Let’s go for a snack!

Let’s go for a snack!

{title}Daten kun je niet meer wegdenken uit het moderne liefdeslandschap. Maandelijks worden duizenden nieuwe accounts aangemaakt en ook deze zomer zullen de terrassen overspoeld worden door mensen die blind met elkaar hebben afgesproken.

Toch dondert en mekkert het aardig aan de oppervlakte. Vrouw en man zijn de weg kwijt of klagen over de ultieme klik, die maar niet bereikt wordt. Dagenlange virtuele verleiding per messenger of sms wil men allang niet meer. Alle tools op datingsites lijken hiermee overbodig. Het gaat alleen nog maar om de vraag: waar en wanneer zullen we afspreken? De eerste datingsite heeft zich al aangediend met een ware-liefde-of-je-geld-terug garantie. Wat is nu het probleem?

Tweeledig. De datingwereld lijkt te verschuiven van een nieuwsgierige ontdekkingstocht naar een ware snackcultuur. Verleiding als een virtuele febomuur, waar je je partner uit de muur trekt na een avondje doorhalen. Datingsites zijn afhaaltenten van de snelle snack geworden. Jawel, de sexsnack. Hiermee vervagen de grenzen ook tussen de porno- en datingwereld. Voor sex hoef je immers niet meer te betalen, voor sex ga je daten.

Een gevolg van die verschuiving is dat de groep mensen die juist wel die “ultieme klik” wensen, de weg kwijt raken op serieuze datingsites, waar ze maandelijks een serieus bedrag voor neer moeten leggen.

Tijd voor innovatie. Daarvoor is een splitsing van de doelgroep noodzakelijk. Enerzijds de daters die voor de snelle hap gaan, gemakshalve de snackers genoemd, anderzijds de groep die voor de serieuze bestendige relatie gaan, de ultieme klikkers.

Enkele ‘fictieve’ voorbeelden uit de hoge hoed getoverd:

Snackers

  • Localized daten. Een smsje SEX naar je eigen dating profiel moet voldoen om alle mensen die in je favorieten staan te laten weten, daar en daar ben ik en wil ik het met JOU doen! Via een applicatie kun je vervolgens speeddaten op je mobiel. Op basis daarvan nodig je een geschikte kandidaat uit om jou fysiek te vergezellen. Echter, mobiel daten schijnt nog niet van de grond te komen. De mobiele datingsite van de KPN stopt deze maand
  •  
  • Een interactieve speeddate-hoek bij McDonalds of bij horecagelegenheden
  • Speeddate channels binnen de videoplatforms of messenger services

Ultieme klikkers

  • Het momentum. De universele date identifier. Deze key bevat alle data aan wensen en eigenschappen die de persoon in een relatie zoekt en gaat knipperen of beepen wanneer er fysiek een potentiele match in de buurt is. Het verrassingseffect zal de drempel tot elkaar aanspreken verlagen. Augmented dating heeft de toekomst. Zoiets als de Barfly van Mediamatic, maar dan geavanceerder
  • Sociale context. Dating-widgets, die je binnen elke business- of entertainment platform van jouw keuze kan invoegen. Daarmee verhoog je de kans je gelijke te vinden binnen je eigen sociale omgeving en wordt daten tot een geaccepteerde activiteit. Want zeg nou zelf, op elk denkbaar platform wordt geflirt en gedate
  • De gezamenlijke ervaring. In plaats van bijvoorbeeld Wok to Walk, Wok to Date, liefde gaat immers door de maag. Een travel to date site, waar je een blind trip voor twee kunt boeken. Leuk voor 30 plussers

De ultieme klikkers die niet zo lang kunnen wachten tot dergelijke concepten van de grond komen kunnen zich inschrijven bij OKCupid. OkCupid is een gratis datingsite, waar matchen een doel op zich is en waar je elkaar rechtstreeks kunt raten op innerlijk en uiterlijk. Redelijk speels en vernieuwend. En dan heb je nog ‘Ik ben vreselijk’ waar je gewoon helemaal jezelf kunt zijn, want daar presenteer je je op basis van negatieve eigenschappen.

Dit artikel is gebaseerd op mijn ontdekkingsreis en research op datingsites als Relatieplanet, E-matching en Adultmatch.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Leuk stukje Annet, waaorm heb je Lexa niet meegenomen, van de niet goed geld terug actie (naar verluid de grootste toch?)

    geplaatst op
  • Leuk artikel, Annet.
    Je onderscheidt de 'snackers' en de 'relatiezoekers'. Ik vraag me af of deze scheiding noodzakelijk is. Vergeet niet dat het merendeel van de Nederlandse singles in beide categorieën valt. Totdat je een vaste partner hebt gevonden, kun je met gemak een aantal kortstondige relaties hebben via een datingsite. Een 'snack' kan ook leiden tot een langdurige relatie.

