Tien online startups om in de gaten te houden

7 juli 2008, 06:45

Op Technology Review heeft de redactie in samenwerking met een stel freelancers uitgepakt met een prachtige special. In het artikel ‘Ten Web Startups to Watch’ worden, nomen est omen, tien web startups besproken. Het zijn startups, dus misschien onder het grote publiek nog onbekend. Dat is niet erg, het gaat om het concept. Laat je inspireren!

Want de ideeën (en de hoeveelheid geld dat de initiatiefnemers met die ideeën binnenharkten) zijn indrukwekkend. Hieronder staan ze alle tien uitgewerkt. Een bonte verzameling. Wat dacht je bijvoorbeeld van instant voicing zonder telefoon via Pinger, microbloggen met Pownce, cell phone photo- en videostreaming met Qik, ReQall van QTech, en nog veel meer.

1) Pinger

Met Pinger (11 miljoen aan investeringen binnen, opgericht in 2005) kun je gratis via het web voice messages versturen. De notificatie gaat via sms naar de ontvangen: ‘noninterruptive voice mail’, zo wordt de dienst door een van de oprichters omschreven (lees hier meer over Pinger).

2) Pownce

Pownce (onbekende hoeveelheid investeringen, opgericht in 2007): ‘Pownce joins the likes of Twitter, Jaiku, Seesmic, and Kadoink in the rapidly expanding world of microblogging. But it’s really a file-sharing platform disguised as a micro¬blogging service—and possibly the next big thing to inflict insomnia on entertainment industry lawyers’ (lees hier meer over Pownce).

3) Qik

Video streamen via je mobiele telefoon. Dat is kort gezegd wat Qik (4 miljoen aan investeringen, opgericht in 2006) doet voor je. Op TR wordt de dienst prachtig geïllustreerd met het ‘jatten’ van een scoop van CNN (lees hier meer over Qik).

4) Dash

Niet het wasmiddel. Dash (71 miljoen aan investeringen, opgericht in 2003) is wél een reisgadget voor onderweg dat je moet zien als een toegang tot een social network voor onderweg: ‘At its heart, the device is a traffic reporter; the company draws on existing traffic data and turns users’ cars into networked sensors that broadcast their speed and location (based on GPS data) to other Dash-equipped cars, warning of tie-ups and suggesting routes’ (lees hier meer over Dash).

5) Ushahidi

Naar aanleiding van de bloedig verlopen verkiezingen in Kenia, ontwierp een groep webdevelopers met Keniaanse roots een applicatie waarmee sms’jes via het web getoond konden worden in Google Maps. Ushahidi werd opgericht in 2008, investeringen zijn onbekend (lees hier meer over Ushahidi).

6) ReQall

‘Our main competition is the Post-it note,’ zegt een van de oprichters van ReQall, Sunil Vemuri. Gebruikers van ReQall (5 miljoen aan investeringen, opgericht in 2004) kunnen reminders, boodschappenlijstjes, verjaardagsideeen en goede ideeen in het ReQall systeem zetten via sms email of via een gratis telefoonnummer. Het systeem treedt dan op als een soort reminder via RSS, email of via een web interface (lees hier meer over ReQall).

7) 33Across

33Across (1 miljoen aan investeringen, opgericht in 2007) gaat op zoek naar de opinieleiders (‘influentials’) binnen sociale netwerken. Doel: betere targetting en het opsnorren van ‘viral promotors’ (lees hier meer over 33Across).

8) Peer39

Peer39 (11 miljoen aan investeringen, opgericht in 2006): ‘The semantic web is coming. That means that software will comb blogs, social networks, and forums for information about the meaning of a page, reading it ever-more intelligently—and, of course, better targeting advertisements. This last bit is where Peer39, a semantic-advertising company founded by entrepreneur Amiad Solomon, comes in’ (lees hier meer over Peer39).

9) Mashery

Mashery (minder dan 5 miljoen aan investeringen, opgericht in 2006) hielp Reuters met de lancering van Open Calais. Het bedrijf helpt bedrijven en andere startups met de integratis van open standaarden, onder andere door het aandragen van partners (lees hier meer over Mashery).

10) Anagran

Anagran (40 miljoen aan investeringen, opgericht in 2004): ‘Its technology, which prescreens data before it enters a router, can tell that certain packets belong to streaming media and give them priority. (Or it can lower their ¬priority, if the goal is to limit file sharing.)’ Anagram levert dus een soort ‘watchover’ technologie om de boel in gaten te houden (lees hier meer over Anagran).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Martin

    Vergeet ook http://www.zodiar.nl niet, een service die Nederland op dit moment echt nodig heeft!


