Douane gebruikt guerillamarketing op Schiphol

28 augustus 2008, 09:46

Daar kijk je wel even raar van op, zo’n krokodil in een koffer!

Je kan in Nederland niet zomaar alles invoeren. Om reizigers op Schiphol daarop te wijzen plaatste SWH, voor de Douane, op bagagebanden ‘dummy’ koffers waar een krokodillenstaart uitsteekt. Op de koffer staat de boodschap: “Someting to declare? Please go to the red channel.” (“Iets aan te geven? Ga dan naar de rode balie.”). Zo ontstaat een ‘luchtige’ maar efficiënte reminder voor alle reizigers die eventueel iets aan te geven hebben.

{title}

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Annet

    Je zou toch zweren dat ze echt zijn, uiteraard van rubber. Werken ze samen met een verzekeringsmaatschappij? Voor het geval iemand zich een hartverzakking schrikt 😉


    28 augustus 2008 om 10:27
    Gosse AdB

    Het lijkt me effectiever om de krokodillenkoffers in te zetten in de aankomsthal van de landen waar de verboden artikelen verkocht worden.

    Hoewel een grappige guerrilla actie, vind ik het daarom een beetje “mosterd na de maaltijd”.

    Zou de vervolgactie een gekooide nep-Gucci-tas zijn? Of is het een onderbeen met aan de voet een nep-Nike sportschoen dat om de enkel een boei-met-ketting-en-kogel heeft?

    Het idee is leuk, maar als je een verboden tijgervel in je koffer hebt, vraag ik me af of je echt naar de “rode balie” stapt.

    Vandaar mijn eerste opmerking…


    28 augustus 2008 om 11:29
    Ivo

    Geweldig!!! Maar wat ben ik blij dat ik dit jaar niet ben wezen vliegen!!! ik liep pas langs het water en mijn vriendin sprong zo onderhand in mijn armen toen ze een boomstronk langs de kant van de weg lag omdat ze dacht dat het een beest was, moet je eens voorstellen hoe ze hier op had gereageerd 🙂


    28 augustus 2008 om 11:30
    Tom Broekhoven

    Zeker nog een jonge dat hij zo in een koffer past 🙂 Alleen jammer dat het filmpje geen geschrokken reacties laat zien. Die blijven natuurlijk wel het leukste.

    Ik twijfel of ze het beoogde effect wel mee bereiken. Ik denk dat de meeste mensen het uitsluitend zien als goed grap.


    28 augustus 2008 om 17:24
    Floris

    Liever in het geheel niet vliegen op Nederlandse vliegvelden. Via Dusseldorf/Brussel ontwijk je gemakkelijk de hoge vliegtaksen, je vliegt regelmatig ook nog goedkoper en hebt niet te maken met de Nederlandse petten. Daarnaast is m’n ervaring dat de Belgen en Duitsers “ons Nederlanders” gemakkelijk laten passeren.

    In dat geval alleen even de staart in de koffer vouwen 😉


    1 september 2008 om 05:28
    Anne Jan

    Leuk idee alleen weet niet of het effectief is. Ik zou het ook niet beschouwen als een officiele mededeling, al zou je natuurlijk allang moeten weten wat je wel/niet mag invoeren.


    8 september 2008 om 07:34
    Hardcopy

    Bedankt Anne Jan, ik heb hem aangepast.


    8 september 2008 om 07:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!