    Op grote datingsites als Lexa of Relatieplanet zie je deze twee groepen ook door elkaar zwermen. Het meeste hinder ondervinden aantrekkelijke vrouwen (of vrouwen met een uitzonderlijk goede foto). Die worden namelijk het meest benaderd door mannen die op zoek zijn naar een seksrelatie, en helaas niet altijd op een even subtiele manier. Wat dat betreft is het op datingsites niet anders dan in het echte leven. Ook in de kroeg, een discotheek, of op een feestje zijn er mensen die duidelijk laten merken dat ze willen snacken. Het verschil is dat de drempel online veel lager ligt om iemand te benaderen. Een digitaal blauwtje lopen doet minder pijn een echte afwijzing. Daarom worden (met name) vrouwen soms overspoeld met online liefdes- en seksverzoeken.

    De oplossing zit 'm in duidelijke communicatie. Als je op zoek bent naar een partner om je leven te delen, kun je beter geen oneliners versturen maar je wat meer verdiepen in iemands profiel. Als je uit bent op een seksdate is er weinig op tegen om dit in een vrij vroeg stadium te laten merken. Singles moeten daarom helder voor ogen hebben wat ze willen op een datingsite. Ik geloof nier in spaciale seks-datingsites. Er zijn maar weinig van dit soort sites die veel leden hebben, winst maken en ook nog betrouwbaar zijn.

    Gelukkig zijn er nu datingsites die het op een andere manier aanpakken. Hiermee lossen ze een gedeelte van bovengenoemde problemen op. OKCupid is hiervan een goed voorbeeld. De site 'Ik ben Vreselijk' lijkt meer een Nederlandse kloon te worden van WeNeither.
    De markt is in ieder geval klaar voor een nieuwe generatie datingsites. Sites waar off- en online vloeiender in elkaar overlopen. Of sites die weten oppervlakkigheid en diepgang succesvol te combineren voor een grote groep gebruikers.

    geplaatst op
  • @Bas
    Lees jij achterstevoren? Ik heb doorgelinkt naar Lexa ;-)

    @Eric
    Ik heb veel mensen gesproken op de grotere datingsites en er vindt wel een verschuiving plaats van mannelijke snackers naar steeds meer vrouwelijke snackers. Ook veel mannen worden overspoeld met verzoeken tot snelle sex of minnaarschap. Een categorisering vriendschap/date of vaste relatie of een profieltekst geven hierbij geen enkele garantie. Veelal wordt de ware intentie pas duidelijk als men face to face tegenover elkaar zit.

    Ik zou de statistieken wel eens willen zien van sites als AdultMatch. Heb jij die?

    Ik ben het met je eens: een nieuwe generatie datingsites waar de offline ontmoeting een veel grotere rol kan gaan spelen. Ik noem het gemakshalve augmented dating, maar daar zal vast een krachtigere term voor bedacht kunnen worden.

    geplaatst op
  • Een man kan 3000 keer meer kinderen krijgen dan een vrouw. Mannen zijn daardoor van nature 3000 keer minder kieskeurig dan een vrouw. Het mannelijke seks-aanbod is dan ook 3000 keer groter dan de vrouwelijke seks-vraag. Dus kan je als gemiddelde man en lager daten tot je een ons weegt maar voor seks zal je toch echt naar de hoeren moeten. Het artikel is dan ook door een vrouw geschreven.

    geplaatst op
  • 60% van de vrouwen heeft wel eens een ONS (one night stand). Vergis je niet ;-)

    Dat het gevoel van spijt bij de vrouw veel groter is, komt volgens professor Anne Campbell dat we ons ondanks de sexuele revolutie, NOG niet hebben aangepast aan de moderne sexuele omgangsvormen. Maar die beweging is wel allang ingezet. Juist de datingwereld vormt daar een goede mirror voor.

    geplaatst op
  • Annet, ik kan me nog een discussie herinneren op CdL waarin je mijn stelling dat datingsites op hun retour zijn met kracht bestreed. Ik heb toen geschreven dat dit in hoofdzaak geldt voor de grote sites gericht op de seieuze relatiezoekers. Ik voorspelde de opmars van seksdatingsites of wat daar voor door moet gaan en de nichemarkt. Want daar zit de progressie in. Het verheugd me om nu te zien dat we het toch met elkaar eens zijn.

    Interessant aan je artikel zijn je fictieve voorbeelden hoe het dan wel zou moeten. Er zitten zeker bruikbare en creatieve concepten tussen. Technisch is alles mogelijk maar aan het mislukken van Ollo kunnen we zien dat het grote publiek hier blijkbaar nog niet rijp voor is.

    Ik moet dan gelijk denken aan de masterclass van Fons van Westerloo onlangs. Hij signaleerde dat omroepbazen graag vooraan lopen in nieuwe ontwikkelingen en multimedia hoog op hun prioriteitenlijstje hebben staan (bang om de boot te missen) maar dat het publiek daar misschien helemaal niet op zit te wachten.

    Lees op eens mijn column: bedrog van datingsites http://www.kovandijkvertelt.nl/?p=1119
    Nieuw concept van D-Date: http://www.d-date.nl/uploads/U6/_S/U6_SiMPeP3NlDoTupza-GA/persbericht.pdf

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.