De 9 innovatietrends bij de Rabobank

15 juli 2008, 20:16

Vandaag een uitstekend artikel van Karianne Vermaas op Frankwatching over de 9 ICT trends waar de Rabobank op dit moment rekening mee houdt en waar op ingespeeld wordt om te overleven. Ruud Smeulders, innovatie manager van de Rabobank, geeft de volgende 9 trends:

  1. Meer sociaal gebruik van ICT voor community building en virtuele samenleving
  2. Meer interactieve en kanaalonafhankelijke content (stijger van 5 naar 2)
  3. Virtualisatie van de organisatie en haar omgeving (nieuw, met stip op 3)
  4. Toename van mobiele, plaats en context gebonden content
  5. Meer persoonlijke, kennisgerichte en intelligente user interfaces
  6. Meer security maatregelen en aandacht voor privacy
  7. Versnelde integratie multimedia kanalen (gedaald van 1 naar 7)
  8. Virtualisatie, component based, enterprise infrastructuur
  9. Future technologies

Een interessante lijst, ben benieuwd of de andere banken ook zo’n lijst hebben. Wat zijn de belangrijkste innovatietrends bij ABN AMRO, Fortis en Postbank?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Gijsbregt

    Ik ben vooral benieuwd naar hoe het onderzocht is? Wie maakt de long list met allemaal van dit soort (enigszins op elkaar lijkende) uitspraken? Wie mag er vervolgens op stemmen?


    16 juli 2008 om 06:00
    Erik Visser

    @marco – zo wat heb ik weer genoten van die slideshow. Opmerkelijk hoeveel relevante twitter quotes erin zaten.


    16 juli 2008 om 18:38
    RoyDuf

    @Gijsbert, mijn collega Ruud is vandaag op vakantie gegaan, daarom van mij even een toelichting.

    Ieder jaar stelt Innovatie van Groep ICT -samen met externen en de business- vast welke trends van invloed kunnen zijn op onze bedrijfsvoering en marktbediening. We gebruiken deze trends om onze prioriteiten te stellen bij het samenstellen van onze innovatie portfolio.

    Kortom we werken van generiek identificeren, naar specifiek innoveren 😉 en zijn flexibel als een trend niet mocht uitkomen. Onze horizon is 3 jaar…en er wordt niet over gestemd, want het gaat hierbij niet om gelijk hebben of krijgen, maar over onderzoeken, uitproberen, mislukkingen opruimen, successen uitrollen…kortom innovatief ondernemen in het belang van onze leden, klanten en lokale banken. Daarom koppelen we onze Proof of Concepts aan de kernwaarden van de Rabobank: toonaangevend, betrokken en dichtbij


    16 juli 2008 om 18:54
    Wessel-Jan

    Interessant! Wat me opvalt is dat er metname extern gerichte ICT innovaties op staan. Ik zie dat veel organisaties ook (of nog steeds) veel aandacht besteden aan het koppelen van de (interne) business processen en de bijbehorende ict ondersteuning.

    Met name wanneer organisaties de overstap maken naar een klantgerichte inrichting en klantgerichte processen zie je dat ook de ICT een grote inhaalslag moet maken.

    Hebben anderen ook dergelijke ervaringen?


    17 juli 2008 om 06:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!