6 op de 10 Nederlanders zijn actief op online netwerken
Ruigrok|NetPanel peilt jaarlijks de status van de Nederlander op het gebied van online netwerken. Ook dit jaar is er weer onderzoek gedaan (onder een steekproef van ruim 1800 Nederlanders) waarvan een samenvatting van de resultaten is te lezen op Frankwatching.
Belangrijkste conclusie is dat Nederlanders steeds actiever zijn op online netwerken. Vorig jaar gaf 4 op de 10 Nederlanders actief te zijn op online netwerken, in 2008 is dit toegenomen tot 6 op de 10 Nederlanders. Deze toename zit met name in online sociale en zakelijke netwerken. Ook besteden Nederlanders meer tijd aan online netwerker dan een jaar geleden (hoeveel?)
Moet eerlijk zeggen dat het onderzoek verder weinig interessante resultaten biedt. Na Multiscope en STIR, komt ook Ruigrok|Netpanel met een lijstje van meest gebruikte websites (in dit geval websites met een sociale component). Marktplaats wordt het meest gebruikt gevolgd door Hyves en YouTube. Opmerkelijk is dat Google (dat steeds meer sociale componenten heeft) niet is meegenomen in deze lijst en dat ik de belangrijkste trends op het gebied van sociale netwerken (gebruik van open social en verschuiving naar thematische netwerken) mis in het onderzoek.
Het is inderdaad maar een pover onderzoek met weinig verrassende elementen.
Ik mis ook het grootste netwerk in Europa, namelijk Netlog.