    7 juli 2008 om 08:07
    roel

    Tijd voor een Nederlandse lijst? Laten we hem hier maken!

    http://www.branddating.nl


    7 juli 2008 om 08:21
    mgvandenbroek

    @Roel: Leuk, branddating. Maar in deze context zie ik de relevantie niet. Wat heeft jouw concept met deze startup lijst te maken? Volgens mij weinig.


    7 juli 2008 om 08:33
    Raymond

    Wat sneu dat mensen hier meteen de kans aangrijpen om hun eigen ding te promoten.

    Dan vraag je ook om een reactie.

    zodiar.nl –> er zijn al duizenden techneuten en diensten voor computerhulp, wat is hier uniek aan ? Behalve dat je met dat soort lage bedragen alleen hobbyisten en zwartwerkers aantrekt.

    hapsalons –> niet onderscheidend van de rest

    xobni –> Werelds, heb het net geinstalleerd, werkt erg snel !


    7 juli 2008 om 10:41
    Martin

    Er zijn inderdaad 1000en computerhulpen in Nederland. Alleen Zodiar is de enige voor dat tarief.

    Als je kijkt naar KPN service thuis bijvoorbeeld.. Of guidion.. 60 euro per uur! Dat is erg veel voor de meeste mensen. Vooral bij een herinstallatie van windows bijvoorbeeld.

    Natuurlijk krijg je hobbyisten en zwartwerkers, maar de mensen met pc problemen betalen alleen wanneer hun probleem daadwerkelijk is opgelost. Dus wat maakt het voor die mensen verder uit dat er een hobbyist of een professional het probleem oplost?


    7 juli 2008 om 11:39
    ssmeding

    Raymond, wat jammer dat je niet de moeite neemt om te kijken wat er onderscheidend is aan het concept.

    Als je dat wel had gedaan had je geweten dat Hapsalons de enige site is die op dit moment bijna het gehele afhaal- en bezorgaanbod van maaltijden in Nederland in kaart brengt, niet gebonden is aan contracten met ondernemers en waar de feedback die gebruikers kunnen geven cruciaal is.

    Als het concept niets toevoegt aan wat al bestaat zouden er na een jaar zonder marketingcampagnes niet elke maand 35.000 unieke bezoekers gebruik van maken lijkt me met een groei van 50% over de afgelopen drie maanden.

    Ik denk dat het zeker leuk is om eens aandacht te besteden aan wat er in ons land ‘opkomende’ is. Juist om een goed onderscheid te maken is de nodige sturing wel nodig. Dit kan door een eenzijdige redactionele selectie, maar als je ondernemers zelf vraagt zich te laten zien (waartoe Roel oproept), dan is het handig om een beeld te hebben wat voor soort lijst dat dan zou moeten worden.

    Ik ben het verder wel met je eens dat je een discussie over welke startups aandacht verdienen eigenlijk niet in de reacties van dit artikel zou moeten voeren, hier zou je een andere vorm voor kunnen zoeken. Maar om het dan meteen als sneu te bestempelen als mensen trots zijn op hun producten en een kans zien…


    7 juli 2008 om 12:02
    Raymond

    Het gebeurt regelmatig dat mensen hier de kans aangrijpen om hun link te plaatsen, vandaar de term ‘sneu’. Dit is niet de eerste keer dat ik dat zie gebeuren.

    Wellicht dat je met Hapsalons duidelijker op je homepage kan aangeven dat je onderscheidend bent t.o.v. van de rest, want ik zag het niet.


    7 juli 2008 om 12:14
    mgvandenbroek

    @Raymond: Mits relevant heb ik daar helemaal geen problemen mee. Je punt is meer dan duidelijk. En ik geloof ook, dat ik de reactie van Roel verkeerd begrepen heb. Hij riep iedereen op na te denken over welke NL startups upcoming zijn en die in de comments te zetten. Denk niet dat dat direct ‘sneu’ is.

    Ben het verder wel met Sint eens: erg ontopic is zo’n lijst niet. Maar daarom niet minder interessant. Misschien eens een Top 50 maken?


    7 juli 2008 om 12:22
    ssmeding

    Toevallig is het duidelijker naar voren laten komen van het onderscheidend vermogen één van de zaken waar ik de afgelopen tijd met diverse mensen over gesproken heb, wat dat betreft bevestigd jouw reactie alleen maar dat dit beter kan.

    Als iemand hierin aanleiding ziet om zelf wat speurwerk te doen langs te velden en een redactioneel stuk te maken op Marketingfacts, dan kijk ik daar erg naar uit. Als het idee daarentegen een ‘eigen plek’ moet krijgen ben ik er altijd voor in om hier aan mee te werken!


    7 juli 2008 om 12:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!