Online actie tegen papieren telefoongids

Online actie tegen papieren telefoongids

Online actie tegen papieren telefoongidsTonie van Ringelestijn verwijst op Bright naar de actiesite stopdetelefoongids.nl. De site is een petitie gestart om de papieren spam van deze zware boekwerken te voorkomen.

Volgens eigen statistieken bekijken bijna 2 miljoen mensen dagelijks één van de 10 mediaproducten van De Telefoongids. De Telefoongids op papier - die gratis wordt verspreid onder ruim 7 miljoen huishoudens en 700.000 bedrijven in Nederland - wordt elke dag gemiddeld 1,6 miljoen keer geraadpleegd. Daarnaast hebben we ook nog de Gouden Gids die een totale oplage kent van 7,5 miljoen gidsen. In totaal dus ruim 15 miljoen gidsen die jaarlijks worden verspreid.

Volgens de initiatiefnemer vinden ‘ook niet-boomknuffelaars het zonde van al dat papier’. Hij eist een mogelijkheid tot ‘opt-out’ voor de papieren gidsen. Inmiddels hebben al meer dan 2000 mensen zich de afgelopen dagen uitgeschreven op de site voor ontvangst van de gidsen. Dat scheelt al bijna 4000 kilo aan papier.

In België is overigens een soortgelijke actie al jaren een succes. Zo’n 40.000 mensen hebben zich daar na publieksacties afgemeld op 1207.be.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Ja, eigenaardig dat de telecomsector hier zelf nog niet aan is begonnen. Zou een hoop kosten schelen.

    Waarom zouden KPN en Truvo niet zelf met dit initiatief zijn gekomen?

    geplaatst op
  • Goeie zaak, heb me gelijk opgegeven. Hoewel die dingen soms handig zijn bij sinterklaassurprises waarbij je heel veel oud papier nodig hebt.

    geplaatst op
  • Goed initiatief, hopelijk gaan KPN en Truvo hier wat mee doen. Ik voel me al jaren bezwaard om iedere keer maar weer een kilo papier ongelezen direct na ontvangst de bak in te gooien. Laten ze die gidsen maar ergens bij een postkantoor ofzo neerleggen voor de mensen die ze nog gebruiken.

    geplaatst op
  • Leuk aktie en deze vulling voor de papierbak hoef ik inderdaad niet. Gebruik offline of online geen telefoongids. Ik google wel. Geloof alleen niet dat dit in de praktijk gaat werken en er iemand een lijstje gaat checken waar geen gids bezorgd moet worden. Mistte op de aktiesite ook de onderbouwing of dit nu inderdaad door de verspreiders wordt ondersteund of (nog) niet.

    Misschien gewoon dit jaar onder antwoordnummer retour sturen voor wat extra druk;-)

    geplaatst op
  • Opt-out is prima, maar een opt-in ook; draai de boel maar om, stuur 1 kaartje met de vraag of men het boek wil of niet...

    Goed initiatief! Weer wat minder bomen die prooi vallen aan de houtkap..

    geplaatst op
  • Goed initiatief inderdaad, ik kreeg dat ding binnen en was gewoon verbaast dat hij nog bestaat. Hij is ook al weer met het oud papier mee. Goede actie maar inderdaad is een Opt-in ook belangrijk. Er zijn natuurlijk mensen die wél veel hebben aan deze gidsen.

    @Marco, leuk artikel in het magazine van centraal beheer :-)

    geplaatst op
  • @Daniel Markus
    Ik denk dat de kosten per telefoongids velen malen lager zijn dan de opbrengsten, de adverteerders willen een zo groot mogelijk bereik.. Als de uitgevers de mogelijkheid bieden om de gidsen niet meer te ontvangen verliezen ze dus bereik en wellicht dus adverteerders.. Bedenk ook dat als er een opt out is dat de postbodes de gidsen moeten gaan stickeren en niet meer huis-aan-huis kunnen bezorgen.. Wat dan weer extra kosten met zich mee brengt..

