Mythes en feiten rondom PageRank

30 juli 2008, 13:45

Google heeft weer een PageRank update doorgevoerd. Op een post hier op M! van gisteravond zijn inmiddels 45 reacties geplaatst van mensen die vertellen dat hun PageRank een puntje gestegen of een puntje gedaald is. Ergens onderaan bemerkt een oplettende lezer dat hij nog net zoveel bezoekers krijgt als voor de update. Een zeer tekenende discussie voor alle onduidelijkheid die er nog steeds is rondom PageRank.

PageRank is namelijk een totaal uit de hand gelopen en opgeblazen marketingtruc uit de beginjaren van Google waarmee ze van een saai algoritme een Purple Cow hebben weten te maken. PageRank is nauwelijks meer van belang, al wordt het steeds belangrijker om relevante links te hebben. Terwijl Carolien uitlegt hoe je aan relevante links komt, heeft Joost op het OTM blog een mooi overzicht van feiten en mythen rondom PageRank op een rijtje gezet. Een must-read voor iedereen die denkt dat ie ineens meer bezoekers krijgt omdat ie een puntje meer PageRank heeft.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

22 Reacties

    Tim Sanders

    misschien bedoelt degene, hogere pagerank kan gelijk staan aan hogere positie bij zoekopdrachten en dat staat weer gelijk aan meer bezoekers.

    zo niet, dan is het idd zonde dat iemand denkt dat het direct gerelateerd is.


    30 juli 2008 om 15:24
    Gerben

    Het is en blijft voor velen een maatstaf, hoeveel invloed hij ook heeft, dat kan je wel afleiden uit het # reacties op het artikel.


    30 juli 2008 om 15:46
    Niek ten Hoopen

    Vind het trouwens mooi om te zien dat iemand van T4U naar het blog van OTM linkt. Stukje sympathie ofzo. Immers, je brengt wel offertes uit aan dezelfde klanten. Hoorde laatst ook al iemand van Traffic Builders lovend over T4U. Of het nou door zelfvertrouwen komt of dat je elkaar gewoon klanten gunt (of weet ik veel wat) ik blijf het mooi vinden.


    30 juli 2008 om 16:25
    Gerben

    Niels,

    ‘k denk dat het deels ook komt door een relatief kleine markt qua aanbieders. Enige tijd geleden bij WebAnalytics congres geweest, daar staan rustig T4U en OTM mensen met elkaar te babbelen over van alles en nog wat (seo & sea).

    Maar dat is mijn mening.


    30 juli 2008 om 16:31
    jdevalk

    @Niek we hebben een prima relatie hoor, we concurreren op inhoud en natuurlijk is er af en toe wat afgunst over en weer als iemand een pitch wint, maar zo lopen die zaken 🙂 Geloof me, de markt is groot genoeg 🙂


    30 juli 2008 om 17:41
    jkivit

    Eindelijk een zinnige posting over pagerank 🙂


    30 juli 2008 om 17:52
    Mark de Bruin

    @John: wat vind jij er zo zinnig aan dan? je lijkt Remi wel, jij onderbouwt ook niet 😉

    Ik merk wel degelijk een causaal verband tussen een hoge PR (8) en de positie van mijn belangrijkste keywords.


    30 juli 2008 om 17:57
    Gerben

    @Laurens T,

    Omdat er dan over geblogged kan worden? 🙂


    30 juli 2008 om 19:54
    Laurens T

    Ja dat leek mij dus ook :). Voor veel mensen (ik heb het niet over de doorgewinterde SEO-ers) is het een soort van houvast, iets waarmee ze kunnen werken en daardoor misschien voor Google juist beter om te houden?


    30 juli 2008 om 20:02
    Roy Huiskes

    larry PAGErank… ordinaire egokwestie.


    30 juli 2008 om 20:26
    media

    @Remi, @Joost: prima overzicht, toch ben ik het nog niet helemaal met jullie eens. Ik merk bij de sites die nu een hogere pagerank hebben gekregen wel degelijk een toename in traffic. Het heeft dus zeker relevantie (de vraag is hoeveel). Kan me wel vinden in de conclusie dat de pagerank overgewaardeerd wordt (en daardoor soms een doel op zichzelf is geworden). Maar zijn ‘we’ daar als zoekmachinemarketingbureaus ooit zelf niet mee begonnen?


