Vodafone: Hallo Amsterdam!

Vodafone: Hallo Amsterdam!

Hallo AmsterdamVodafone gaat naar Amsterdam. Ik heb al eerder geschreven dat ik dat geen slimme zet vind, zeker ook niet vanuit arbeidsmarkt perspectief. Maar ze hebben wel een leuke site gemaakt om nieuwe mensen te vinden: Hallo Amsterdam. Want lang niet iedereen gaat natuurlijk mee vanuit Maastricht.

Vanaf de werken bij vodafone site kan je direct naar vacatures in Amsterdam. Er verschijnt dan een mooi kaartje met daarop de hoofdcategorieën van vacatures (Marketing, sales, juridisch, financieel en online) en de Amsterdamse hotspots. Leuke toevoeging die helemaal in het ‘hello world’ concept van Vodafone past. Want daar speelt Hallo Amsterdam natuurlijk op in. Hoewel ik meteen denk: maar ik ben online marketeer, waar zou ik terecht moeten?

Vodafone: Hallo Amsterdam!

Waar ik minder enthousiast van wordt zijn de video’s die je ziet als je op één van de vacature categorieën klikt. Gescripte, beetje stijve presentaties. De één beter dan de ander, maar ze komen niet natuurlijk over. En met een achtergrond met daarop de Big Ben en de Eifeltoren ben ik het hele ‘we zijn zo trots dat we naar Amsterdam gaan’ gevoel wel weer kwijt.

Vervolgens een keurige presentatie van Vodafone in Amsterdam, waarom je daar zou moeten werken en hoe je kan solliciteren. Alleen het zinnetje: In en om Amsterdam zitten namelijk niet alleen veel van onze klanten en business partners, maar ook de talenten die we zoeken. Vind ik vreemd en onnodig kwetsend voor de mensen die in Maastricht die bedrijf groot gemaakt hebben.

Van het ‘ik stuur mijn CV op’ word ik heel gelukkig. Eindelijk een bedrijf die snap dat je niet veel meer dan naam, je e-mail adres en CV nodig hebt om te solliciteren. Gewoon zoals het hoort: klasse!

De vacatures geven mij een gemengd gevoel. Dit omdat ze ook in twee talen door elkaar staan. De ene vacature in het Nederlands, de ander in het Engels. Heel vreemd, heel inconsistent. De foto van de manager erbij is goed, hoewel hij nu wel héél prominent aanwezig is doordat hij zo groot is.

Verder heeft men een soort ‘korte en lange’ vacature gemaakt, precies wat ik altijd roep, maar op een manier dat het niets toevoegt. Want je moet nog steeds eerst een functie selecteren op basis van functie titel en dan krijg je een lap tekst voor je neus die je vervolgens nog een keer kan uitklappen. Dat is niet hoe je een kort en lang profiel bij vacatures moet opmaken. Onder elke functie titel zou één zin moeten staan met de omschrijving van de functie (dus in de linker kolom in het geval van Vodafone), eventueel aangevuld met de standplaats (in dit geval dus A’dam), de opleiding of ervaring en mogelijk het salaris. Als je daar op klikt, dan krijg je de hele vacature.

Waar ik an wel weer heel blij van wordt is dat ze bij het solliciteren op de functie wederom weinig vragen stellen (iets meer dan een open sollicitatie vreemd genoeg), maar vooral ook een foto van de recruiter erbij hebben staan. Helaas zonder verdere contactgegevens (die staan soms in de vacature, soms niet). Maar het maakt het in ieder geval al een stuk menselijker om er te solliciteren.

Hoewel er nog verbeterpunten zijn (waar zijn die niet?) vind ik dat Vodafone een mooie site heeft gemaakt, inspelend op hun eigen verhuizing met een goede digitale sollicitatie-ervaring voor zover ik die nu heb gezien. Hoewel ik de move naar Amsterdam nog steeds, vanuit arbeidsmarkt perspectief, niet slim vind en ik denk dat ze het zwaar zullen krijgen, zijn ze met deze site goed op weg. Mogelijk één van de nominaties voor Digitaal-Werven 2008.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • en dan kom je op gesprek en spreek je met (een van de velen recruiters uit een blik) die van toeten nog blazen weten over de functie waarop je gaat solliciteren. Feedback en reactiesnelheden waren ook echt onder de maat.

    geplaatst op
  • @Bas tja ik heb zelf geen ambitie om voor ze te werken, maar je opermerking ondersteund mijn eeuwig herhalende punt helemaal. Namelijk: De digitale sollicitatie-ervaring is leuk, belangrijk (anders solliciteert men niet eens), maar het gaat om de hele sollicitatie ervaring. Het gaat natuurlijk om de snelheid van feedback, het gaat natuurlijk om de competentie van de recruiters. Ik heb zelf ook drama ervaringen meegemaakt wat dat aan gaat (zeker op marketing gebied zijn recruiters doorgaans totaal niet ingevoerd).

