ik neem aan dat het taalgebruik aansluit bij de doelgroep??? 🙂


    12 juni 2008 om 08:26
    Vincent Koopmans

    Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Martijn Couprie, de navigatie is een draak evenals de usability.

    Nu zal dit bij deze site en de doelgroep niet het belangrijkste zijn, maar om nou te zeggen dat deze site uitblinkt in design en usability… nee..


    12 juni 2008 om 08:43
    media

    Ben eerlijk gezegd niet onder de indruk en dacht dat we dit soort sites inmiddels wel een beetje hadden gehad. Doe mij maar een eenvoudige en strakke site zonder toeters en bellen. Het gaat tenslotte om de content en de interactie tussen mensen en niet om de vormgeving en de interactie tussen mens en machine. Daar zullen de creatieven het overigens niet allemaal mee eens zijn 😉


    12 juni 2008 om 08:59
    Nalden

    Hahaha was nogal te verwachten zulke reacties. Laat me iets vertellen over de rede waarom we samen met Momkai gekozen hebben voor dit desktop model:

    – Er is gekozen om ervoor te zorgen dat het web weer gezien mag worden in plaats van een rommelige standaard blog structuur met veel tekst links en vervelende banners. Die banners was de meest storende factuur waardoor er voor gekozen is om met Wallpaper Background Advertising te werken en met klanten als Universal Music, Universal Pictures, Heineken, Nike, etc. mag ik niet klagen en is het zelfs de no1. inkomsten bron geworden hehe. Hoe dan ook is de content voor dit publiek vast niet interessant omdat er simpelweg een generatie kloof is haha. Maar voor de gemiddeld 4 duizend unieke bezoekers per dag is dat weer wel interessant en rede genoeg om terug te komen.

    Bovendien werkt deze interface intuitief waardoor het snel went. En zei lord Alvin Toffler niet; Learn, Unlearn and Relearn?

    Hoe dan ook zijn mijn bezoekers en ik er erg blij mee ben vind ik het tof dat het hier op Marketingfacts opgemerkt is. Laat toch zien dat ook hier men uit zijn dagelijkse rondje web treed 😉

    Groeten uit Montreal.

    Nalden


    12 juni 2008 om 09:25
    pveugen

    Leuke showcase voor de skills van de flash-developer in kwestie. Ik mis bijvoorbeeld herkenbaarheid, heb geen idee wat het doel is van de site en krijg geen aanwijzingen over wat er van me verwacht wordt of welke keuzes ik kan maken als gebruiker.


    12 juni 2008 om 09:27
    Harald Dunnink

    Haha heerlijk dit!


    12 juni 2008 om 09:38
    Marcel Pouw

    @Vincent: Grafisch gezien ben ik onder de indruk. Ik vraag mij echter af, of usability hier van belang is. In mijn beleving gaat het om de user experience en deze zal (ik zie ook een generatie kloof) waarschijnlijk aansluiten bij de doelgroep. Dit is uiteraard een aanname.

    @Nalden: Het succes van de website is mijn beleving niet af te meten aan het aantal unieke bezoekers. Met bijvoorbeeld een leuke Adwords campagne en voldoende budget zal elke website dan als succesvol aangemerkt kunnen worden …


    12 juni 2008 om 09:44
    Nalden

    Ik denk dat het tijd wordt voor de Nalden.net voor dummies boeken reeks hehe.


    12 juni 2008 om 09:47
    Daan

    Het zal wel aan mij liggen maar ik vind de site wel “cool”. Leuk om te gebruiken. En ik vroeg me direct af waarom mijn desktop er niet zo uit kan zien.

    Ook leuk dat je met je scrollwiel door de berichten heen kunt scrollen.

    Het menu boven in kan inderdaad verbeterd worden.


    12 juni 2008 om 10:15
    Carlo

    Het is een kwestie van perspectief! Vanuit welke hoedanigheid bekijk je een site? Met welk doel bezoek je een website? En met welk doel is de website ontworpen? Ik vind het zelf altijd vrij vervelend wanneer ik haast heb en ik onderweg langs obstakels (mensen, auto’s, hekjes) moet manoeuvreren. Het zou nog vervelender zijn wanneer er lukraak mensen voor me springen en me proberen tegen te houden. Tenzij, ik rugbyspeler ben tijdens een zinderende wedstrijd.

