Subsidiespons PICNIC moet eigen broek ophouden (of niet?)

19 augustus 2008, 07:46

{title}Facts Inside: Nog een paar weken en dan gaat Amsterdam weer Picniccen op het terrein van de Westergasfabriek. Leuk voor de innovatie-adepten en vooral de interactieve, online, creatieve geesten. Twintig procent van de bezoekers is trouwens marketeer. ‘Three days of inspiring ideas, fun and sensory stimulation in media, technology, entertainment, art and science’, om met de retoriek van de organisatie te spreken. Om die reden een uitgebreid interview met bedenker, oprichter en organisator Bas Verhart in het komend nummer van MarketingTribune, the print.

Ik hoor links en rechts, en altijd off the record, van organisatoren van vergelijkbare events gekreun over het toch wel astronomische bedrag dat de PICNIC-organisatie kennelijk van de gemeente Amsterdam en het ministerie van EZ heeft weten los te peuteren: 1,6 miljoen (op een totaalbudget van 3,6 miljoen euro). Volgend jaar moet PICNIC het doen met de helft. Maar toch. Vorig jaar trok het event 6000 bezoekers, dus bij een gelijk aantal zit je op 250 euro subsidie per bezoeker. Ondanks de sponsorovereenkomsten met onder meer Vodafone, UPC, KLM, ondanks gratis bijdragen van commerciële of branchepartijen, ondanks ook conferentiekaartjes voor 1500 euro of dagkaarten voor 120. Vraag aan u: Is het terecht, verstandig, begrijpelijk dat stad en staat zo ruimhartig de knip opentrekken voor ‘de ultieme cross media week’, of was de creatieve industrie meer gebaat geweest bij het openhouden van broeinesten of het subsidiëren van – bijvoorbeeld – creatieve start ups? Of is dit een onzinnige vraag? U mag het zeggen…

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

15 Reacties

    Noturban

    Ik denk dat de subsidie niet in verhouding staat tot een realistische bijdrage op de begroting van het event. Ik denk dat de komende jaren Picnic behoorlijk zal krimpen. Vraag mij af of er door de gemeente rekening is gehouden met deze scenario bij het afgeven van de subsidie. Het wordt ben ik bang echt een kwestie overleven


    19 augustus 2008 om 10:46
    media

    Het is een discussie die ieder jaar lijkt terug te komen. Het is een flinke smak geld waar menig eventorganisator jaloers op zal zijn. Aan de andere kant, PICNIC is inmiddels ook uitgegroeid tot een event wat zijn gelijke in Nederland niet kent. Misschien goed om de impact van het event op de industrie en dan met name in Amsterdam eens te evalueren om te beoordelen of het de subsidie waard is?


    19 augustus 2008 om 10:59
    card

    Misschien moeten ze gewoon eens denken aan hun uitgaven. Als je teveel geld hebt dan ga je ook makkelijk denken over bepaalde uitgaven en misschien stimuleerd dit om eens op de centjes te letten. Want je kunt met een kleiner budget waarschijnlijk net zover komen.


    19 augustus 2008 om 11:04
    lex

    De impact evalueren is onmogelijk, je kan de return niet meten. Dergelijke events moeten zichzelf kunnen behappen, het is immers niet meer dan een leuk uitje voor de meeste bezoekers en belastinggeld moet de gehele samenleving ten goede komen. Ideeen ontstaan op een zolderkamer en er is meer dan genoeg inspiratie op het net te vinden door naar je concurrenten te kijken!


    19 augustus 2008 om 12:12
    jkivit

    Je vraag is zeker niet onzinnig. In een ideale wereld kan iedereen zijn (commerciële) broek ophouden. Voor mij persoonlijk is Picnic die bulk aan subsidie niet waard, maar ken genoeg anderen die dat niet met me eens zijn en er veel inspiratie uit halen. Wat mij betreft had een paar jaar geleden ook de overheidssubsidie van de Publieke Omroep bijvoorbeeld gestopt mogen worden, maar tegenwoordig geniet ik echt van de kwaliteitsprogramma’s die ik in tegenstelling tot de commerciëlen daar wel zie. Laten we ze het voordeel van de twijfel geven maar het kritisch volgen. Want dat mag als het publiek geld is.


