Marktplaats rondom koken haalt 7 miljoen dollar op

17 juni 2008, 02:36

De website Cooking.com, een soort marktplaats annex webshop rondom koken, heeft 7 miljoen dollar opgehaald. Ik bekeek de site en stel vast dat het in feite een webwinkel is voor apparaten die te maken hebben met koken. Daarnaast bevat de site kooknieuws, kooktips, recepten en een groot kookforum. Met het geld zou de site bepaalde ‘sociale’ features willen toevoegen om hem meer te laten leven.

Het is immers bijna een garantie voor een enorme stijging in waardering van een internetbedrijf als er ook maar ‘iets’ met een sociaal netwerk wordt gedaan. Nu is de site nog vrij statisch, op het forum na. Echter, ook dat forum ziet er zeer simpel uit. Kortom: een sociaal netwerk, waarbij mensen die kookspullen kopen kunnen communiceren over alles wat met koken te maken heeft, is een uitstekende aanvulling op Cooking.com.

Investering van Starbucks

Een van de investeerders is een directielid bij Starbucks. Daarnaast doen Clearstone Venture Partners, Idealab, Azure Capital en Weldon Oven mee. Het is alweer de vijfde ronde financiering van het bedrijf.

Gisteravond nog contact gehad met Marco Derksen over dit nieuws. Hij is mede-initiatiefnemer van Foodlog.nl, een goed bezocht weblog met artikelen over koken en lekker eten. Hij zou als geen ander geschikt zijn om de mensen achter cooking.com te helpen bij het creëren van het sociale netwerk en terloops Foodlog.nl te verkopen.

Update: Na de overname van Cooking.com door Target in 2013 werd het domein al vrij snel uit de lucht gehaald. De website bestaat dus niet meer.

Marktplaats rondom koken haalt 7 miljoen dollar op

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    @Jeroen: foodlog.nl is wel iets meer dan een weblog over koken en lekker eten 😉 Maar even los daarvan, food is wel booming dus de belangstelling van de investeerders snap ik wel. Maar 7 miljoen dollar voor een relatief platte site vind ik erg veel.


    17 juni 2008 om 02:58
    Dick

    Jeroen, ik ben bang dat foodlog.nl door z’n content voorlopig onverkoopbaar is. Ik vermoed dat de onverbloemde kijkjes achter de schermen de site aantrekkelijk maken. Ook voor adverteerders van echt goeie producten. De rest kan dan terecht op dit soort platte advertentieportals.

    Wat een geld zeg! Toch een foutje gemaakt geloof ik 😉


    17 juni 2008 om 06:24
    jerbe

    Dick, je bent veel te eerlijk 😉

    Maar: als er (meer) goede adverteerders komen, wordt foodlog vanzelf een interessant object om te kopen voor diverse partijen. En anders kun je altijd nog – net als cooking.com – keukenspullen gaan verkopen.


    17 juni 2008 om 06:45
    Dick

    Weet je, Jeroen, stiekum denk ik dat foodlog.nl heel aantrekkelijk is omdat het de onzin uitfiltert. Dat moet een verademing zijn voor consumenten. Gelukkig zijn er nog maar weinig die dat geheim snappen. Daarom praten we er nooit over 😉


    17 juni 2008 om 06:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!