Waar blijven de weblogs van de media-exploitanten?

31 juli 2008, 04:17

Terwijl Nederlandse media-exploitanten de mond vol hebben van social media, communities en user generated content, is er één ding dat ze zelf niet doen: bloggen. Althans niet over hun eigen bedrijf en al helemaal niet op een eigen corporate blog aldus Jeroen Jonker Roelants op RethinkingMedia, een groepsblog van mediaprofessionals. Jeroen heeft een avondje zitten zoeken naar weblogs van Nederlandse media-exploitanten en kwam tot een treurig lijstje van 3 corporate blogs op de ruim 30 bezochte mediabedrijven. Hij geeft daarbij al aan dat de lijst niet compleet is en dat hij wellicht eea heeft gemist. Tijd dus om eens te kijken of we deze lijst compleet kunnen maken. Wie kan helpen?

  • AD Nieuwsmedia (niet gevonden)
  • BNN (niet gevonden)
  • CBS Outdoor (niet gevonden)
  • Discovery Channel (niet gevonden)
  • FD Mediagroep (niet gevonden)
  • Google Nederland (niet gevonden)
  • HDC media (niet gevonden)
  • HUB Uitgevers (niet gevonden)
  • IDG Nederland
  • Ilse Media (niet gevonden)
  • JCDecaux (niet gevonden)
  • Kluwer (niet gevonden)
  • KRO (niet gevonden)
  • MTV Networks (niet gevonden)
  • NCRV (niet gevonden)
  • NPO (niet gevonden)
  • NRC Media (niet gevonden)
  • Reed Business
  • PCM (niet gevonden)
  • RTL Nederland (niet gevonden)
  • Sanoma Men’s Magazines (niet gevonden)
  • Sanoma Uitgevers (niet gevonden)
  • SBS Nederland (niet gevonden)
  • SDU Uitgevers (niet gevonden)
  • Telegraaf Media Groep (niet gevonden)
  • Tros (niet gevonden)
  • Vara (niet gevonden)
  • VNU Media
  • Wegener (niet gevonden)
  • WPG (niet gevonden)

In het overzicht ontbreken dochtermerken van deze mediabedrijven die zelf een weblog bijhouden (de redactie van Ilse Media’s Nu.nl bijvoorbeeld heeft een actieve blog) of mediabedrijven die blogs faciliteren voor hun bezoekers (BNN of Volkskrant). Daarnaast zijn er mediasites waar geblogd wordt over bepaalde thema’s (zoals de geschiedenis-site van de VPRO).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Jeroen Jonker Roelants

    Ik voeg ze toe aan het lijstje, dank!


    31 juli 2008 om 04:55
    Jeroen Jonker Roelants

    @Yme: vanzelfsprekend horen jullie in de categorie, en dat wijst me er meteen op dat ik nog wel meer grote ‘web-only’s’ over het hoofd heb gezien (bijv MSN). Dank voor je aanvulling.


    31 juli 2008 om 06:01
    Jeroen Jonker Roelants

    @Ton en Pieter: helemaal goed, ze komen in het lijstje.

    Als je alle URL’s op een rijtje zet, zou je bijna wensen dat er een standaard URL kwam voor corporate blogs (blog.bedrijfsnaam.nl of zo).


    31 juli 2008 om 07:05
    thomasz

    Leuk onderwerp! Even meedoen. Als ik het originele artikel lees, dan hoor je er als media-exploitant niet bij zonder weblog. Practice what you preach, eat your own dogfood. Dit vind ik grote onzin. En ik vind het ook onzin om een hele avond te zoeken naar corporate blogs van exploitanten. Als je bij wilt blijven, dan raad ik je aan hier andere wegen voor te zoeken (zijn er te over!). Als je wacht op corporate blogs van exploitanten, dan kan je nog wel even wachten, als ik de gemiddelde CEO zo beschouw. Wat maakt zo’n corporate blog nou interessant voor de maker? Wat geeft het de maker wat die nog niet heeft? Ik wil nog wel verder gaan; waarom hebben media-exploitanten eigenlijk wél een blog over interne zaken? Het zijn toch interne zaken? (en zijn zaken nog wel intern als ze op een blog staan;-)). En vallen weblogs eigenlijk onder de social media waar de exploitanten ‘de mond vol van hebben’?

