Hoe word ik populair? 10 aandachtspunten bij linkbuilding

29 juli 2008, 12:48

Populariteit is erg belangrijk op het internet. Wil je gezien worden in de zoekmachines, dan is het van belang dat je veel vriendjes en vriendinnetjes hebt op het web. En het is natuurlijk nog beter voor je populariteit als jouw vriendjes zelf ook geliefd zijn. Een beetje zoals het vroeger op school werkte, zeg maar.

Maar hoe word je “de leukste van de klas” op het immense, wereldwijde web? Populariteit wordt door zoekmachines afgemeten aan de inkomende links die je website heeft. Linkbuilding biedt uitkomst in tijden van populariteitsdaling of erger nog, wanneer je het “sulletje van de klas” bent. Zorg voor zo veel en vooral zo relevant mogelijke linkaanwas naar je website en je linkpopulariteit zal groeien.

Hieronder de 10 belangrijkste aandachtspunten bij linkbuilding. Waar moet je op letten bij het opbouwen van populariteit?

1. Aantal en kwaliteit inkomende links

Vaak wordt gedacht dat als je maar vooral veel inkomende links hebt, de PageRank, de posities en de bezoekersaantallen van je website vanzelf stijgen. Helaas gaat die vlieger niet op. Kwaliteit van je inkomende links is minstens zo belangrijk, zo niet het belangrijkst. Maar wat is kwaliteit? Dat hangt af van meerdere factoren. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van de linkpagina en de omringende content van de link.

2. PageRank vs. bezoekersaantallen

Linkbuilding heeft een tweeledig doel. Het dient natuurlijk om meer bezoekers naar je website te trekken en daarnaast ook om je PageRank en populariteit voor de zoekmachines te verhogen. Het eerste doel wordt soms nog wel eens vergeten en bovendien wordt de waarde van PageRank vaak overschat. Houd altijd in je achterhoofd dat linkbuilding in de eerste plaats dient voor menselijke bezoekers en niet voor zoekmachines.

3. Online community

Toon je autoriteit en laat zowel bezoekers als zoekmachines zien dat je tot een community behoort. Sterker nog, dat jij de leider van die community bent. Hoe meer aanzien, hoe meer links. Beweeg je dan ook regelmatig actief binnen je community; laat je zien. Denk aan bloggen, deelname aan forumdiscussies, nieuwsberichten, etc.

4. Universal Search

Zoekmachines koppelen steeds vaker data uit verschillende verticale zoekmachines met elkaar. De samenstelling van de zoekresultaten pagina’s verandert. Dit heeft tot gevolg dat ook de wijze waarop je met je website goede posities krijgt, verandert. Richt je dan ook op de nieuwe bronnen waaruit de zoekmachines putten. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Flickr, Nieuwssites, Google Maps, etc. Zorg dat je ook daar gezien wordt als organisatie.

5. Online concurrentie

Individuele linkpopulariteit is af te meten aan de online concurrentie en je eigen positie binnen de branche. Als je in vergelijking met je online concurrenten niet competitief bent, dan is het aan te raden te werken aan linkbuilding. Vergis je overigens niet, online concurrenten kunnen nogal verschillen van offline concurrenten. Richt je dan ook voornamelijk op je “online klasgenoten” om je positie te bepalen.

6. “Foute” links

Links die verkregen zijn door uitwisselingsprogramma’s of door de aloude linkfarms, zijn per definitie fout. Maar ook betaalde links kunnen fout zijn. Links kopen en verkopen wordt door zoekmachines geaccepteerd, mits het gebeurt voor advertentiedoeleinden en ze duidelijk worden voorzien van het stempel betaald. Plaats bijvoorbeeld een “rel=nofollow” in de

< a >

-tag van deze betaalde links en je bent weer vriendjes met Google.

7. Linktekst

Linktekst is erg belangrijk voor zoekmachines. Aan de hand van de linktekst bepaalt de zoekmachine waarover een pagina gaat. Het veelgebruikte “Klik hier” is dan ook sterk af te raden; tenzij je natuurlijk een interessante pagina over klikken hebt geschreven, maar dat zal in 99,9% van de gevallen niet het geval zijn. Gebruik in de linktekst het onderwerp van de pagina waarnaar je linkt. Help de zoekmachines een handje en vertel ze waar je pagina over gaat.

8. Technische obstakels

Je wilt uiteraard dat zoekmachines je zorgvuldig opgebouwde links kunnen volgen. Ruim technische obstakels daarom, waar mogelijk, zo veel mogelijk uit de weg. Dus plaats geen links in JavaScript, in een Flashbestand of in een Redirect. En zorg natuurlijk dat de pagina waarop je een link plaatst, zelf ook geïndexeerd wordt door zoekmachines.

9. Creativiteit

Er zijn natuurlijk onnoemelijk veel locaties om een link te verkrijgen op het web. Wees creatief en je zult weinig moeite hebben geschikte plekken te vinden om vriendjes te maken. Startpagina’s zijn een gemakkelijke eerste bron om aan te boren, maar wie een beetje inventief is, zal ook de locaties kunnen targetten die wat meer kwaliteit en inhoud bieden. Samenwerkingspartners, branche websites, blogs, niche informatie directories en ga zo maar door. Varieer, wees aardig en beleefd en je populaire netwerk groeit als kool.

10. Linkbaiting

In plaats van actief op zoek te gaan naar linklocaties, kun je ook content creëren waar andere mensen maar al te graag uit zichzelf naar willen linken. Spannende achtergrondartikelen, een interessante prijsvraag of grappige extraatjes; allemaal goede triggers voor linkbait. Bedenk een ludieke campagne en de kans is groot dat mensen deze informatie met elkaar willen delen en dus doorsturen of erover schrijven. Je kunt daarbij natuurlijk je potentiële doelgroep een handje helpen door ze (bijvoorbeeld door een persbericht) attent te maken op je leuke, nieuwe content.

