Igor Beuker (LaComunidad) over SocialMedia8
LaComunidad, het Amsterdamse digital branding bureau dat hier op Marketingfacts iedere vrijdag Viral Friday publiceert lanceerde deze week SocialMedia8 (persbericht), ‘het eerste wereldwijde social media marketingbureau’. SocialMedia8 wordt gerund vanuit Amsterdam, aan het roer staat Leon Wittenberg.
Igor Beuker, oprichter van LaComunidad vertelt in bovenstaande video over zijn ‘strijd’ tegen pushmodellen, merken die schreeuwen, V-spots, natural en viral seeding, de gedachten achter SocialMedia8 en over meetbaarheid: ‘Meten maakt in heel veel takken van de marketingcommunicatie meer kapot dan je lief is. Wij vinden het prachtig om met het medium internet te mogen werken. Je bent bij alles wat je doet altijd volledig accountable. Wij vinden dat marketing zo hoort te zijn.’
ligt het aan mij of is het volume slecht en veel te zacht???
@Patrick: kan kloppen. Een volume kan overigens niet ‘slecht’ zijn. De kwaliteit van de audio is bij mij verder prima. Maar goed, geef de knop een draai zou ik zeggen…
Geluid is prima, goed interview Matthijs. Ik begreep alleen niet precies wat de samenwerkingsverbanden met Hyves en YouTube inhouden, maar dat zullen we vast wel merken in de toekomst. Mooie bedrijfsnaam ook.
Gek, geluid is hier ook wat zacht maar in dat pool-fragment knalt ie er uit (mooi gedaan! 😉
@Rocco
Geweldig! jullie site ook
moest erg lachen
Geluid idd zacht. En als je met koptelefoon luistert dan hoor je steeds de telefoon van Matthijs storen.
Wel een goed interview ookal ben ik geen Breuker fan.
@Jay: ja, ik ga hem anders afmixen en vervangen (denk ik). Volgende keer zet ik mijn telefoon inderdaad uit ipv op stil 😉
Goed interview, ik mis alleen de viral friday van week 33 en 34
@Henk: Paul is op vakantie; Viral Friday komt weer vanaf volgende week!
@ Igor
Goed verhaal.
hmpf.
voor de tweede keer geprobeerd iets te antwoorden wat niet doorkwam…. dit is niet echt ideaal.
Enfin, hierbij dus dan maar de verkortte versie:
Gefeliciteerd Igor.
Klinkt als een schot in de roos.
Nu je lid bent van GroupM heb je vast ook wel een manier gevonden om wat centen naar de mediabureaus te krijgen in deze propositie…. want dan pas heb je echt een schot in de roos (aangezien andere reclamebureaus bang zullen zijn dat je het gehele internettraject voor eigen rekening zult gaan nemen…. dus een bedreiging bent.)
Zo niet, dan moet je zelf met het product langs alle klanten in de hoop dat zij met hun tijd meegaan… en dat is een veel lastiger traject.
@Rocco – ik hoorde het ook en stond te kijken… en bedacht me toen ineens: hebben jullie daarom je bureau zo genoemd? Zo niet, waarom dan Pool?
Aanvulling op boven:
Dan nog kan het product wel goed aanslaan… het zal alleen een langere aanlooptijd hebben, en er zullen minder klanten op de korte termijn meedoen…. maargoed, lopen gaat het sowieso.
dat is althans mijn overtuiging.
@ Koningwoning
Dank voor je felicitatie. Tja, keuzes maken in het leven is soms lastig en doodeng. Zeker als ’t gaat om het investeren van je eigen centen. Maar ach denk ik dan, we kennen de insights en als strateeg maak je iedere dag weer belangrijke keuzes, dus niet zeiken en doen. En zal nog wel een paar keer hard vallen. Daar leer je het meest van…
Je kennis en insights zijn goed. Je kent de organisaties ook erg goed. Er zijn een paar keuzes, en die voorwaarden zijn duidelijk: we werken graag samen met groupm bureaus. Maar ViralTracker is een licentiebedrijf: we verkopen tracking software aan reclame-viral- en mediabureaus. Groupm of non groupm. Natuurlijk ben ik 100% met je eens, dat we met groupm wereldwijd 200 of meer verkoopkanalen hebben in vele landen. Dan gaat het wel een stuk sneller ja.
Met LaComunidad werken we voor eigen klanten. Soms met en soms zonder een reclamebureau. Meestal nauw samenwerkend met een mediabureau, welke (bloed)groep maakt niet uit.
Met SocialMedia8 idem dito. We hebben zelf een aantal klanten. En werken samen met andere bureaus. En hier komt de kunst: geen mediabureaugroep in de wereld heeft een social media planning database met +200.000 social sites per onderwerp., doelgroep en land. Ja allemaal de comscore of nielsen top10 per land, maar je hebt een top 1000 nodig per land, top 10 kom je er niet mee.
Verder doen veel mediabureaus lokale klanten, maar wat als je opeens een programma in 27 landen moet doen? Dan klopt men al snel bij ons aan. Dus gaat het om social media optimization in 22 landen of social media advertising in 15 landen, bij wie klopt een mediabureau dan aan? Het gaat dus niet alleen om geld, het gaat vooral ook om strategische waaarde richting klanten. Neen verkopen is ook niet zo prettig voor ze. Dus met of zonder geld, vraag is of ze het zelf al kunnen.. Mijn antwoord is: neen. Dus dan creeer je als specialist al snel pull: ze komen echt wel aankloppen..Of niet, maar wat denk je wat er gebeurd als een klant het hele social media verhaal hoort? Dan kiest men toch vaak voor ons, en ziet opeens veel meer mogelkijkheden, kennis, kunde en cases.
Laat ik het voorzichtig zo zeggen: of het nou viral of social media marketing is, geen enkele grote groep ter wereld loopt voorop in deze ontwikkelingen. Dat was met search idem dito. Men kijkt eerst of een niche groot wordt, is dat zo, pas dan neemt men stappen. Dus laten we zeggen dat wanneer men het echt ontdekt, wij al ruim 4 jaar ervaring hebben, dat haal je niet in 1 jaar in 😉
Lastige en enge keuzees worden dus soms beloond.
Cheers
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!