Google kondigt nieuwe features voor inhoudsnetwerk aan

11 augustus 2008, 05:19

Op haar Officiële Adwords blog kondigt Google aan de komende maanden het contentnetwerk (Adsense voor partner websites) voor adverteerders te zullen verbeteren, door middel van een aantal nieuwe features. De verbeteringen komen voort uit de ontwikkeling van de ‘DoubleClick ad serving cookie’ in samenwerking met het door Google overgenomen DoubleClick.

De nieuwe functies die toegevoegd zullen worden zijn:

  • Frequency capping
    Frequency capping geeft de adverteerder de mogelijkheid om een maximum in te stellen voor het aantal keer dat een gebruiker een bepaalde advertentie ziet. Dit moet voorkomen dat gebruikers niet constant dezelfde advertenties zien.
  • Frequency reporting
    Deze functionaliteit geeft inzicht in het aantal bezoekers dat een advertentiecampagne ziet en hoe vaak deze bezoekers, gemiddeld, de advertenties zien.
  • View-Through conversions
    Deze feature geeft adverteerders inzicht in hoeveel gebruikers de website bezoeken, nadat ze een advertentie gezien hebben. Op deze manier is het te achterhalen wat de beste websites zijn om op te adverteren. Gebruikers zien op deze manier volgens Google meer relevante advertenties.

Een vierde feature ‘Improved Ads Quality’, is een bekende uitspraak. Volgens Google is zij constant bezig met het verhogen van de kwaliteit (voor adverteerders, of voor Google?) van het contentnetwerk. Welke aanpassingen dit keer tot een hogere kwaliteit moet leiden wordt niet aangegeven.

De nieuwe technieken worden mogelijk gemaakt door de ‘DoubleClick ad serving cookie’. Dit is een nieuwe cookie die noodzakelijk is om de gebruiker te volgen binnen het Google-netwerk. Op deze manier is het mogelijk om de extra inzichten te creëren voor adverteerders.

Verbetering voor marketingcampagnes?

Met name de ‘View-Through conversions’ feature creëert waardevolle inzichten. Op de vraag hoeveel bezoekers een website bezoeken na het zien van een advertentie op een website komt daarmee een antwoord. Een vraag die elke marketeer graag beantwoord zou willen zien. Een vraag die nu in mij opkomt, is of dan zo zou kunnen zijn dat advertentiekosten beperkt kunnen worden, door sites te selecteren die een hoge VTR (=View Through Rate) hebben en een hoge CTR (of juist een lage CTR?).

* Door collega Rick Sportel, search advertising consultant

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Joost Diepenmaat

    Metname VTR kan nog weleens erg nuttig zijn. Je haalt hiermee de krenten uit de pap als het gaat om ‘je beste klant’. En het geeft je suggesties om eens goed rond te kijken in die bepaalde doelgroep website waarbij de VTR hoog is.

    Volgens mij kun je hierdoor winst behalen als het gaat om de kracht/snelheid van je marketingcampagne. Fanatiek/met veel budget adverteren op reeks websites met een hoge VTR zorgt ervoor dat je snel resultaten boekt, en dat kan uiterst nuttig zijn.


    11 augustus 2008 om 07:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!