Vergelijkingssites dankzij Google steeds machtiger

15 september 2008, 09:53

{title}Voor opleiders als Schouten & Nelissen, Boertien, ISBW en NTI is het een welkom nieuw fenomeen. Met de lancering van Eduhub.nl per 15 september kent de branche voor opleidingen, cursussen en trainingen ook een vergelijkingssite. Een door consumenten gewaardeerde ontwikkeling. Uit de cijfers van de STIR (Stichting Internet Reclame) webmeter blijkt dat vergelijkingssites het afgelopen halfjaar liefst 21% marktaandeel winnen op de andere websites uit de top 100 van Nederland. Redenen zijn meerledig; de rol van Google een niet te onderschatten factor.

Op Google is het in één oogopslag te zien: de vergelijkingssites, blogs, nieuwssites en wiki’s drukken de aanbieders van producten en diensten uit de top 10. Google biedt namelijk sinds enige tijd van ieder type website minstens één resultaat op de eerste pagina. Daardoor is er in elke sector meer kans voor vergelijkingssites ontstaan. Keerzijde van die medaille is dat winkels en dienstverleners steeds minder bezoekers krijgen via Google. De zoekmachine dwingt ze zo in zee te gaan met vergelijkingssites. Zeker als de vermelding op de felbegeerde eerste pagina ze dierbaar is.

Ervaringen delen en doorklikken

De consument vaart ondertussen wel bij Google’s nieuwe algoritme. Sites als Funda, Kieskeurig, Independer en Zoover maken het tenslotte makkelijk om in het aanbod binnen een bepaalde sector te schiften. Vaak worden uitgebreide filtermogelijkheden aangeboden. Daarmee is bijvoorbeeld op een bepaalde prijsklasse, of op bepaalde eigenschappen van het vergeleken product, te selecteren.

De nieuwere vergelijkingssites vullen de vergeleken waren bovendien aan met ervaringen en beoordelingen. Gebruikers kunnen dan verschillende kenmerken voorzien van een beoordelingscijfer en eventueel een begeleidende tekst. De zo verzamelde informatie stelt potentiële afnemers in staat een beter onderbouwde keuze te maken. Gevolgd door een klik naar de website van de gevonden aanbieder. Het moment waarop de doorsnee vergelijkingssite uiteindelijk verdient.

De macht naar gebruikers en aanbieders

In sommige sectoren is het lastiger om aanbieders te vergelijken dan in andere. Simpelweg omdat het product of de dienst zich moeilijk in meetbare objectieve criteria laat vangen, zoals bij maatwerk dienstverlening en B2B consultancy. Toch is vergelijken ook in dit segment vaker mogelijk. Zoals de eerdergenoemde start-up Eduhub.nl met het vergelijken van opleidingen, trainingen en cursussen doet. In tegenstelling tot de eerste generatie vergelijkingssites stelt de nieuwkomer echter niet wie ‘de beste’ of ‘de goedkoopste’ is. In plaats daarvan geeft Eduhub.nl bezoekers – en aanbieders – diverse tools in handen om zelf de beste match te maken.

Marque Joosten, CEO van autovergelijker Zomoto (en oud CEO van Funda) zegt: ‘Om tot de beste keuze te kunnen komen, moeten bezoekers in staat zijn in het hele aanbod te zoeken, te vergelijken en te kiezen. Waar vroeger het hebben van unieke content belangrijk was voor het succes van een website, is nu het hebben van een volledig overzicht een randvoorwaarde. De specialiteit van vergelijkingssites. Het succes wordt bepaald in het gemak waarmee consumenten vervolgens de voor hen relevante informatie kunnen terugvinden en verwerken.’

Ruben Timmerman, oprichter van Eduhub: ‘Je ziet dat geen enkele sector meer ontkomt aan de vergelijkers. Een spannende ontwikkeling voor tal van aanbieders. Maar de dagen waarin een branche als het notariaat volledig op zijn kop stond door een website als degoedkoopstenotaris.nl zijn voorbij. Een traditioneel ontransparante, conservatieve sector als het particulier onderwijs blijkt snel te schakelen. Grote partijen als Schouten & Nelissen, Boertien, ISBW en NTI reageren positief en hebben zich binnen een paar maanden bij Eduhub aangesloten. We hanteren dan ook een ander model dan de meeste vergelijkers: de plaatsing en kliks zijn bij ons helemaal gratis.’