    Het doel van sport is het op een sportieve manier meten van elkaars krachten waarbij de voorkeur uitgaat naar het eindigen als winnaar. Daarnaast levert het voor de toeschouwers entertainment en een emotionele uitlaatklep. Zonder hordes bij het hordelopen kun je veel efficiënter de eindstreep halen, maar was efficiëntie het doel?

    Als ik nalden.net bezoek weet ik als onwetende bezoeker niet waar ik terecht ben gekomen, ik ken het achterliggende doel niet. Het vellen van een oordeel wordt dan dus per definitie vanuit de verkeerde uitgangspositie gestart. Ik zelf vind de navigatie verrassend en lekker, het is een kwestie van proberen en ontdekken, dat spreekt me aan. Er zijn leuke oplossingen bedacht voor de door nalden.net zelf opgeworpen obstakels, waardoor je de website bijna als spel zou kunnen ervaren.

    Vervelend als je snel informatie wil, leuk als je wil spelen. Als je de about box opent kun je lezen dat Nalden op Nalden.net zijn gedachten wil delen. De website is volgens mij een afspiegeling van de persoon Nalden. Ik neem aan dat Nalden niet als doel had om zakelijk en efficiënt over te komen. Erik citeerde gisteren “Assumption is the mother of all fuck ups” dus wellicht heb ik het volkomen mis 😉


    12 juni 2008 om 10:15
    Roy Huiskes

    wat moet ik nu precies doen op die site? waarvoor dient het? dat snap ik nog niet helemaal…


    12 juni 2008 om 10:15
    Surastri

    Mac gebruikers zullen geen probleem hebben met de usability van de site. Voor de windowers en mensen die niet snel met veranderingen mee om kunnen gaan is de site ook in html! http://www.nalden.net/html. Het is een kwestie van wennen, dat is met alles wat vernieuwend is en de snelle ontwikkeling van webdesign. Voor geinteresseerden is er juist volop aan content en interactie met nalden als blogger of RMA’er en zelfs interactie tussen de bezoekers onderling, dat is het leuke van nalden.net en daarom blijven mensen terugkomen en groeit het aantal bezoekers. Het succes zit niet in het aantal bezoekers, het zit in de enthousiaste reacties van de bezoekers en dat mensen er aandacht aan besteden, zoals op deze page.


    12 juni 2008 om 10:21
    Ronnie

    Carlo said it. Het is al sinds de start van het nieuwe ontwerp mijn startpagina. Compleet weer eens wat anders, zo heb je tientallen playlists van mensen die op een geweldige player staan. Daarnaast een eigen videoplayer met fijn beeldkwaliteit. Muziek die wordt gepromoot en aangeboden op een bliksemsnelle server. Mooie achtergronden. Leuke nieuwtjes voor jonge stedelingen, wat te doen, concert en cultuurtips. Het is gewoon een genot om eens op alle details te letten, te zoeken hoe alles werkt.. Een eigen wereldje in het web. Het is immers een wereldwijd web, maar werelden vind je er zelden in. Natuurlijk is het geen standaard usability ding, maar een ongehoord blog. Blogspots hebben een hoge usability, maar in 2008 hoef je niet meer met een Blogspot aan te komen om iets tofs neer te willen zetten.


    12 juni 2008 om 10:27
    Niet James Worthy

    Spuuglelijk die site, maar die column over oude mannen die huilen is echt kek en jolig te gelijk.


    12 juni 2008 om 10:29
    Dino

    Ikzelf vind het dan weer heel jammer dat zo’n fris en fruitig jeugdinitiatief Bacardi als sponsor heeft gekozen. Ik ben een vader van begin 50 en mijn dochter van 23 is verslaafd aan breezers, af en toe vind ik haar op plaatsen die ik hier, een respectvolle omgeving een warm binair nest, niet durf te vermelden. Dus hierbij de vraag, Nalden.net, jij hebt een voorbeeldfunctie, je draagt leuke hoedjes en shirtjes die mijn dochter blits noemt, de jeugd kijkt tegen je op, is het dan niet beter om zorgvuldig om te gaan met het aanstellen van geldschieters. Er zijn zoveel leuke bedrijven, ikzelf werk bij de Kruidvat, een pareltje van een bedrijf. Interesse in een Kruidvat wallpaper? Mail me.

    Dino


    12 juni 2008 om 10:43
    Coencurrentie

    topsite, vooral die link naar theboombap.nl


    12 juni 2008 om 10:50
    Rein

    Hey Dino, je klinkt als een leuke vent. Daten? Neem je dochter mee en dan zorg ik voor de breezers.