    19 augustus 2008 om 16:17
    rickert vd vlies

    Het is interessant om te zien waar het geld uiteindelijk aan wordt uitgegeven. Ik hoor mensen om me heen klagen dat een deel van de subsidie vloeit in de kas van de aan de organiatoren gelieerde bedrijven cq instellingen. Maar is dat ook zo? En is dat erg, of juist erg slim?

    Wat mij betreft worden begrotingen van gesubsidieerde evenementen en organisaties openbaar gemaakt, dat maakt e.e.a. transparanter en voorkomt gespeculeer.


    19 augustus 2008 om 18:57
    Francien

    Ik heb niet zoveel problemen met de subsidie, maar vind wel dat voor dat geld een gratis, of vrijwel geheel gratis evenement moet worden neergezet, dat uitnodigt om langs te komen en waar je als Amsterdamse creatief iets mee kunt. Nu wordt ik al moe als ik op de site kom, een rode draad ontbreekt, alles is in het Engels, wat heel goed is voor de internationale uitstraling, maar natuurlijk volledig krankjorum als je naar de doelstelling kijkt. Waar gaat Picnic eigenlijk over? Dat zou niet moeten mogen als je met publieke middelen bezig bent.


    19 augustus 2008 om 18:58
    Peter Luit

    Gratis is voor velen de norm geworden. Gratis content op het web is uitgangspunt geworden om ook events gratis te maken, net zoals gratis kranten. Gratis dus alleen voor de eindgebruiker. Het geld moet dus van elders komen: overheid, sponsors, adverteerders etc. De invloed van dat ‘geld van buiten’ zie je vaak terug in het programma, de sprekers en de inhoud. Dat valt voor de gemiddelde bezoeker doorgaans niet op, omdat het geheel aan verhalen toch wel resulteert in de nodige inspiratie. Die ‘look&feel;’ kan Picnic zeker niet worden ontzegd. Kan uit eigen ervaring spreken.

    Veel van Picnic was en is overigens gratis toegankelijk. De communicatie hieromtrent laat nogal eens wat te wensen over. Ook de website is wat dat betreft een zoekplaatje. Als subsidie zou verdwijnen, dan is het aan het publiek om durf te tonen om de centen te betalen die nodig zijn om een week kennis op te doen. Tja, is 1000 euro dan een idioot bedrag? Zelf denk ik dat niet, maar door de toenemende ‘norm’ van gratis, lijkt er geen weg terug naar gewoon betalen voor goede content.


    20 augustus 2008 om 04:14
    Boris Veldhuijzen van Zanten

    Dat ‘Off the record’ valt wel mee hoor. Een half jaar geleden stond er een uitgebreid artikel in het Parool met dezelfde vragen. Daar werden een paar andere organisatoren met naam en toenaam genoemd. Oscar Kneppers van Bright, Reinout te Brake van Spill Group, Gijs Vroom van VNU/Emerce & eDay en ik (van The Next Web Conference) gaven allemaal onze mening. Eén kritiek punt was dat de gemeente altijd zeg ‘We kunnen niks meer doen want alles zit al in PICNIC’. Dat Picnic zoveel geld heeft weten op te halen is een enorme prestatie en daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben. Wat dat betreft heb ik geen verwijten. Wat me wel stoort is dat de gemeente daarme alles op één paard heeft gezet en niets meer over heeft voor welk ander event dan ook. Ik hoop dat dat in de toekomst gaat veranderen.


    20 augustus 2008 om 06:07
    media

    @Boris: is dat artikel uit het Parool nog ergens online te vinden?


    20 augustus 2008 om 06:12
    Luuk Ros

    @Peter In grote lijnen met je eens. There is no such thing as a free lunch. Toch ken ik ook wat grote events die én inhoudelijk sterk zijn en toch gratis, denk aan TCD, Marcom, of onlangs de Nationale Marketingdag. In al die gevallen geldt dat het stempel van de commercie niet, of summier invloed heeft op de inhoud van het programma. Kun je natuurlijk geen grote buitenlandse sprekers voor invliegen, maar ik vond er in alle gevallen een hoop te halen.

    @Boris. Dat ‘off the record’ gold mezelf ;-), maar je hebt gelijk. Er is al vaker over gesteggeld, daarom leek het me aardig de discussie eens breed te voeren. Opvallend vind ik dat misschien de grootste criticaster onder de media, het Parool, ineens mediapartner is, net als MF en MT overigens… De bewondering voor Bas cs deel ik. Inhoudelijk is het een geweldig event, al mag het van mij wat ‘opener’. Ik vraag me af wát er precies door Amsterdam is geformuleerd als beleid, waardoor de keuze, het enorme bedrag (en het zetten op één paard, zoals jij dat noemt) wordt afgedekt.


