Integratie online en offline grootste uitdaging marketeer

2 juli 2008, 03:42

Het Tijdschrift voor Marketing presenteerde deze week de 9e Grote Marketing Enquete. De Grote Marketing Enquete is een onderzoek die Tijdschrift voor Marketing samen heeft uitgevoerd met Trendbox en WebAds onder marketeers in Nederland. Voor de steekproef zijn uitsluitend nieuwsbriefabonnees van Kluwer benaderd. In totaal werden 403 vragenlijsten volledig ingevuld. Om iets te kunnen zeggen over de representativiteit van de onderzoeksresultaten, zou je eigenlijk moeten weten wat het profiel is geweest van de deelnemers en hoeveel marketeers Nederland in totaal telt. Iemand enig idee?

Dan de resultaten zelf. Waar liggen marketeers dit jaar wakker van? Twee opvallende zaken. De marketeer is weer veel bezorgder over de economie dan vorig jaar. In 2007 zag 4 procent van de marketeers een recessie/krimpend budget als een bedreiging, dit jaar stijgt dat rap naar 14 procent. De kredietcrisis en de onzekerheid over economische stabiliteit heeft er ook in marketingland duidelijk ingehakt. We zijn nog niet terug op het niveau van de dotcomcrash-jaren 2000-2002, maar de angst voor krimpende budgetten groeit dus weer. De grootste uitdaging ligt nog steeds, net als in voorgaande jaren, in de integratie van internet en e-commerce, van online en offline. 58 procent ziet internet nog steeds als de grootste uitdaging voor marketing.

Internetmarketingaktiviteiten binnen organisaties

Intussen gaat er wel steeds meer geld naar internet. In zo’n 70 procent van de gevallen is er in het lopende boekjaar al sprake geweest van een verschuiving; bij 17 procent was er een forse, bij 51 procent een beperkte toename van het internetbudget waarneembaar. In 2008 is volgens de ondervraagde marketeers inmiddels circa 26 procent van hun budget bestemd voor online activiteiten.

Marketeers zijn zich er van bewust dat hun kennis over de mogelijkheden van internet- en mobiele marketing te wensen over laat. Slechts vier op de tien marketeers vinden van zichzelf dat zij voldoende kennis hebben van alle mogelijkheden die internet biedt voor de marketingcommunicatie van hun organisatie. Veel meer twijfels zijn er nog op het gebied van mobiele marketing. Minder dan één op de vijf marketeers beoordeelt zijn kennis over de mogelijkheden op dat terrein als voldoende. Slechts één op de vier marketeers verwacht mobiele marketing de komende twee jaar in te gaan zetten in de mediamix.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    J-OE

    Dat men onvoldoende geintegreerd te werk gaat heeft enerzijds te maken met de klant, die tot dusver internet als apart medium heeft gezien en hiervoor separate budgetten heeft vrijgespeeld.

    Maar ook de reclamebureau’s hebben een organisatorisch probleem. De meeste grote bureau’s hebben nog steeds een aparte internetafdeling i.p.v. teams samen te stellen die geintegreerd te werk gaan. Hierdoor bouwen de ’traditionele marketeers’ te weinig nieuw media kennis op.


    2 juli 2008 om 10:25
    Sander

    De conclusie ‘onvoldoende kennis op gebied van Mobile Marketing’ heeft naar mijn mening een direct relaties met ‘Mobile Marketing niet inzetten in de mediamix’.

    Zodra de kennis over de inzet van een bepaald middel groter wordt, zal de bereidheid om dit middel in te zetten aanzienlijk vergroot worden. Zeker als dat middel een brug kan vormen tussen print en internet, zoals mobile marketing.


    2 juli 2008 om 16:00
    Sjef Kerkhofs

    Er is inderdaad een grote rol weggelegd voor bureau’s die Offline en Online weten te koppelen…..dat is een van de redenen waarom in StepFree samen met mijn collega ben begonnen. Wij richten ons op online marketing en nieuwe media, maar denken daarbij ook altijd aan offline marketing. Veel online marketeers denken dat online het enige is wat nog telt, ik ben van mening dat het altijd een combi/integratie van offline en online moet zijn.

    Toch denk ik met J-OE mee dat de klant als eerste tot een andere denkwijze zal moeten worden gezet, al zal de toekomst dit zelf al wel gaan brengen. Nu is er inderdaad vaak sprake van 2 diverse budgetten, terwijl er dat eigenlijk 1 moet zijn. Bovendien wordt om een of andere rede (wellicht is tastbaarheid een rede), elke euro online 3x zo vaak omgedraaid als offline. Een klinkend voorbeeld is bijvoorbeeld Een printadvertentie tegenover AdWords. Als je in een krant 80.000 mogelijke views hebt en daarvoor dik moet betalen kijkt niemand vreemd op, maar als je in AdWords 80.000 verschijningen hebt, vraagt iedereen gelijk wat dan de daadwerkelijke kliks waren. Dit is een klein voorbeeld, maar er zijn er legio.

    Steeds meer bedrijven beginnen dan wel in te zien dat men online niet kan negeren, maar er is nog een lange weg te gaan voordat het net zo geaccepteerd zal zijn als de traditionele offline marketing.


    2 juli 2008 om 16:44
    koningwoning

    @Sjef & J-OE – je kunt nooit middelenvrij denken als je een online bureau bent… punt!

    Zodra je dat namelijk doet ga je jezelf in de vingers snijden en ga je budgetten toekennen aan andere bureausl. Ik heb heet nog nooit zien gebeuren en geloof daardoor hier niet zo in.

    Daarbij is dan altijd de vraag wie is in de lead (online of traditioneel reclamebureau) en wie past zich aan aan de ander…. vaak ligt DAAR het probleem. Beiden willen zich niet aanpassen en uiteindelijk krijg je twee dingen die net niet aan elkaar aansluiten.

    Bureaus moeten dus strategische allianties met elkaar aangaan zodat ze met elkaar om leren gaan en zo het beste uit elkaar weten te halen…. kortlopende / eenmalige samenwerkingen wewrken simpelweg niet.


    3 juli 2008 om 07:30
    J-OE

    @Koningwoning: ik ben het met je eens dat je als bureau zijnde je klant moet opvoeden en dus inderdaad een geintegreerd budget zien vrij te spelen bij de klant. Echter mijn ervaring is ook dat indien een project wel geintegreerd aangepakt wordt er vervolgens een strijd uitbreekt tussen de verdeling van het budget. De traditionele marketeers zijn van mening dat een groot deel van het budget offline besteed moet worden en ook voor een klant is een TV-commercial toch een veel grotere kick dan een viral concept.

    Daarnaast worden nieuwe concepten tot dusver meestal door een traditioneel team (art director/copywriter/strateeg) bedacht en uitgewerkt en betrekt men pas als er veel budget verbrand is een interactieve afdeling om toch nog iets online aan het concept te hangen.


    3 juli 2008 om 11:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!