25.000 klanten voor Icesave in eerste maand

25.000 klanten voor Icesave in eerste maand

{title}Het op 29 mei jl gelanceerde Icesave heeft in de eerste maand 25.000 klanten gekregen. Intomarkt GfK deed in opdracht van Icesave een klanttevredenheidsonderzoek onder deze klanten met de volgende uitkomsten; 91 procent van de klanten is tevreden over Icesave. 56 procent geeft Icesave een 8 of hoger en 89 procent van de klanten denkt Icesave aan te bevelen aan een vriend of collega. Dat laatste is vandaag de dag een belangrijke factor. Steeds vaker blijken met name aanbevelingen van vrienden/kennissen een grote rol te spelen bij aankopen ook voor financiële producten.

Op de eerste dag van Icesave in Nederland meldden al 3.801 klanten zich aan. In de afgelopen maand kwamen er gemiddeld 700 klanten per dag bij, waarbij op piekmomenten zelfs 15 per minuut. En zelfs ‘s nachts lijken Nederlanders op zoek te zijn naar interessante spaarrekeningen, want gemiddeld worden er 30 rekeningen per nacht geopend.

Tevreden klanten
Klanten zijn tevreden over het aanmeldproces en de informatievoorziening. 87 procent van de klanten vindt het online aanmeldproces soepel verlopen. 75 procent van de klanten die wel eens telefonisch contact heeft gehad met de klantenservice is zeer tevreden daarover.

Van de klanten die per e-mail contact hebben gehad met de klantenservice is 54 procent zeer tevreden. 23 procent vond het echter te lang duren voordat gereageerd werd op een e-mail. Icesave heeft door het aantal aanmeldingen een periode moeite gehad met het tijdig beantwoorden van e-mails. Inmiddels zijn er extra mensen aangenomen voor de klantenservice om deze achterstand op te vangen, waardoor klanten weer binnen 1 werkdag antwoord krijgen volgens Icesave.

Inzicht in spaarder
Het klanttevredenheidsonderzoek van Icesave biedt interessante inzichten in de spaarder. Zo geeft 46 procent van de klanten aan geen specifiek spaardoel te hebben. 35 procent spaart om geld achter de hand te hebben en 27 procent bouwt aan de pensioenvoorziening. 51 procent van de klanten geeft aan niet eerder bij een buitenlandse bank gespaard te hebben, een aanwijzing dat Icesave in staat is nieuwe klantgroepen te interesseren. Voor 78 procent is de overstap naar Icesave ingegeven door de hoge rente. In het algemeen is voor 71 procent een hoge rente de voornaamste reden om ergens een rekening te openen.

Al met al mooie cijfers van een partij die door sommigen als niet zo safe wordt bestempeld.

Natuurlijk is het onderzoek slechts gebaseerd op één maand, maar als men dit weet vast te houden (inclusief een hoge rente) dan heeft de spaarmarkt er een gedegen concurrent bij. En met de komst van de IJslandse Kaupthing Bank die onder de naam Kaupthing Edge eveneens een hoge rente gaat aanbieden in Nederland neemt de concurrentie op de (online) spaarmarkt enkel toe en lijkt het dezelfde richting op te gaan als de autoverzekeringsmarkt.

Bron: persbericht Icesave


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Wist je dat je bij ICeSave niet gedekt bent door de NEderlandse bank, aangezien deze Ijslandse bank geen vestiging in Nederland heeft? En daarnaast zijn er marktpartijen die dat wel (tot 20000 euro 100% en daarboven 90%)) hebben, denk aan Amsterdam Trade Bank en Credit Europe Bank. Bij beide bankier ik zelf ook m.b.t. sparen.

