AD NieuwsMedia lanceert communitysite Mijn Zoo

27 juli 2008, 07:28

AD lanceert communitysite Mijn ZooJan-Henk Bouwman van Admium liet op 18 juli via Twitter al weten dat AD NieuwsMedia de nieuwe communitysite Mijn Zoo had gelanceerd. De website moet een ontmoetingsplaats worden voor liefhebbers van dierentuinen in het algemeen en fans van Diergaarde Blijdorp in het bijzonder. Op Mijn Zoo kunnen bezoekers hun eigen foto’s, filmpjes, nieuws en weetjes plaatsen. Daarnaast kan men babbelen met andere bezoekers en vragen stellen over de dieren aan deskundigen.

Voor AD Nieuwsmedia is Mijn Zoo de vierde community website. Eerder al werden al gelanceerd Dichtbij Jou (wijk), Mijn Sportwereld (amateursport) en Unieuws (regionaal nieuws in samenwerking met RTV Utrecht).

Vooralsnog had ik me nog niet echt verdiept in Mijn Zoo, maar door een berichtje vanochtend op Dutchcowboys heb ik mezelf ook maar eens geregistreerd om een eerste indruk op te doen van deze nieuwe communitysite.

Allereerst een compliment aan AD Nieuwsmedia dat inmiddels toch wel mag worden gezien als één van de pioniers op het gebied van niche communities. Alhoewel ook de andere uitgevers van dagbladen aan het experimenteren zijn met online communities, vind ik vooralsnog de iniatieven van AD Nieuwsmedia het meest aansprekend.

Startpagina Mijn Zoo

Aardig is om Mijn Zoo eens te toesten aan het W3-model van Lode Broekman. Cruciale eerste vraag is wat nu de de bestaansreden is van de community en van wie het initiatief nu is. Bestaansreden heeft het zeker (er zijn voldoende liefhebbers van dierentuinen) maar de vraag is of AD Nieuwsmedia de partij is dat een dergelijk initiatief moet lanceren. Of zijn er wellicht ook echte liefhebbers bij betrokken geweest? En zo ja, waar zijn die dan? Online communities gaan vooral ook over mensen!

Daarmee komen we ook op de tweede vraag: wie zijn de gebruikers en wie is de beheerder? Wie de gebruikers moeten worden is duidelijk, maar het is zeker nog niet duidelijk wie de huidige gebruikers zijn en wie nu de beheerder is. Waar is het gezicht achter Mijn Zoo? Wie is uberhaupt de community manager van Mijn Zoo? Misschien moeten de mensen achter Mijn Zoo zich ook eens verdiepen in Groundswell: Forrester’s social media strategie en dan vooral de POST-methode (People, Objectives, Strategy en Technology) tot zich nemen.

De derde vraag betreft de wat-vraag. Wat kunnen de gebruikers met elkaar delen. Het antwoord daarop is in deze duidelijk: gebruikers kunnen hun eigen foto’s, filmpjes, nieuws en weetjes plaatsen. Daarnaast kan men babbelen met andere gebruikers en vragen stellen over de dieren aan deskundigen. Al deze elementen zijn op een aardige manier verwerkt in de site alhoewel ik persoonlijk op de startpagina wat meer van de dynamiek binnen zo’n community zou laten zien. Hoeveel leden zijn er? Hoeveel leden zijn nu ingelogd? Wat zijn de laatst geplaatste foto’s, filmpjes en reacties? Ze staan er nu wel, maar ergens onder aan de pagina waarvoor je eerst moet scrollen.

{title}

Nu weet ik niet welke stappen er zijn genomen om bezoekers te trekken voor Mijn Zoo, maar erg veel activiteit is er op dit moment nog niet. Een snelle blik laat zien dat AD.nl op de homepage een button heeft naar Mijn Zoo en er redactionele aandacht is geweest voor de website. Opmerkelijk genoeg nog geen aandacht voor het initiatief van Diergaarde Blijdorp zelf.

{title}

Ondanks de beperkte media-aandacht voor Mijn Zoo, hadden de eerste dagen zich al ruim 250 bezoekers geregistreerd en staat de teller op dit moment op 750 (als ik de teller van het forum mag geloven). Punt van kritiek is wel de drempel om je te registreren. Na het eerste scherm waar je userid en gewenst wachtwoord opgeeft, volgt een vernietigend tweede scherm waar ze je het hemd van het lijf vragen. Ben benieuwd waarom ze hebben gekozen om al bij de eerste registratie te vragen naar je adresgegevens.