    De meesten hebben er geen, dus het zal wel geen nut hebben! Stoppen met die corporate blogs! Ik vind het thema van marketingfacts interessant, niet de exploitant!

    Toedels


    31 juli 2008 om 07:39
    media

    @Thomasz: het is goed om kritisch te kijken of je wel of niet een corporate blog moet starten als media-exploitant. Veel bedrijven zijn er nog lang niet klaar voor. Aan de andere kant moet je je als bedrijf wel realiseren dat open communicatie via internet in de toekomst waarschijnlijk net zo normaal is als het communiceren met de helpdesk, salesafdeling of voorlichtingsafdeling via email of telefoon.


    31 juli 2008 om 08:27
    chi666

    ik ben blij met een reactie als die van tomasz. Hij zegt namelijk 2 dingen. 1 is dat je er inderdaad over moet nadenken en klaar voor moet zijn. Als je zijn reactie aanhangt ben je dat niet. Dat is goed, zelfkennis. 2 is dat er nog veel kansen zullen blijven komen omdat media partijen ze laten liggen


    31 juli 2008 om 10:30
    Ronald Bouwman

    @Marco als we het over media-exploitanten hebben dan is het niet helemaal eerlijk om alle publieke omroepen een plek in de lijst te geven. De media-exploitant is hier de STER, en die staat er nu net niet in…

    @Bas uit jouw oogpunt (arbeidsmarktcommunicatie) heb je gelijk, maar ik ben benieuwd welke andere doelen een weblog bij een exploitant kan dienen?


    31 juli 2008 om 17:54
    Jeroen Jonker Roelants

    @Ronald: dat eerste ben ik niet helemaal met je eens. Het is een beetje een definitiekwestie, maar onder media-exploitanten versta ik de partijen die hun mediakanalen exploiteren. Niet de verkooporganisaties die ze daarvoor inschakelen.

    @Mike: goeie tip, ik ga ze volgen.


    31 juli 2008 om 19:16
    chi666

    @Ronald: wat dacht je van expertise laten zien? Alle media exploitanten (die ik ken) willen graag op hoger niveau met de klanten praten, meer meedenken over media strategie en zo, daarin een beetje de rol van de media bureaus overnemen, eerder aan tafel zitten. Nou, dan moet je laten zien dat je echt weet waar je over praat.

    Tweede item waarvoor het nuttig kan zijn: testen. Ik geef toe, je moet lef hebben om je ideeën met de buitenwereld te delen voordat je live gaat. Maar vast allerlei ideeën opperen en openlijk met je klanten bespreken (en met anderen) is iets wat ook zowel je klantenbinding als je innovatiekracht versterkt.

    Wat ik zie bij uitgevers is voor een groot deel dat ze overheerst worden door angst. Recent sprak ik een goede vriend van me die stelde: luister, alles wat wij technisch maken online wordt in een dag gekopieerd. De techniek, de features, het is waardeloos. De community is het enige waar waarde in zit. Mensen komen bij Marketingfacts en niet bij DutchCowboys, niet omdat de site technisch beter is, het design mooier, maar omdat ze zich hier thuis voelen. En zo is dat voor alle sites (en bladen). Goed met zo’n community omgaan (zowel aan adverteerder als aan lezer zijde) is klantenbinding, een mogelijkheid daarvoor is een blog. Maar daar moet je dan wel klaar voor zijn.


    1 augustus 2008 om 05:29
    media

    @Ronald, @Jeroen: eens, is maar net hoe je het definieert.


    1 augustus 2008 om 05:33
    thomasz

    dank je bas! Ik heb net iets teveel blogs van tvprogrammadirecteuren om zien vallen omdat er vakantieverslagen op verschijnen!


    1 augustus 2008 om 11:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!