    Bovenstaand bericht neigt erg naar pr in optima forma voor de Ijslandse...Denk dat de andere banken evenzo goed renderen en scoren. Alleen die zoeken niet de publiciteit. Zegt ook wat lijkt me.

    geplaatst op
  • Ik heb ook een rekening geopend en dat gaat inderdaad erg soepel. Alles gaat online en hoef je niet meer naar de brievenbus te lopen. Storten gaat ook erg snel. Het enige waar ik me dus zorgen om maar is de kredietwaardigheid van de bank. Ga dan ook pas echt storten als Icesave volledig onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Bank valt. Maar daarnaast hebben ze het erg goed voor elkaar. Kunnen veel Nederlandse partijen nog een hoop van leren.

    geplaatst op
  • @ Ronald

    De Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme bepaald dat maximaal € 20.887 van het totale bedrag op uw Icesave Spaarrekening uitgekeerd wordt mocht de bank failliet gaan. Voor het bedrag tussen € 20.887 en € 40.000 staat De Nederlandsche Bank voor 90% garant.

    bron: dividentvergelijker

    geplaatst op
  • Het is natuurlijk heel mooi dat de IJslandse Centrale Bank garant staat. Maar heb jij zin om je geld in IJsland te gaan halen? En de IJslandse economie staat er dusdanig slecht voor dat ik me afvraag of de Centrale Bank wel haar garanties kan na komen.

    Ik zou lekker wachten dat ze volledig onder het Nederlandse garantiestelsel vallen.

    geplaatst op
  • @diederik: dat dacht ik ook, maar las onlangs dat dat niet opging aangezien ze niet in NL gevestigd zijn.

    @alex: dat is inderdaad een van de bezwaren en de angels achter toch geen garantie hebben.

    Maar, ben geen bankexpert....

    geplaatst op
  • Alle punten die hier in de reacties genoemd zijn, worden uitgebreid besproken op het volgende forum:
    http://forum.spaarinformatie.nl/viewforum.php?f=35

    geplaatst op
  • @ Erik
    Misschien ben ik wat traag van begrip, maar wat beoog je met dit artikel? Mooie PR voor Icesave, maar wat is de boodschap waar de lezer van een marketing weblog iets mee kan?

    Tenzij dit blog een podium voor financieel advies is geworden, haal ik er niet veel uit. Zeker niet als marketeer. Interessanter zou ik vinden om te lezen hoe Icesave de klantwerving heeft aangepakt, die schijnbaar nogal succesvol verloopt. Ben benieuwd wat hun communicatie strategie is.

    geplaatst op
  • @Marco: ben zo'n beetje de enige blogger op Marketingfacts die niet gebonden is aan de bedrijven of onderwerpen waarover schrijft, laat staan dit bedrijf dus pure PR was niet de bedoeling ;-)

    Anyway. Je moet dit zien in het groter verband een nieuwkomer op een bestaande Nederlandse markt die dit weet te bereiken in een maand tijd middels 'enkel' een website. Een partij die marktaandeel 'koopt' met een rente die tot hoogste behoort op een markt met de binnenkort nog een tweede buitenlandse speler.

    Heb zelf gevoel dat dit richting de harde online concurrentie gaat die momenteel bezig is op de (auto)verzekeringsmarkt en dan wordt het interessant om de verschillende online strategieën naast de resultaten te leggen maar helaas zo ver is het nog niet. Zou willen dat ik wist wat al die klanten hadden ingelegd of een goed volledig beeld had van hun communicatiestrategie maar na een maandje is dat nog iets te kort. Vind het echter vanuit marketingoogpunt interessant om dit soort initiatieven van begin af aan te monitoren.

    geplaatst op
  • Die garantie voor Nederlandse bedrijven vanuit de Staat kan misleidend zijn: Als je een hypotheek bij een bank hebt, bijv, 50.000 euro en op een andere rekening bij die bank een spaarbedrag van 10.000 euro en het gaat fout ben je gewoon je geld kwijt. Er wordt namelijk eerst gesaldeerd en dan pas treed de garantie in werking.

    geplaatst op
  • Krijg net volgende persbericht binnen (op zondag!?):

    (...) Icesave, de internetspaarbank van Landsbanki, verhoogt de rente naar 5,25%. De rentewijziging volgt op een aangekondigde verhoging van de minimum-biedrente van de ECB. De renteverhoging gaat op maandag 7 juli in voor alle nieuwe en bestaande klanten van Icesave.

