Amerikaanse verkiezingen 2.0 via MySpace

7 augustus 2008, 06:07

{title}De Amerikaanse Commissie van Presidentiële Debatten heeft goedkeuring gegeven aan een verkiezingen 2.0-tool op MySpace. De officiële url MyDebates.org linkt door naar MySpace.com/mydebates waar alles moet gaan gebeuren. De site laat (toen ik keek) 768 vrienden zien die zich tot op heden hebben aangemeld. Op deze site kan men een applicatie downloaden die veel content zal laten zien.

Live debatten zijn te volgen, er is een videoarchief (doorzoekbaar en met tags), polls waar op gestemd kan worden en gelukkig zijn er ook nog inhoudelijke standpunten van Obama en McCain terug te vinden. Het eerste debat zal plaatsvinden op 26 september. Een interessante ontwikkeling en duidelijke erkenning in ieder geval voor de kracht van social media.

Obama zit uiteraard ook zelf op MySpace en heeft een friendlist van maar liefst 443013 personen. McCain heeft er 62204. Beduidend minder, ik ben benieuwd of dit wellicht al een indicatie zou zijn van de uitslag. Hieronder nog een filmpje (juni 2008) over de impact van social media op de Amerikaanse verkiezingen van 2008:

Deze posting is ook geplaatst op mijn privéblog Ayman.nl/blog

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

1 Reactie

    AymanvanBregt

    @Jeroen

    Leuk artikel, de tekst gaf mij wel het gevoel dat er wat persoonlijk zeer zit bij deze schrijver. Ik heb er inhoudelijk eigenlijk nog weinig mening over omdat het zijn nut zal moeten bewijzen. Ik vind het wel interessant om de verschuiving te zien en dat het wordt neergezet als de kracht van televisie in de Nixon-jaren (tevens ook zeer gevaarlijk). Ik ben vooral benieuwd of het internet voorspellend kan werken op de uitslag op basis van traffic en massa. Obama heeft op zijn eigen site heel slim rechts onderaan zichtbaar gemaakt waar hij actief is online (Obama everywhere). Google geeft op Barack Obama 61,1 miljoen hits en op John McCain 35,6 miljoen hits. Zou het met dit soort indicatoren al een gelopen race zijn?


    7 augustus 2008 om 12:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!