    20 augustus 2008 om 06:21
    Paul Petermeijer

    Subsidie voor dit event van de gemeente Amsterdam zou volgens mij te maken hebben met Amsterdam internationaal op de kaart zetten als creatieve hooftstad (of zoiets). Ik heb buiten de sprekers toch voornamelijk nederlandse congres bezoekers gezien.(weet iemand de verhouding?) Als je die 1,6m eens afzet tegen het aantal buitenlandse congresdeelnemers lijkt me de verhouding enigzins zoek.


    21 augustus 2008 om 07:11
    Hein Hofman

    Vindt het vooral jammer dat het voor start-up’s niet te betalen is. Zeker in verhouding tot de hoeveelheid subsidie vind tik dit gewoon niet kloppen. Maar hopelijk kan ik we. e.e.a. online volgen via streams etc.


    23 augustus 2008 om 09:04
    parool

    HERMAN STIL

    AMSTERDAM – Amsterdam moet stoppen met zijn exclusieve steun aan het creatieve evenement Picnic, òf ook andere creatieve congressen gaan steunen. Dat vinden de organisatoren van zulke bijeenkomsten.

    Van de vier grote creatieve congressen in de stad zijn er inmiddels twee naar andere steden verhuisd en is er één afgelast.

    Picnic, in september, wordt door de gemeente gezien als dé bijeenkomst voor de creatieve industrie in Amsterdam en ver daarbuiten. Het evenement bestaat bij de gratie van 1,6 miljoen euro subsidie van het ministerie van Economische Zaken en de gemeente Amsterdam en daaraan verbonden sponsoring.

    “Als je bij de gemeente voor steun aanklopt, is het antwoord: we stoppen alles al in Picnic, ” aldus Boris Veldhuijzen van Zanten, organisator van The Next Web, dat deze week in de Westergasfabriek plaatsvindt. “Een ambtenaar suggereerde ons met The Next Web maar op te gaan in Picnic. ”

    “Er zijn twee basisregels bij subsidies: het mag niet tot concurrentievervalsing leiden en iedereen moet er gelijke kansen op hebben. Nu kan Picnic onder dezelfde sponsors en sprekers vissen. En het vist gemakkelijker met een subsidiërende gemeente achter de hand. Waarom ontvangt Job Cohen wel sprekers van Picnic? Waarom kan alleen Picnic in de gemeente-abri’s? ”

    Het is Veldhuijzen van Zanten niet om het geld te doen. “Die drie ton risico lopen we zelf wel. Maar het zou al fijn zijn als ze ons waarderen. ”

    “Picnic is oneerlijke concurrentie, ” zegt uitgever Gijs Vroom van VNU Media. “Met steun van de gemeente is Picnic twee jaar geleden in dezelfde week gepland als onze Eday. Begrijp me goed, Picnic is een goed evenement, maar waarom in dezelfde week? En 1,6 miljoen euro is een bizar bedrag. Amsterdam zou alle initiatieven moeten steunen. ”

    De Eday is inmiddels uitgeweken naar Rotterdam. “Dat is een stad die ons wel omarmt. Met een klein bedrag en steun op het gebied van promotie en sprekers. ” Eerder keerde gamecongres Creative Connect Amsterdam de rug toe, richting Hamburg.

    Volgens Oscar Kneppers, uitgever van techblad Bright en organisator van technologie-evenement Brightlive, heeft Amsterdam steeds minder te bieden op creatief gebied. “Eday, Next Web en Picnic hebben last van elkaar, ” zegt Kneppers. “Dan is het raar dat maar eentje subsidie krijgt. Ik vind dat alle evenementen in Amsterdam thuishoren, niet maar eentje. ”

    Brightlive zou dit weekeinde in de Westergasfabriek plaatsvinden, maar omdat de organisatie de financiering niet rondkreeg, werd het evenement afgelast. Op steun van de gemeente heeft Kneppers nooit gerekend. “We zijn wel eens langs geweest, maar dat leverde niet veel op. En ik ben geen ondernemer geworden om mijn hand op te houden voor subsidie. ”


    25 augustus 2008 om 04:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!