    31 juli 2008 om 03:42
    jdevalk

    Marco, is dit een gevalletje n=1 tot n=10? 🙂 Ik heb zelf een paar sites die PR6 zijn, nauwelijks zoekmachineverkeer krijgen, maar wel meer dan een paar maanden geleden toen ze beide nog PR7 waren… En ook de andere kant op kan ik wel cases aandragen. We kunnen het alleen niet bewijzen op die manier.

    Natuurlijk is het 1 van de ranking variabelen en kan het daarom helpen, maar zoals Remi zegt, dat zijn er tegenwoordig ongeveer 200…


    31 juli 2008 om 03:46
    media

    @Joost: tijd voor een overzicht wat dan wel de belangrijkste factoren zijn voor een goede ranking (en traffic vanuit zoekmachines)!


    31 juli 2008 om 03:50
    jdevalk

    @Marco ik ben het roerend met André eens 🙂 Vooral dat SEOmoz onderzoekje is erg goed, maar ik ben misschien beetje biassed 😉


    31 juli 2008 om 04:59
    Tim Sanders

    Overigens, gebacklinkt worden door een website met een hoge pagerank is van groots belang! Als je gewaardeerd wordt door websites met een hoge PR, ziet Google het ?belang`van je website nog meer.

    Dus in dat geval is het wel degelijk van belang!


    31 juli 2008 om 06:00
    jdevalk

    @Tim: hoewel er een hoge correlatie zal zijn tussen sites die veel “trust” in Google hebben en sites die een hoge PageRank hebben is wat je nu zegt een te grove versimpeling van hoe het werkt…


    31 juli 2008 om 06:05
    Tim Sanders

    Klopt, maar ik ga er vanuit dat menig mensen de simpele rekensom maken dat als een website een hoge pagerank heeft, de website (niet per se daardoor, maar zeker van invloed) prima gevonden wordt door Google e.a. Dat staat weer gelijk aan hoge bezoekersaantallen.

    Al met al, alles heeft met elkaar te maken daarin. En simpel wil ik het ook zo houden, aangezien we toch nooit achter het fijne komen! Relevantie=expansie in mijn ogen. Indien je relevant handelt met je website, komt de rest ?vanzelf?!


    31 juli 2008 om 06:30
    Dennis Sievers

    Must….. have…… PageRank…… 😉

    Zoals velen al hebben beaamd is PageRank slechts een leuk cijfer om enigszins de ‘kwaliteit’ van je backlinks in te zien, of het resultaat van een linkbuilding / bait campagne.

    Maar goed, één link van een PR 8 website zal ook jouw website voorzien van een leuke PR. Maar die éne link zal jouw website geen bergen traffic opleveren vanuit de zoekmachines, puur omdat één link je nog geen zgn. ‘autoriteit’ maakt. Daarnaast is het vindbaar zijn op specifieke zoektermen ook afhankelijk van de linktekst die over al je backlinks gebruikt wordt. Met één backlink valt hier bar weinig over te zeggen. Tenslotte zorgt ook niet alleen de PR (of de hoeveelheid backlinks) voor traffic, maar tevens de inrichting van de website qua techniek en content.

    Het cijfer zelf is te onbetrouwbaar om te koppelen aan je zoekmachine resultaten.


    31 juli 2008 om 08:33
    kappenburg

    De kans dat een site met lage pagerank veel organisch verkeer uit google krijgt is kleiner dan de kans dat een site met hoge pagerank veel verkeer krijgt. Het is een indicatie van backlinks en dit houdt uiteraard weer verband met traffic maar het is zeker niet 1 op 1.

    Zo is er ook een enorm sterk verband tussen het aantal verkochte waterijsjes en het aantal mensen dat verdrinkt.


    31 juli 2008 om 08:50
    Tim de Vrind

    Mooie discussies, maar ben het niet met de meeste meningen is…

    Een hoge PR is geen garantie op suc6 qua traffic (doelstelling?), maar het gaat vooral om de combi:

    Relevantie van juiste inkomende links op pagina niveau naar je site (deeplinks) waarbij jouw site voorzien is van goed spiderbare content, enigzins actueel is, voorzien van juiste titels e.d.

    Dan is het wel degelijk mogelijk hoog te ranken op bepaalde keywords.

    Heb je op keyword niveau een goede ranking in de organische resultaten, en ook nog eens een hoog zoekvolume op deze woorden, dan heb je wel degelijk meer traffic naar je site…


    31 juli 2008 om 18:27
    EJ

    Prima artikel, goede en eerlijke reacties. Wow.


    13 juni 2009 om 19:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!