    Icesave is sinds 29 mei 2008 op de Nederlandse markt en heeft inmiddels ruim 25.000 klanten. Naast eenvoud, transparantie en service is een van de speerpunten van Icesave een zeer aantrekkelijk rentetarief dat gegarandeerd boven de minimum-biedrente van de Europese Centrale Bank (ECB) ligt. Icesave garandeert een minimale rente van 0,25% boven de minimum-biedrente van de ECB. Het nieuwe rentepercentage van 5,25% ligt daarmee 0,75% boven deze garantie.

    Martijn Hohmann, Directeur Icesave Nederland: “Icesave wil een goed spaarproduct in Nederland aanbieden. Met de verhoging van de rente op de Icesave Spaarrekening naar 5,25 % willen wij onze transparantie benadrukken en spelen we in op de verwachtingen bij onze klanten.” (...)

    geplaatst op
  • @Marco: ook op de Dag des Heeren heeft pr dus effect, zo blijkt ;-)

    geplaatst op
  • Rabobank kritiseert toetreders spaarmarkt
    7 juli 2008, 8:28 uur | FD.nl
    Door: Prisco Battes en Cor de Horde

    Buitenlandse banken maken misbruik van het depositogarantiestelsel dat spaarders beschermt tegen het faillissement van banken. Dit leidt tot oneerlijke concurrentie.

    Dit zegt Rabo-bestuursvoorzitter Bert Heemskerk tegen het Financieele Dagblad. 'Het stelsel stelt zwakke buitenlandse banken in staat om spaargeld binnen te halen. Feitelijk zeggen ze in hun advertenties: U hoeft zich geen zorgen te maken, als we omvallen, betaalt de Rabo de schade'.

    Onder het depositogarantiestelsel krijgen particulieren en kleine ondernemingen tot euro 38.000 vergoed als hun bank omvalt. Alle in Nederland gevestigde banken dragen in geval van een faillissement bij naar rato van hun omvang. Rabo is marktleider op de spaarmarkt met een aandeel van 40%.

    Onrealistisch hoge rentes door de kredietcrisis

    Volgens Heemskerk bieden sommige buitenlandse spelers als gevolg van de kredietcrisis onrealistisch hoge rentes. 'Banken waarvan ik de naam soms niet eens ken, bieden 5% of meer. Dat doen ze alleen omdat ze elders geen geld meer kunnen aantrekken.' Onlangs betrad Landsbanki uit IJsland de markt met een spaarrente van 5,25%. In de top tien van aanbieders komen veel Turkse banken voor. De gemiddelde rente die deze groep betaalt, is 4,5%.

    Rabobank kan volgens Heemskerk niet meer rente bieden dan de bank nu doet doordat het geld anders niet met winst kan worden uitgezet. 'Wij bieden hypotheken aan van iets boven 4%. Bij een spaarrente van meer dan 4,5% lijden wij daar zwaar verlies op', zegt Heemskerk. Een internetspaarrekening van Rabo levert net als vergelijkbare rekeningen van ABN Amro, ING en Fortis minder dan 3% op.

    Marketinginstrument om de concurrentie aan te gaan

    Heemskerk wil het depositogarantiestelsel zo aanpassen dat er minder oneerlijke concurrentie ontstaat. 'Ik ben voor het beschermen van spaarders, maar het stelsel is nu verworden tot een marketinginstrument om de concurrentie aan te gaan.' De Rabo-topman gaat de zaak voorleggen aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Ook wil hij de andere Nederlandse grootbanken in stelling brengen. 'Ik weet dat het voor hen ook een doorn in het oog is. Sparen bij Fortis en ING is even betrouwbaar als bij ons.' De twee banken willen niet reageren.

    Heemskerk erkent dat het wijzigen van het garantiestelsel niet eenvoudig is. Europese wetgeving verplicht lidstaten om spaarders tot euro 20.000 te beschermen. Het Nederlandse stelsel werd bovendien nog maar enkele jaren geleden ten gunste van spaarders aangepast na het faillissement van Van der Hoop. Onder leiding van de Nederlandsche Bank verhoogden de banken het maximaal gegarandeerde bedrag van euro 20.000 tot euro 40.000.