    Zelf raadpleeg ik nooit de gidsen, als ik iets of iemand zoek gaat dat via de online kanalen... Dus van mij mogen de gidsen de deur uit...

    geplaatst op
  • Prachtig initiatief, heb me ook direct opgegeven, weg met die prut. De telefoongids in print heeft gewoon zijn langste tijd gehad. Het mag dan wel recyclebaar zijn, maar het is nog altijd beter om ze niet te drukken. Weg d'r mee!

    geplaatst op
  • Ik kan me nog herinneren dat ze bij mij in de straat (Amsterdam, Rivierenbuurt, appartementen, tot 4 hoog) in rijen dik opgestapeld lagen voor de deur, in plastic. Heb de vier (!) die bij mijn voordeur lagen wel meegenomen naar binnen. Maar mijn 'eigen' direct bij het oud papier gegooid. Wat een bullshit om die informatie af te drukken. Ik ga me aanmelden. Heb geen hekel aan print, maar het moet wel relevantie hebben. Alsof recyclen geen geld kost of Co2 neutraal is. Dacht het niet....

    geplaatst op
  • @Thys: huh? is die al uit? heb zelf nog niets gezien? Heb jij een scan?

    geplaatst op
  • @Marco: Hij lag gisteren op de mat en een scan is zo 2007, volgens centraal beheer dan :-)

    Even turnpages

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met Ilya, geen verspreiding meer. Heb je er een nodig vraag 'm dan aan.
    Misschien moeten we Erik z'n actie volgen (retour afzender)

    geplaatst op
  • Topactie, zingt al een paar dagen rond op twitter. deels Offtopic: geweldig om de viraliteit van deze actie te volgen via bijvoorbeeld: http://search.twitter.com/search?q=stopdetelefoongids
    Wordt tijd dat een zoekmachine ook 1 naar veel communicatie binnen social networks opent.

    Deze actie had overigens natuurlijk moeten worden gestart door 1 van de alleen online aanbieders van adres en telefoongegevens. Ze kunnen alsnog gaan sponsoren.

    geplaatst op
  • Op de site van Telecommerce magazine staat een reactie van Truvo en de Telefoongids. http://www.telecommerce.nl/nieuws.aspx?id=22366 Er bestaat al jaren een opt out mogelijkheid, dus...

    geplaatst op
  • Typische reactie van organisaties die van binnen naar buiten denken. Wanneer gaan dit soort clubs nou eens leren dat zij iets moeten veranderen en niet de consument.

    Onderstaande reactie uit telecommerce is exemplarisch:

    "Woordvoerder Sander Janmaat van Truvo laat weten dat een opt-out mogelijkheid voor de Gouden Gids al lang bestaat: 'Als mensen de gids niet willen, dan kunnen ze dat op verschillende manieren bij ons aangeven, bijvoorbeeld per telefoon, per mail of direct bij een van onze eigen bezorgers. Ze komen vervolgens terecht op een uitzonderingenlijstje, net als de mensen die juist twee exemplaren willen. Overigens ontvangen wij meer klachten van mensen die de gids onverhoopt niet hebben ontvangen dan van mensen die hem liever niet hadden willen hebben.'

    Beste Sander:
    Blijkbaar wisten de mensen niet dat jullie al die faciliteiten bieden. Dan ligt dat niet aan de mensen, maar aan je eigen communicatie. Je kunt je natuurlijk gaan verzetten tegen de actie die nu gaande is. Maar je kan de actie ook omarmen en in je commentaar op zijn minst de URL doorgeven waar die opt-out zich dan bevindt.

    geplaatst op
  • Het verbaasde mij vorige week ook dat ik hem toch weer kreeg, ondanks me Nee sticker op de deur! En een reactie vorig jaar van mij naar de KPN. En ja mijn adres gegevens staan uiteraard nu ook op deze lijst! Hoop dat er ooit iemand denkt... goh zij wil hem niet, ik gooi hem niet in de bus!

    geplaatst op
  • De gouden gids verdwijnt! Deze wordt samengevoegd met de telefoongids, aldus RTL Nieuws vanavond (uitzending hier). 54% van de personen die een telefoonnummer zoeken gebruikt de papieren gids, vorig jaar was dit nog 60%. De rest gebruikt internet of belt nummerinformatie.

    Jelle Ursem initiatiefnemer van stopdetelefoongids zat ook in de uitzending, dus aan exposure geen gebrek.

    Jammer dat de journalist dan weer niet zo scherp is om aan de bestuursvoorzitter van De telefoongids een reactie te vragen op stopdetelefoongids :-( Was wel benieuwd of ze het initiatief op de één of andere manier gaan supporten.

    geplaatst op
  • Aangezien, zoals de landelijke cijfers aangeven, het meerendeel van de bevolking de papieren editie gebruikt betekend het toch dat het een belangrijk landelijk medium betreft!
    Ook als je internet een keer plat ligt, of je hem niet helemaal opnieuw wilt opstarten etc. etc. is het toch een handig boek!