{title}

Wat me stoorde is de nadrukkelijke aanwezigheid van het AD-logo. Prima om dat subtiel in de header te verwerken maar waarom nu al een irritante banner midden op de openingspagina geplaatst? Waarom niet meer aandacht voor de leden, de foto’s en video’s van de leden oftewel, waarom niet meer aandacht voor de content zelf? Het bevordert zeker het terugkompercentage van de bezoekers.

En daarmee komen we ook op het van stranger tot evangelist-model dat ik jaren geleden al eens heb uitgewerkt (en nog steeds gebruik) voor het succesvol opzetten van online communities. Kritische succesfactoren daarin zijn promotie, content, interactie, co-creatie en community management. Ben benieuwd in hoeverre AD daar rekening mee heeft gehouden bij het opzetten van Mijn Zoo. Het idee is goed, de basis staat, maar nu de moeilijkste stap en dat is het succesvol uitrollen van de community. Wens ze in ieder geval heel veel succes en ik ga het met interesse volgen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Nathalie Bookelmann

    Mijn Zoo is een community-website gericht op liefhebbers van dierentuinen en in de opstartfase gericht op liefhebbers van Diergaarde Blijdorp. Bij Mijn Zoo gaat het naast de eigen belevenissen en ervaringen van bezoekers en leden ook om het voldoen aan informatiebehoeften door bezoekers/leden onderling en door AD Nieuwsmedia .

    De lancering van Mijn Zoo past in de strategie van AD Nieuwsmedia, die naast een aantal pijlers grotendeels leunt op het Dichtbij-concept. Het initiatief om een community-website op te richten rond liefhebbers van de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp is vanwege de regionale en thematische kennis niet geheel onlogisch.

    AD Nieuwsmedia heeft bij de totstandkoming van de site voornamelijk aandacht besteed aan de betrokkenen, naast dat aan een aantal andere randvoorwaarden is voldaan. Bij het scheppen van de community en het in stand houden van de community zijn redacteurs betrokken die liefhebber zijn van de dierentuin en zijdelings de Vrienden van Blijdorp en Diergaarde Blijdorp zelf. Aangezien ook wij ?zoals vele kenners- de mening delen en het belang onderstrepen dat ??n van de succesfactoren voor een community juist de betrokkenheid van echte liefhebbers is. Naast deze betrokkenen zullen de gebruikers zelf een cruciale rol spelen bij het onderhouden van Mijn Zoo (community management). Desalniettemin zal het AD als facilitator van de community actief betrokken blijven door context te leveren (berichten, een kijkje bij de buren, experts) en door functionaliteiten te ontwikkelen en aan te bieden op de site.

    AD wil de gebruiker het gevoel van authenticiteit en gezamenlijke identiteit bieden, kortom: het gevoel van ?erbij horen?. En naast de toegang tot kennis en informatie kunnen de deelnemers door onderlinge verbondenheid elkaar informeren en ervaringen delen die niet gericht zijn op kennisuitwisseling maar op ?social well being?. Op den duur zal dit van Mijn Zoo een sociaal netwerk maken waarin sociale relaties in stand worden gehouden.

    Mijn Zoo heeft een soft launch gehad. AD gebruikt de komende periode om de site te verbeteren met de suggesties en opmerkingen van de gebruikers. De kritische opmerkingen in dit artikel zijn goed ontvangen en gebruiken we om de site verder te optimaliseren. Zo is bijvoorbeeld naar aanleiding van de opmerking over de hoogdrempeligheid van het registreren, besloten om het tweede scherm weg te laten. Verder nodigen wij lezers van Marketingfacts graag uit om hun reacties te geven, zodat we van Mijn Zoo d? ontmoetingsplek op internet kunnen maken.

    Nathalie Bookelmann

    Business Developer Multimedia

    AD Nieuwsmedia


    30 juli 2008 om 12:53
    Marion hofman

    Wat leuk om dit na zoveel jaren weer tegen te komen. Onze oude “MijnZoo” leden hebben afgelopen weekend weer een reünie gehad. Via deze site zijn er mooie vriendschappen en herinneringen geboren. Wij vond “MijnZoo” geweldig en waren dan ook heel verdrietig dat ie uit de lucht ging. Gelukkig hadden we toen der tijd iemand die een eigen site heeft opgebouwd om toch foto’s te kunnen plaatsen en te communiceren met elkaar. Mijnzoo..vergeet ik nooit.

    Groetjes Marion


    28 maart 2018 om 10:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!