Arbeidsmarktcommunicatie in de vakantie?

15 juli 2008, 06:33

Arbeidsmarktcommunicatie in de vakantie?We weten al jaren dat mensen in de vakantie plannen maken voor het switchen van baan. Dit jaar heeft Inoverheid dat nog eens extra onderzocht onder ambtenaren en zoals altijd hetzelfde beeld: Een op de drie ambtenaren denkt er tijdens de vakantie over om van baan te veranderen.

Maar toch spelen slechts weinig partijen hierop in en lopen de advertenties doorgaans hard terug. Zo blijkt ook uit de cijfers van Jobfeed. Een afname van 3000 deze week, lijkt weinig maar aangezien de cijfers over 3 weken gemeten worden zullen we de komende weken naar verwachting een forse daling zien.

Grappig genoeg hoor je wel van vacaturebanken dat de traffic ook sterk terugloopt, due niet alleen de advertenties. Maar dat is deels natuurlijk een catch 22, immers, we weten als werkzoeker dat de Intermediair dunner is, dus de vacatures op jobboards ook, dus wachten we wel met zoeken.

UMC Utrecht speelt nu in op deze trend door . En als oud belegger weet ik: contrair beleggen werkt altijd het beste. Dit bedrijf heeft solliciterentijdensjevakantie gelanceerd, die vervolgens gewoon op werkenbijumcutrecht.nl terecht komt.

Ook bij Marketingfacts Jobs zien we op dit moment overigens geen terugloop in vacatures. Sterker, juli lijkt tot nu toe een zeer goede maand te worden.

Is het een nieuwe trend? Juist wel in de zomer adverteren met banen? Of zijn dit slechts tijdelijke stuiptrekkingen en gaan we weer gewoon doen wat we altijd doen, lekker vakantie vieren ondanks dat nooit meer dan20% van Nederland tegelijk op vakantie is? Zelf denk ik dat er veel te winnen is, zeker als je het combineert met een (goedkope) campagne om ook bezoekers te trekken. Immers, in de vakantietijd zijn er grote kortingen te bedingen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!