    Gewoon netjes bewaren! Je weet nooit wanneer het je van pas kan komen.
    En dat is ook de kracht!

    geplaatst op
  • @Maarten: In het uiterste geval dat ik dan een telefoonnummer wil hebben is het veelal een telefoonnummer buiten de regio en heb ik niets aan de eikenboom van KPN. Niet de consument afzeiken met "netjes bewaren je weet nooit" gewoon de wens van je doelgroep respecteren.

    geplaatst op
  • Beste mensen,
    Misschien komt de KPN eindelijk op het idee om iedereen een mobiele telefoon (of abokorting te geven) te sturen of een simpele notebook ipv. van ieder jaar dat onhandige telefoonboek. Frankrijk gaf ooit gratis miljoenen minitelcomputer met telefoonmodem weg om het telefoonboek te vervangen. Lijkt me een handig idee
    groeten Godfried 1051GV

    geplaatst op
  • Heb een 2 jaar geleden een presenatie gehouden en gevraagd wie in de zaal (+/- 200 man) nog gebruikt maakte van de PAPIEREN telefoongids of Papieren Gouden Gids. Welgeteld 3 personen waarvan 2 de vraag verkeerd hadden begrepen(dachten dat online telefoongids ook telde).
    De snelste telefoongids is gewoon Google, 1 zoekscherm en alles doorzocht wat je wil hebben ideaal!

    geplaatst op
  • Vandaag was het weer zover. Weer 1 kilo extra direct naar het oud papier. Is er een manier om de Telefoongids eindelijk te stoppen? Een nee-nee sticker helpt niet...

    geplaatst op
  • @Jeroen, een voordeel... het zal dit jaar maar 1 gids zijn die direct in de prullenbak verdwijnt:-)

    geplaatst op
  • Tsja, ik verwacht niet dat ze actief een opt-out beleid gaan voeren zolang de Truvo een groot deel van haar advertentie-inkomsten uit de papieren versie blijft halen en de oplage (en dus het bereik) cruciaal blijft.

    geplaatst op
  • nagevraagd bij Postbus 51 -- en het is gewoon wetgeving cq een verplichting.... dusss

    ----- email postbus 51 ------
    Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt of er vanuit milieu oogpunt voor gezorgd kan worden dat de telefoongids niet meer automatisch op ieder adres wordt bezorgd.

    In de Telecommunicatiewet is bepaald dat iedere inwoner in Nederland het recht heeft jaarlijks een gratis telefoongids te ontvangen (art. 9.1 Telecommunicatiewet en art. 2.3 Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen).

    Deze plicht is opgedragen aan KPN, die de uitvoering op haar beurt aan Telefoongids BV heeft uitbesteed. Het bij ieder huishouden en bedrijf (gratis) bezórgen van de telefoongids is geen verplichting, maar een bedrijfsmatige keuze van Telefoongids BV.

    De wet- en regelgeving over de telefoongids is opgesteld in een tijd dat de behoefte aan de papieren telefoongids vanzelfsprekend was. Inmiddels wordt steeds meer gebruik van elektronische alternatieven. Tot op heden zijn de ontwikkelingen voor het ministerie van Economische Zaken (EZ) echter geen aanleiding om de wet- en regelgeving aan te passen.

    Uit onderzoek door Nipo in 2002 bleek dat ongeveer tweederde van de burgers de telefoongids nog (zeer) belangrijk vond om telefoonnummers te vinden. In 2006 heeft SEO in een onderzoek, dat in opdracht van EZ plaatsvond, geconstateerd dat er nog steeds reden is om de plicht te handhaven. Zo werd op dat moment de papieren telefoongids dagelijks nog zo’n 1,3 miljoen keer geraadpleegd, met name door ouderen.
    Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
    ---------------

    geplaatst op
  • Mocht de gids bij mij bezorgd worden, dan gaat er met dikke edding stift op:

    Retour:
    Telefoongids Media BV
    Afdeling Particulieren
    Antwoordnummer 47050
    1070 VB Amsterdam

    Past misschien niet in de brievenbus, maar wel in de postzak op postkantoor ;-) Met dank aan antwoordnummer.nl Ben niet van plan een papier pdf-je te moeten invullen om dat ding niet meer te ontvangen.

    geplaatst op
  • Helemaal mee eens om bomen te besparen. zeker voor de toekomst ligt de kracht in digitale informatie en is papier uit den boze.

    geplaatst op
  • ik heb ook geen telefoongids meer nodig, WEG met al dat overbodige papier en nutteloze reclame

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.