    Faillissementen zeer zeldzaam

    Om te voorkomen dat spaarders roekeloos worden, is toen ook bepaald dat voor het bedrag van euro 20.000 tot euro 40.000 een eigen risico geldt van 10%.Volgens Heemskerk is Rabobank toen akkoord gegaan omdat faillissementen zeer zeldzaam zijn. Bovendien bleef de schade tot nu toe beperkt. Bij Van der Hoop moesten Nederlandse banken een kleine euro 10 mln bijleggen.

    geplaatst op
  • Tot 20.000 euro loop je geen enkel risico. Doordat alles wordt vergoed, depositogarantiestelsel.
    Is het slim om als student/beginnende spaarder hier een rekening te openen? Om zo meer rente te verkrijgen dan op een Nederlandse bank.

    geplaatst op
  • 'Kritiek Rabobank op garantieregeling gezeur'

    8 juli 2008, 7:15 uur | FD.nl

    Buitenlandse banken die in Nederland spaarrekeningen aanbieden, wijzen de kritiek van Rabo-topman Bert Heemskerk over oneerlijke concurrentie van de hand. 'Gezeur' noemt directielid Peter Jernberg van Yapi Kredi Bank de opmerkingen.

    Volgens Heemskerk bieden nieuwkomers een hogere spaarrente dankzij risicovollere beleggingen. Door de wettelijk verplichte depositiegarantieregeling kunnen ze de spaarders toch veiligheid beloven. Rabobank en andere grootbanken staan in feite garant als buitenlandse banken failliet gaan, redeneerde hij. 'Feitelijk zeggen ze in hun advertenties: "U hoeft zich geen zorgen te maken. Als we omvallen, betaalt de Rabo de schade"', aldus Heemskerk maandag in deze krant.

    Jernberg ontkent dat Yapi Kredi risicovoller belegt dan Rabo. 'Het probleem van Heemskerk is dat klanten hem vragen: waarom betaal je mij niet wat meer? De uitlatingen van Heemskerk leiden tot irritaties bij de gewone spaarder.'

    Ook directeur Martijn Hohmann van Icesave in Nederland, de spaarpoot van de IJslandse bank Landsbanki, vindt de kritiek onterecht, al erkent hij wel dat de garantieregeling belangrijk is bij het werven van klanten. 'Dat is een Europese regeling. Iedereen draagt daar naar rato aan bij.' Dat Icesave meer rente biedt, komt door lagere kosten, stelt Hohmann. 'Dat Rabobank duurder is, daar kan ik weinig aan doen.'

    Hij wijst er fijntjes op dat Rabo zelf in andere landen stunt met internetrekeningen met hoge rentes. 'Opportunisme is de grootbanken dus niet vreemd.'

    Marc de Moor, directielid van het Belgische Argenta dat ook in Nederland actief is, zegt geschrokken te zijn van Heemskerk. 'Het lijkt erop dat hij heeft gezocht naar een stok om mee te slaan.' Het werkelijke probleem voor Rabo is de druk op de spaarrentes, denkt hij. 'Maar ook in Nederland zullen de banken moeten wennen aan toenemende concurrentie.' Hij voorspelt dat in Nederland, net als onlangs in België, de grootbanken hun rentes fors moeten verhogen.

    Actieve spaarders zijn zich zeer bewust van de regeling. Op internetfora informeren ze elkaar over de garanties bij diverse banken.

    geplaatst op
  • Icesave regelt alle zaken correct en adequaat. Na de aanvankelijke kinderziektes niets dan lof.
    De 'grote' Nederlandse banken kunnen qua service een voorbeeld aan deze bank nemen.

    geplaatst op
  • Ik vrees dat in het geval het mis gaat met deze
    bank je naar je geld kunt fluiten.
    Je bent helemaal afhankelijk van de goodwill
    van de Ijslandse centrale bank.

    Kijk maar hoeveel problemen in NL er al zijn geweest rond Legio Lease en De Hoop bankiers.