    Mag ik je vragen: wat beschouw jij als reactie snelheden onder de maat? Dat ze het voor jouw zijn geloof ik direct en 'it's always in the eye of the beholder', maar ik ben gewoon benieuwd wat tegenwoordig de verwachting is bij sollicitanten.

    De reactiesnelheden op e-mail response gaan we overigens wel meten, ben benieuwd hoe die is.

    geplaatst op
  • Van het fimpje van Harry word ik echt moe. Het is net alsof het om 4 uur s'nachts nog even snel is opgenomen en er daarvoor urenlang op Harry is ingepraat om toch vooral dat filmpje op te nemen.
    Het nodigt niet echt uit...

    geplaatst op
  • De man van Online Services is ook de enige die niet begint met zichzelf voor te stellen maar gewoon in het wilde weg begint te praten. Valt wel erg op als je even tussen de verschillende vakgebieden rondkijkt :-)

    Details, maar wel belangrijk. Ik kreeg de indruk dat ze juist eenheid willen uitstralen...

    geplaatst op
  • Zoals ik al aangaf, de filmpjes vind ik geen van alle goed. Ten eerste ook omdat ze automatisch beginnen (Dat wil je echt niet als je op kantoor zit en de overgrote meerderheid van Nederland solliciteert tijdens werktijd). In Engeland is hét piekuur voor reacties... dinsdag tussen 12 en 14 uur geloof ik.

    En daarnaast is de kwaliteit ook zeer matig. Is deels inherent aan de manier waarop ze gemaakt zijn. Immers, wij praten vaak niet zomaar, wij zijn meestal in gesprek. Toch zie je met de meeste van deze video's een soort presentaties, dat is geen natuurlijke vorm. Maak er een lekker los vraaggesprek van tussen twee mensen, heerlijk toch?

    geplaatst op
  • Had ook gereageerd via de site, krijg je meteen een mailtje terug: bedankt voor je reactie, je krijgt binnen 3 weken (!) reactie: vind ik dus heel erg lang!! Het duurde inderdaad ook ruim 3 weken voordat ik een mailtje kreeg met de mededeling dat de desbetreffende vacature al was vervuld....

    geplaatst op
  • Ik heb net uit nieuwsgierigheid ook maar even gekeken, ik heb zelf als interimmer een tijdje bij Vodafone gewerkt. Mijn aandacht ging dus uit naar Corp Affairs. Zie ik daar Arie (op z''n paasbest, dat wel) staan... beetje dubbel, want ik hoorde vorige week dat hij als een gek aan het solliciteren is omdat hij niet mee wil naar Amsterdam.

    geplaatst op
  • He wat typisch, gisteren had ik hier een reactie neergezet, om mensen af te raden bij Vodafone te solliciteren. Ook beargumenteerd waarom en nu is deze reactie weg. Of het is iemand van Vodafone die deze site beheert of anders. Ik stel voor dat diegene naar mij toe een reactie geeft. Laat maar horen. Tja wat ik vertelde in mijn opmerking is gewoon de waarheid.

    geplaatst op
  • Best Godelieve,

    De reden dat de reacties zijn verwijderd heeft niets met de kritiek te maken op vodafone, kritiek is iets dat op blogs zeker gegeven mag worden. Echter overtreed je de regels van Marketingfacts door volledig anoniem te reageren en ook niet aan de achterkant een geldig e-mail adres te gebruiken. Hoewel wij liever reacties zien met enige opbouwende kritiek erbij i.p.v. de enkel negatieve reacties waarin je je gal spuwt, is de inhoud niet de reden van verwijdering. Wij respecteren het feit dat je anoniem wil blijven naar de buitenwereld, een alias gebruikt en geen URL invoert. Maar volledig negatieve reacties zonder ook aan de achterkant een geldig e-mail adres worden bij marketingfacts altijd, zonder discussie, verwijderd. Zie onderstaande regel uit de disclamer.

    Anonieme reacties die alleen bedoeld zijn om auteur of betrokken personen of bedrijven in negatief daglicht te stellen, worden zonder discussie verwijderd.

    geplaatst op
  • @Bas: ik wil daar nog wel aan toevoegen dat het in dit geval wel degelijk ook de inhoud van de reactie was die me enorm stoorde. Anoniem lopen zeiken zonder enig ander nut dan iemand of iets in het negatief daglicht stellen is wat mij betreft onacceptabel. Prima om kritiek te hebben, maar geef dan meteen ook aan wat er anders of beter zou kunnen. Dan hebben de betrokken (en de lezers) er ook nog iets aan!

    geplaatst op
  • De Web Relations Manager is in ieder geval nog niet aangenomen/hard nodig, want nog een reactie van Vodafone hier.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.