Nu Luuk Ros op vakantie is, grijp ik mijn kans en gebruik/misbruik ik (dat is aan u) Facts Inside om eens een vooral op gevoelens gebaseerde vraag in te brengen.
Volgens organisatiepsycholoog Geert Hofstede zijn kenmerken van een masculiene samenleving onder meer competitiedrift, assertiviteit, ambitie en het vergaren van rijkdom en weelde. Hier tegenover staat een feminiene samenleving met vrouwelijke waarden als bescheiden gedrag, dienstbaarheid en solidariteit. Tel ik dit op bij de toekomstvisie zoals Arnold Heertje die uit de doeken deed aan Petra de Boevere, dan zie ik net als Justien Marseille een feminiene samenleving in wording. Nu ervaar ik op marcomblogs en -sites, in gesprekken met en tussen marketeers en zelfs af en toe op Twitter, zonder de vinger er precies op te kunnen leggen, competitie en overdreven assertiviteit.
Heel ongenuanceerd, want vrouwelijke waarden kom ik zeker ook tegen, zeg ik dat marketeers nog steeds vooral zenden en niet ontvangen. In een samenleving waar het meer en meer om nieuwe manieren van samenwerken, creativiteit en innovatie gaat, Picnic 2008 heeft het als thema , lijken deze masculiene omgangsvormen niet meer zo functioneel. Ik denk dat met bescheiden gedrag, dienstbaarheid en solidariteit tegenwoordig meer geld te verdienen is dan met haantjesgedrag. Daarmee blijft die masculiene behoefte van het vergaren van rijkdom gelukkig toch nog overeind, maar blijven ‘de marketeers’ dat ook? De rubriek heet Facts Inside. Reageren mag daarom natuurlijk met feiten. Graag zelfs. Uw reactie wordt mogelijk doorgeplaatst in MarketingTribune 14.