Google Ad Planner: o.a. gratis onderzoek naar concurrenten!
Al wat langer heb ik de AdPlanner van Google in mijn beta lijst staan maar tot op heden heb ik er nog weinig mee gedaan. Absoluut zonde zo bewijst een diepere kijk op de beta van Avinash Kaushik op zijn blog. Naast het plannen van advertentiecampagnes is de tool ook nog eens bij uitstek geschikt voor het creëren van inzicht in websites. Bijvoorbeeld die van je concurrenten. Bij deze een kleine recap van de mogelijkheden van de Google Ad Planner.
Laten we naar de top Nederlandse websites kijken op basis van unieke bezoekers per 30 dagen (volgens Google Ad Planner). Dit geeft het volgende overzicht:
Hyves.nl laat hier een bereik zien van 31,5% – wow. En dan laat ik hyves.org op plaats 8 even buiten beschouwing.
Wanneer je inzoomt op hyves zie je de websites die ook zijn bezocht in de dertig dagen dat bezoekers ook hyves hebben bezocht. Dat is dus keiharde informatie over wie je concurrenten/ verwijzende bronnen/ partners zijn. Voor hyves is dat:
Nu heeft de Ad Planner ook demografische data beschikbaar. Alleen heb ik helaas nog geen demografische gegevens kunnen krijgen voor Nederlandse websites maar dat zal ongetwijfeld nog komen. Voorbeelden hiervan daarom van amazon.com:
Ook is het mogelijk websites te zoeken en te selecteren op basis van de volgende demografische gegevens: gender, age, education & Household income:
Hoewel Ad Planner nog steeds in de beta fase is is het nu wel open voor aanmeldingen. Hier kun je je aanmelden. Binnen een paar dagen zou je dan toegang moeten hebben. Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar de kwaliteit van de data die wordt gegeven. Zit Google hiermee helemaal fout, in de juiste richting of spot on?
Bij contact met Google is me verteld dat de data hierin, vooral buiten de USA, nog verre van betrouwbaar is. Zo heeft Hyves in Ad Planner een bereik staan van 31,5% en 4.2 mil unieke bezoekers, maar bij de STIR (die vaak nog aan de lage kant zit met haar getallen) heeft datzelfde Hyves een bereik staan van 47,3% en 6.4 mil uniek. Het lijkt me dus zaak de getallen hierin (voor nu) even met een korreltje zout te nemen, maar de potentie een waardevolle tool te worden heeft het zeker.
@Rik: Dat de STIR vaak laag zit ben ik niet met je eens, af en toe klopt er geen drol van, dat is dan wel weer waar 🙂 Het wijkt per site af, en dat kan beide kanten op zijn…
Interessant!
Kunnen we ook eens een quik-and-dirty analyse doen van de marcom blogs?
@Rick: De data zal helaas nooit helemaal kloppen, Stir, Compete, Google Ad Planner of welke andere tool/service dan ook . Maar als ik hyves.nl optel met hyves.org kom ik op 44,5% bereik. En dat is dan toch wel weer netjes. Voor mij telt vooral de websites die ook zijn bezocht door de bezoekers van de ingevoerde url.
@Marco: Zal ik morgen even proberen. Weet alleen niet hoeveel websites ik kan toevoegen.
Even gekeken maar ik krijg maar voor 53% resultaten. Daarnaast pakt de planner alleen het hoofddomein. Dus de blogs die gehost worden op Live/NRC hebben iets te veel UV’s en pageviews 🙂
I just want to say I am just all new to blogging and actually liked this website. Likely I’m planning to bookmark your website . You actually come with wonderful writings. Apceapirte it for sharing your web-site.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!