    12 juni 2008 om 10:57
    Dino

    Rein ik sta altijd open voor een date, maar ik vind het erg jammer dat je zo luchtig over breezers doet. Oke ze smaken naar watermeloen, maar ik zit met de gebakken peren. Gister kwam mijn dochter thuis met een man van de radio, ene Venz. Nu heb ik mijn dochter altijd vrij gelaten in de keuze wat betreft haar bedpartners, Turken, Marokkanen, Polen, Antillianen, alles mag, maar waag het niet om thuis te komen met iemand van de radio. Ik noem een Giel Beelen, Ruud de Wild, Jeroen van Inkel, Bobby Soerijadi, allemaal macho’s die geen moer geven om de gevoelens van de vrouw. Plebs! Jakkiebah!


    12 juni 2008 om 11:07
    Venz

    Sorry Dino.


    12 juni 2008 om 11:23
    Simon

    Rijk bakkie media op die Nalden.net!

    Ik lees het meer en meer.

    Het kan er dan voor sommige uitzien als een gedaan design, maar de flexibiliteit van deze url is erg dynamisch dus vind ik dat alles behalve terecht.


    12 juni 2008 om 11:23
    Peter

    Erg leuk maar onhandig omdat er geen helder overzicht op de homepage staat.

    Ik ben zelf wel een voorstander van meer design aangezien alle blogs er nu precies hetzelfde uitzien met zoals Nalden al aangeeft honderduizend links, kijk maar eens aan de rechterkant op Marketingfacts, mijn god!


    12 juni 2008 om 12:05
    Fred Zelders

    Verschrikkelijk!


    12 juni 2008 om 12:24
    Jop Quirindongo

    Goed te zien dat er mensen bezig zijn met het bedenken, maken en experimenteren met nieuwe blog interfaces. En ik vind het geslaagd! Die duizend in een dozijn WordPress-achtige themes heb ik persoonlijk nu wel een keer gezien…


    12 juni 2008 om 12:24
    Martijn Couprie

    Generatiekloof? Ik ben 26 (dus maar 3 jaartjes ouder dan jij), maar ik blijf bij mijn mening dat de website niet erg gebruiksvriendelijk is. Het feit dat je zelf al grapjes maakt over nalden voor dummies zegt mij al genoeg…


    12 juni 2008 om 12:26
    Joris

    Ik vind de website juist wel gebruikersvriendelijk, de blogposts staan onderaan op een soort “tijdlijn”. Als een post nieuwe audio/video bevat dan wordt er vanuit de post rechtstreeks naar de video/audio player gelinkt. Wil je video / audio nog eens kijken dan staat het menu links bovenaan, met 2 klikken ben ik bij de video/audio player.

    Misschien zijn de UI en het design wel toegespitst op en meer toegankelijk voor de doelgroep, maar dat maakt deze site volgens mij juist zo succesvol binnen deze groep.


    12 juni 2008 om 12:59
    Mattijs

    Toch saillant dat Nalden’s RMA nu pas wordt opgemerkt aangezien ‘ie sinds 1 maart dit jaar in huidige vorm online is.

    En Roy Huiskens: Welke verwachtingen heb jij van weblogs, of persoonlijke sites?


    12 juni 2008 om 13:21
    Ronald

    Heerlijke site! Juist het ontdekken en intuitief vinden van content vind ik sterk aan deze website. Ik sluit me aan bij degenen boven me: het hangt denk ik een beetje af met welk doel je de site bezoekt. Ben je op zoek naar snel hapklare brokken dan heb je er volgens mij niet echt iets te zoeken. Hoewel de laatste posts op de site wel weer direct geopend staan, hapklaar 😉 Ik vind em tof!

    Maarja, dit komt wel van een afstuderend CMD-student, 22 jaar jong, dus geen last van enge generatiekloven en dergelijke. Ik volg sinds een paar maanden marketingfacts (tis mn startpagina geworden) om op de hoogte te blijven van huidige ontwikkelingen en new buzz. Vanuit dat oogpunt vind ik het posten van een site als deze op MF perfect passen, zeker als je ziet welke reacties het oproept 😉


    12 juni 2008 om 13:22
    Sperz

    Tegenwoordig draait het om engagement, niks meer niks minder… dat heeft ie toch voor elkaar, die Naldisney, hahahahahah.. Ja toch, niet dan?


