
Het 9e TAPPS Strandvolleybal.net vond afgelopen zaterdag plaats. Aan het toernooi doen alleen maar internet mediabedrijven mee, het is het grootste outdoor online media event van het jaar. Het toernooi werd gespeeld in Wijk aan Zee bij strandtent Het Strandhuis. Volgend jaar komt er nog een strandtent bij, en viert het toernooi het tweede lustrum.
Govert van Eerde is de toernooiorganisator. Hieronder een kort interview met Van Eerde vanaf zijn vakantieadres. Over het toernooi, de deelnemers, en over wat zo’n outdoor sportevenement bij kan dragen aan de ontwikkeling van de branche.
Govert van Eerde, het 9e TAPPS strandvolleybal is achter de rug. Het was lekker weer, wie waren er allemaal?
Van Eerde: ‘Er hebben nu 78 bedrijven mee gedaan. Van Google tot Marktplaats, van Ilse Media naar Ebrella, daar had ik zelf nog nooit van gehoord. We hadden ook veel trouwe deelnemers als Reddion en Isobar. Het leuke is, dat er iedere jaar nieuwe bedrijven meedoen. Die hebben blijkbaar gehoord dat het hartstikke leuk is. Het ís ook heel leuk. Er zijn niet zo veel outdoor events, en we zitten nu rond de 1000 deelnemers.’

Je hebt een record aan sponsoropbrengsten gerealiseerd, maar dus ook een recordaantal ingeschreven teams bereikt. Wat betekent zo’n toernooi volgens jou voor de branche?
‘Veel bedrijven komen op recepties, openingen en bijeenkomsten. Daar staat iedereen jasje dasje. Ik denk dat het goed is om met in een korte broek en een shirt plezier te maken. Ik weet ook dat er veel bedrijven personeel aan het werven zijn op dit event. Een sponsor als Ilse Media zet ook echt in op het werven van nieuw personeel. Je ziet het ook bij veel teams. Ze dragen t-shirts met daarop: “Word jij mijn nieuwe collega?”. Je merkt dus duidelijk dat er gehunt wordt.
‘Uiteraard, netwerken hoort er ook bij. Er worden zeker contacten gelegd. Zelf heb ik ook veel bedrijven gesproken die ik niet kende. Maar ik denk dat het vooral gezien wordt als een ontspannen dag met veel lol. Wat daar achteraf van komt, daar heb ik niet zoveel zicht op.
‘Wat ik ook opvallend vond, was het aantal los verkochte entreekaarten. Ik denk dat dat zzp’ers zijn en zelfstandigen. Veel mensen zoeken dan toch aansluiting bij de branche, of willen klanten of potentiële relatie ontmoeten.’
Zou je met dat gegeven niet meer moeten doen?
‘Dat zullen we zeker gaan proberen, een paar jaar geleden hebben we dat wel gedaan. Misschien moeten we daar meer aandacht aan besteden.’

Wordt het volgend jaar nog groter?
‘We zijn nu alweer bezig met de volgende editie. Dit toernooi is ooit onttaan als een impulsief initiatief, dat enorm groot is gegroeid. Volgend jaar is de tiende editie. We gaan dan zeker iets geks doen, iets groots. Er zal een derde strandtent bij gehuurd worden. Het gaat mega worden!’