    Ik heb mn geld alweer weggehaald van IceSave.

    geplaatst op
  • De rente kan dan wel 5,25%, maar na het openen van een rekening kom je er al snel achter dat de rente niet berekend word zoals voorgespiegeld op de icesave website. De rente word niet vanaf je stortingdag berekend en na het weekeinde ontbreekt er zo nu en dan een dag aan rente.

    Slechte service, er word niet gereageerd op klanten per email. Na 2 weken wachten op reactie zet ik mijn geld weer terug bij de AKBank.

    geplaatst op
  • De IJslandse bank Landsbanki, in Nederland bekend van internetspaarder Icesave, komt onder controle van de overheid te staan. Dat heeft de IJslandse financiële toezichthouder dinsdag bekendgemaakt. Daarnaast leent Rusland 4 miljard euro aan de centrale bank van IJsland om de liquiditeit in het financiële systeem te verruimen.

    De maatregelen zijn onderdeel van een grootscheepse reorganisatie van de IJslandse financiële sector. Toezichthouders hebben sinds maandag de macht om banken tot een fusie te dwingen, bestuursleden te vervangen en beloningen aan banden te leggen. Ook kan een bank failliet worden verklaard en gaat de regering hypotheekleningen van banken overnemen en in een speciaal overheidsfonds onderbrengen. De IJslandse regering garandeert tegoeden van spaarders volledig.

    De IJslandse overheid wil een bankroet van de natie voorkomen. De drie grootste banken van IJsland - Kaupthing, Glitnir en Landsbanki - zijn het land ver boven het hoofd gegroeid en hebben de IJslandse economie aan de rand van de afgrond gebracht. De kroon kelderde dit jaar met ruim 44 procent ten opzichte van de euro, vanwege zorgen bij investeerders dat de drie grootste IJslandse banken een bankroet riskeren als gevolg van een te grote schuldenlast.

    Het kapitaal dat de drie banken gezamenlijk beheren, bedraagt 800 procent van het bruto binnenlands product. Investeerders en spaarders vermoedden al geruime tijd dat de IJslandse overheid niet over voldoende middelen beschikt om een eventueel bankfaillissement op te vangen.

    geplaatst op
  • Dat is eng, zeg: IceSave London is er (tijdelijk?) mee gestopt...

    Landsbanki's UK bank icesave suspends operations
    LONDON, Oct 7 (Reuters) - Icelandic bank Landsbanki's British internet bank icesave has stopped customers withdrawing or depositing money, according to its Web site.
    'We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts,' icesave said on Tuesday. 'We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly.'
    Earlier, the Icelandic Financial Supervisory Authority said it would take
    control of Landsbanki, the country's second largest bank by value.
    The IFSA's move was the latest step by Icelandic authorities to control a
    financial sector crisis that has already led to the part-nationalisation of the country's number-three bank Glitnir and new legislation to give the government sweeping powers over the banking sector.

    geplaatst op
  • De DNB is ook druk doende om contact met de IJslandse autoriteiten te zoeken inzake over Icesave.

    geplaatst op
  • Heemskerk van de Rabobank had dus blijkbaar gelijk. Maar toen hij zei dat "icesave"rentes gaf die bedrijfsmatig niet konden was hij een "zeur".

    geplaatst op
  • ICEsave spaarders krijgen € 20.887 uit ICEland

    geplaatst op
  • Landsbanki NL heeft drie soorten schuldeisers zo valt te lezen in het vandaag verzonden eerste informatiebulletin aan de Icesave Spaarders (pdf):

    A. Icesave spaarders: Ruim 128.000 Icesave spaarders hebben tezamen ongeveer € 1.7 miljard te vorderen.
    B. Depositohouders: Enkele tientallen (semi-)overheden en bedrijven plaatsten deposito's bij Landsbanki NL voor een totaal bedrag van ongeveer € 250 miljoen.
    C. Overige schuldeisers: Ten slotte is er een aantal andere schuldeisers (leveranciers, dienstverleners, Belastingdienst e.d.), dat meestal verband houdt met het kantoor van Landsbanki NL. Hun vorderingen belopen ruim € 4 miljoen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.