New Media Expo 2008: podcasting voor intern gebruik

8 september 2008, 03:30

Podcasting, het beluisteren en/of bekijken van audio en videobestanden van vooraf geabonneerde onderwerpen wint terrein. In Nederland wellicht niet zo veel als in de US, maar de technologie om content te consumeren wanneer je wilt, waar je wilt en hoe je wilt lijkt een behoefte te vervullen bij mensen die ‘drukdrukdruk’ als levensmotto hebben. En zeg nu zelf, is het niet onwijs 2007 om het acht uur journaal om acht uur te bekijken?

Goed, podcasting is een innovatief en handig communicatiemiddel. Met name voor marketing is de zeer specifieke targeting op een nichemarkt een welkome aanvulling om het o zo wispelturige publiek te bereiken. We kunnen pagina’s vol schrijven over de effecten die podcasting kan hebben op de externe communicatiemix, maar dit artikel gaat over iets anders. Dit artikel gaat over het gebruik van podcasting voor de interne communicatie van bedrijven. Een gebied dat nodig wat nieuwe tools kan gebruiken.

Paulo Tosolini is New Media Business Manager bij Microsoft. Naast een coole titel heeft Paulo ook een visie: Als YouTube zo populair is in de consumentenmarkt, dan is het een kwestie van tijd dat dit fenomeen doorsijpelt in de zakenwereld. En gezien Microsoft het één en ander aan software in de zakenwereld heeft draaien was het tijd om de mogelijkheden eens te onderzoeken. Op de New Media Expo van 2007 presenteerde Paulo een op Sharepoint gebaseerd platform om medewerkers de mogelijkheid te geven werk-gerelateerde videoclips te delen met collega’s. Het platform werd Academy Mobile gedoopt en werd met veel bombarie bij de sales force geïntroduceerd. Bij wijze van test, eigenlijk. “We hadden het succes niet zien aankomen”, zegt Paulo in ons interview. “We hadden gerekend op 750 videoclips, maar uiteindelijk bleken dat er 2,500 te zijn. Het platform is ook populair bij onze executives, omdat ze zien dat ze een breder publiek bereiken met video.”

Vorig jaar was het nog niet zeker of Microsoft de technologie ook zou vrijgeven, maar toen ik dit jaar Paulo weer tegenkwam vertelde hij me enthousiast dat de Podcast Kit for Sharepoint nu gratis te downloaden is. Volgens Paulo is podcasting voor interne communicatie ‘the next big thing’. En aangezien wij daar zelf een paar sprekende voorbeelden van hebben opgezet kunnen we niet meer doen dan volmondig mee instemmen (maar daarover later meer). Dat ook Google nu een video applicatie voor business introduceert geeft aan dat Paulo zich op stevige concurrentie kan voorbereiden.

Microsoft’s podcast platform is nutteloos zonder content. Er zijn dus gegadigden nodig die deze content leveren. Robin Maiden is zo’n persoon. In het dagelijks leven piloot bij Delta Airlines van beroep, podcast producent als een uit de hand gelopen hobby, en op de koop toe ook maar meteen New Media Strategist. Robin is van het zeldzame soort medewerker die zich de interne communicatie binnen ‘zijn’ bedrijf (of eerder gezegd, het missen van interne communicatie) erg aantrekt. En terecht, want noem één bedrijf dat een interne communicatie heeft zonder problemen en wij komen er gratis een podcast over maken. Schrijven we er nog een blogpost over op Marketingfacts ook.

Piloot zijn is een eenzaam beroep, zo hebben wij van Robin begrepen. Vaak van huis en nog vaker letterlijk en figuurlijk ver verwijderd van het hoofdkantoor. Podcasten is een perfecte manier om ‘in contact’ te blijven met elkaar, en om bedrijfsnieuws op een betrokken manier tot je te nemen. Gelukkig heeft Delta Airlines Robin de vrijheid gegeven te experimenteren met deze vorm van nieuwe media, en dat leidde al gauw tot een reguliere podcastserie. Hoewel het door de innovativiteit niet door iedere executive zomaar wordt geaccepteerd (schijnt toch een probleem te zijn bij nieuwe technologieën) blijft Robin volhouden. “Ik blijf doorzetten om mijn bazen ervan te overtuigen dat dit een geweldige kans en een extra instrument is om met het personeel te communiceren.”

Het was goed te zien dat de aandacht en interesse voor podcasting voor intern gebruik tijdens de New Media Expo groeiende is. De contacten die we daar opgedaan hebben (niet alleen Paulo en Robin, maar bijvoorbeeld ook Shwen Gwee, die actief is in de farma-wereld bleken zeer waardevol). Wij hebben reeds ervaring met het opzetten van interne podcastprojecten en men was onder de indruk van de wijze waarop wij deze projecten hebben opgezet. Ja soms, heel soms kunnen wij in ons kleine kikkerlandje schijnbaar ook indruk maken op de Amerikanen.

De video is een samenvatting van twee langere interviews. Klik hier om het gehele interview met Paulo Tosolini van Microsoft te zien, en hier voor het interview met Robin Maiden van Delta Airlines.

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!