    12 juni 2008 om 13:22
    Martin

    @Mattijs: oh, is Nalden een weblog? Waar gaat het over?

    Ik vind het een te gek design en alle effectjes ook enorm leuk. De navigatie had ik ook vrij snel in de gaten. Maar ik zit dan ook pas op de 24 jaar 🙂

    Als de doelgroep de ‘breezer’ generatie is vind ik het ook goed gekozen. Maar dit is wel het punt wat ik mis als ik op de site kom: Voor wie is het en waar gaat het over? Volgens mij mist Malden daar iets…


    12 juni 2008 om 13:38
    Mattijs

    @Martiin: ik kan natuurlijk nooit voor Nalden antwoorden, maar ‘iedereen weet’ dat hij ooit is begonnen als weblog.

    Persoonlijk vind ik de kracht van Nalden.net dat hij zichzelf niet in een hokje stopt of een duidelijke omschrijving aanmeet. Vroeg of laat komt elke internetter wel een keer met nalden.net in aanraking. Zijn RMA heeft bewezen dat als het zijn bezoekers aanspreekt dat mensen blijven terugkomen. Dus wat dat betreft heeft Sperz helemaal gelijk: zijn bezoekers worden zijn nalden-evangelisten.

    En Martin, zou jij jezelf tot de doelgroep rekenen, of denk je ‘die Nalden kan me wat’?

    (ergo: Ik reken mijzelf wel tot Nalden’s doelgroep. En ja: ik weet dat ik me op glad ijs begeef met mijn generalisaties ;-))


    12 juni 2008 om 17:40
    Hilmar

    2 dagen geleden was er een bericht in het nieuws over een design tentoonstelling in Den Haag geloof ik.

    De hoogleraar Graphic Design sprak toen de wijze woorden dat design pas echt goed is als er discussie over ontstaat of dat mensen het mooi of juist verschrikkelijk vinden.

    Momkai en Nalden kunnen dus trots zijn dat er in dit geval volgens de wetenschapper sprake is van klasse design.

    Aangezien ik altijd veel waarde hecht aan de wetenschap: mijn grote complimenten!


    12 juni 2008 om 17:49
    Anne-Kee

    Toch wel grappig dat ik het als vrouw van 40 wel weer kan waarderen. Ik vond de navigatie ook goed te doen. Maar ja, ik hou wel van nieuwe dingen en vindt een verrassing wel aangenaam op z’n tijd. Ik ben erg voor usability (vooral wanneer het om informatie gaat), maar je kunt ook overdrijven. Een persoonlijke blog mag toch gewoon leuk zijn? De stukken die gelezen moeten worden zijn overigens prima leesbaar, dus dat is toch in orde?


    12 juni 2008 om 18:27
    Daan

    Zoals ik al had aangegeven vind ik de site erg leuk en ga ik zeker vaker terug komen.

    Waar ik me nu al wel aan begin te irriteren is dat Nalden zichzelf blijkbaar erg leuk vind. Want achter iedere zin die hij schrijft komt HAHA of HEHE… heel irritant om te lezen…


    13 juni 2008 om 06:55
    lrvk

    lekker, u praat met elkaar! die designtip-posts moeten we vaker doen.

    @iedereen die het allemaal maar moeilijk vindt: ik snap het niet. is het nu echt zo moeilijk om te ontdekken hoe je op nalden.net posts en comments kunt checken, ondanks het feit dat linkjes niet blauw en onderstreept en jakob nielsen-approved zijn? volgens mij zou mijn oma het nog snappen. (en die is net een paar maanden dood, kun je nagaan).

    usability-kritiek geven op een geinig blogje als dit heeft iets potsierlijks (waarbij het woord potsierlijk van zichzelf eigenlijk ook weer potsierlijk is, dus helemaal het geschikte woord, maar dat is een ander verhaal).

    het is als uh… die lekker smerige whopper laten liggen omdat analyses uitwijzen dat de tomaat tussen het broodje uit zou kunnen glijden. of uh… de ruige nieuwe sportkar van je broer afzeiken omdat er geen trekhaak op zit. of uh… zeggen dat je een concert slecht vond omdat de looproute naar de bar zo onhandig was. of uh… dat hippe nieuwe designblaadje afkeuren omdat het geen paginanummering heeft.

    briljante analogieën, al zeg ik het zelf. maar mijn punt is gemaakt. hoop ik.


    14 juni 2008 om 11:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!