Kan de populariteit van jouw website ook wel een boost gebruiken? Gebruik deze aandachtspunten dan als een opstapje om je kenbaar te maken aan je “klasgenoten”. En wie weet ben jij straks wel de populairste van de klas…

Dit artikel is geschreven door Carolien Fijt, Linkbuilding Specialist bij Traffic4u.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

20 Reacties

    madbello

    Helder en duidelijk beschreven, ik weet gelijk niet meer waar ik moet beginnen 😉


    29 juli 2008 om 13:31
    Paul Hottinga

    @nadbello: stap 1: inventariseren wat je nu hebt en analyseren wat je daarmee gaat doen!


    29 juli 2008 om 13:45
    Roy Huiskes

    Even over de woordkeuze, het gaat juist niet om vriendjes en vriendinnetjes, maar om ervoor te zorgen dat je aanzien krijgt, ook buiten je vriendengroep. Verder zijn het allemaal prima tips!


    29 juli 2008 om 19:55
    Jurgen Jessurun

    ‘Meten is weten’. Een belangrijk onderdeel voor je begint met een linkbuilding campagne.


    29 juli 2008 om 20:21
    Carolien Fijt

    @ Marco: Bedankt voor je reactie!

    Om op je vragen terug te komen: ik denk dat PageRank vaak overschat wordt, zoals ik ook al in punt 2 aangeef. Het is toch een “gemakkelijke” label waarmee je snel een herkenbare stempel op je site krijgt gedrukt. En dat spreekt mensen aan…

    Het is veel belangrijker om te kijken naar de waarde van je inkomende links (linktekst, omgeving van de link, autoriteit van de linkpagina, etc.). Ik denk dat deze waarden dan ook steeds belangrijker worden voor Google.


    30 juli 2008 om 05:21
    Wendy

    Nuttig artikel. Punt 9 is wel een lastige. Startpagina´s benaderen is niet zo moeilijk. Maar het verkrijgen van linkjes op andere site is een stuk moeilijker.

    Jammer trouwens dat de PageRank overschat wordt. Mijne is namelijk gestegen van 0 naar 4.


    30 juli 2008 om 09:18
    Martijn van Vreeden

    Een mooie lijst! Ik heb zelf met linkbait misschien wel het meeste resultaat gehad. Het lijkt een hoop werk, maar die investering heeft zich bij mij dubbel en dwars terugverdiend.

    De ’top 10′ artikelen hebben mijn website met name een hoop laten stijgen! Met een beetrje creativiteit kom je een heel eind met linkbuilding.


    30 juli 2008 om 09:39
    Remi

    Linkbait kan inderdaad erg goed werken. Vaak begint die creativiteit met het nadenken over wie je doelgroep is, wat die leuk vind en daar dan een ludiek/ vreemd/ interessant/ gratis enz iets bij bedenken. En natuurlijk niet vergeten het balletje aan het rollen te brengen door een aantal mensen op de ‘bait’ te wijzen.


    30 juli 2008 om 09:45
    Linda

    Ik heb al redelijk wat links die naar mijn webwinkel verwijzen. Het vreemde is dat google aangeeft dat het er geen zijn en ik dus nog geen pagerank heb.. hoe lang duurt het gemiddeld dat je een ranking krijgt van Google?


    26 augustus 2008 om 18:39
    Harry

    Interessant artikel met een aantal waardevolle tips.


    27 augustus 2008 om 15:51
    PRBos

    @Linda

    Het is alweer een tijdje geleden dat je hebt gereageerd en ik zie dat je inmiddels een PR2 hebt ontvangen… Sjappoo


    16 december 2008 om 23:05
    Navin Poeran

    Over punt 6:

    Links kopen met een “rel=nofollow”

    Wat voor nut heeft dat eigenlijk?

    Ik bedoel van, als je niet gaat rond vertellen dat je een link hebt gekocht, hoe gaat G een onderscheid kunnen maken tussen een paid en een gratis link?


    24 januari 2009 om 02:49
    martin

    Ook comments in do-follow blogs wil nog wel eens helpen in zowel verkeer als hogere PR. Er is nu ook software die je daarbij helpt (gratis). Het heet Comment Kahuna.


    19 februari 2009 om 19:52
    martijn anschutz

    @Navin, je kan links in vier soorten indelen:

    – links met alleen traffic;

    – links met alleen juice;

    – links met juice & traffic;

    – links met geen van beide;

    Elk van deze links kunnen interessant zijn, maar om je vraag te beantwoorden; Links die genofollowed zijn kunnen dmv. het traffic wat ze genereren uitstekende resultaten bieden.


    3 maart 2009 om 14:13
    Navin Poeran

    Bedankt voor je reactie Martijn. Ik weet dat er nog veel factoren zijn. Ik doe niet echt mee aan link inkopen, maar als ik toch ergens ga (zou) kopen, (zou)wil ik dan geen nofollow erop (willen).

    Een link met juice & traffic levert meer op.


    3 maart 2009 om 14:24
    ger

    ik dat als je teveel met sofware net zoals Comment Kahuna.gaat zitten dat google het als spam gaat zien en dan heb je kans dat ze je ip blokkeren


    20 april 2009 om 16:51
    Darter

    Stuk voor stuk geweldige tips, en volgens mij allemaal nog redelijk uptodate.


    22 juni 2010 om 05:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!