Weblog PaidContent door Guardian gekocht voor 30 miljoen

11 juli 2008, 14:59

Het gaat goed met de waarde van weblogs. De semi-weblog PaidContent.org is overgenomen voor maar liefst 30 miljoen dollar door krantenimperium The Guardian. Paidcontent staat bekend om hoogwaardige artikelen en vele scoops. De site richt zich op nieuws rondom technologie en internet. Opmerkelijk is dat er amper investeerders betrokken waren bij de site. Slechts een keer haalde oprichter Rafat Ali een paar ton op. Hij wordt door de deal multimiljonair.

In feite is Paid Content niet langer “slechts” een weblog, maar een semi-weblog met echte (betaalde) redacteuren die artikelen op serieuze toon schrijven. Volgens Ali waren er de afgelopen maanden diverse gesprekken met The Guardian geweest, maar was “the price not right’.. Totdat enkele weken geleden de uitgever met een bod kwam dat ze niet konden weerstaan. Naar verluid wordt er dertig miljoen betaald voor de site, inclusief een zogenaamde “earn-out” van enkele miljoenen. Ali mag zich als meerderheids aandeelhouder het grootste deel van de dertig miljoen toeeigenen.

De vraag is nu hoe lang grote weblogs in Nederland zelfstandig zullen blijven. Eerder dit jaar maakte Marketingfacts bekend dat het mogelijk aan het einde van dit jaar wordt overgenomen door Lenthe uitgevers. Ilse Media heeft al een belang van 25 procent in Marketingfacts.

De kans dat ook andere weblogs geheel of gedeeltelijk in handen komen van grote uitgevers lijkt reeel. Omzetten van weblogs zijn de afgelopen jaren stevig gegroeid, en ook de bezoekersaantallen nemen gestaag toe.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jerry A.N. Boerman

    Ik ben ook benieuwd naar het verslag van PaidContent. Uiteraard zal het ook adv. gerelateerd zijn.

    (Die 1 miljoen zal inmiddels wel verdubbeld zijn) Niettemin dat Paidcontent een enorme positie heeft qua informatie. Informatie dat van strategisch belang kan zijn. Informatie heeft immers ook z’n waarde. Toch is het grappig hoe invloedrijk een (news) blog kan zijn 🙂


    11 juli 2008 om 21:44
    media

    @Jos: mijn fout, ik had even wat relevante linkjes toegevoegd (dacht ik). Volgende keer eerst ook maar eens goed lezen voordat ik die wikipedia-pagina’s toevoeg 😉


    12 juli 2008 om 06:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!