Over Eduhub

Eduhub is een onafhankelijke vergelijkingssite voor opleidingen, trainingen en cursussen. Er staan zo’n 3200 opleidingen op van 265 aanbieders, verdeeld in 20 categorieën en 600 onderwerpen variërend van marketing en veiligheid tot management en talen. Onder anderen Schouten & Nelissen, ISBW, Boertiengroep, SRM, Twice en LECTRIC zijn partners van Eduhub. Eduhub is een initiatief van Ruben Timmerman, usability en online marketing expert van Usarchy.com.

Extra weetjes over Eduhub speciaal voor de MF’ers van Ruben:

  • Eduhub is de eerste site waar ook ervaringen op zullen komen. De HR managers die we hebben geïnterviewd gaven aan dat dit voor hen een zeer belangrijke feature is omdat het soms moeilijk is in te schatten hoe werknemers een training waarderen.
  • We zijn (om in hippe Sprout termen te blijven) een challenger in een hele ouderwetse sector: particuliere opleidingen. We zijn zelfs door 2 instituten bedreigd met juridische stappen, om het niveau maar even aan te geven…
  • De website is compleet gebouwd in een user centered design proces: in elke stap werd de gebruiker betrokken. Ik heb dit proces op Frankwatching beschreven.
  • Eduhub doneert per ingevulde ervaring 10eur aan Stichting Edukans, tenzij de gebruiker liever een boekenbon wil. (interessant sociaal experiment ;)) We steunen die organisatie ook door een donatie als er een foutmelding op Eduhub ontstaat.
  • Ons businessmodel wijkt af van de meeste vergelijkers (niet op basis van klikken of paid inclusion) omdat onze sector daar niet klaar voor is.
  • Ik word als initiatiefnemer op mijn vingers gekeken door de NL marketing community omdat ik altijd erg kritisch naar andere sites ben. Dit maakt Eduhub voor mij nog een stuk spannender, want ik heb een hoop waar te maken 🙂

Wat vinden jullie van Eduhub?

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

17 Reacties

    RubZie

    Ha, misschien wat veel van het goede om het hele persbericht erin te plakken, maar ik zal niet klagen 😉

    Het redactionele artikel is speciaal voor de launch geschreven natuurlijk, same goes voor de aandacht op Emerce. Het onderzoek dat ik heb gedaan op basis van de STIR cijfers, en eerder ook al in Google, is overigens wel echt een van de redenen om Eduhub te starten…

    Verder ben ik, afgezien van de PR praat, echt benieuwd wat mensen hier van Eduhub vinden. Er is nog een hoop werk te doen, en met mijn altijd kritische houding verwacht ik wel wat kritiek terug 😉


    15 september 2008 om 10:39
    Gerben

    @ruben,

    Mooi hoor. strak, eenvoud, overzichtelijk, enne, k ga maar geen opmerkingen plaatsen 🙂 ‘k heb je vast nog wel weer een keer nodig…. 🙂


    15 september 2008 om 10:56
    Maarten

    Oei Ruben, die foutmelding vermelden op marketingfacts.. ben bang dat dat je geld gaat kosten! 😉


    15 september 2008 om 12:01
    Bart Maas

    Waarom is het juist voor opleiders als Schouten & Nelissen, Boertien, ISBW en NTI een welkom fenomeen? Dit openingsstatement zie ik niet worden uitgelegd.


    15 september 2008 om 12:09
    Martijn van Vreeden

    Een fijne website! Erg overzichtelijk en ik vind het een mooie aanvulling op het huidige aanbod online.

    Een kleine suggestie; ik was op zoek naar een cursus over zoekmachine marketing. Als luie bezoeker ga ik direct in de zoekbalk wat intoetsen.

    Dan komt de categorie er als bovenste resultaat uit. Toch zou het fijn zijn als dit er meer uitspringt. Zodat duidelijk is dat er een hele categorie aan gewijd is. Ik weet het, ik ben een verwende bezoeker!


    15 september 2008 om 13:10
    RubZie

    Bart: Omdat een vergelijkingssite een extra kanaal is om bezoekers te trekken, en die partijen zich het eerst bij ons aansloten. Daar trokken we de conclusie uit dat we een welkom fenomeen zijn 🙂

    Martijn: Goede tip, we gebruiken nu nog Google Custom Search maar morgen schakelen we over op onze eigen zoekmachine. Die laat in eerste instantie helemaal geen categorie pagina’s zien, want we gaan ervanuit dat je een training zoekt. Later tonen we die categorie pagina’s wel in de search als extra linkjes.


    15 september 2008 om 16:21
    Maarten

    Rubem: ik mis een link naar de Engelstalige versie??

    Ik heb wel een paar suggesties. (al dan niet haalbaar..)

    – Ik zie nog niet of een cursus/opleiding vol zit . Of hoeveel mensen er nog in kunnen. Wordt dit een optie?

    – Sorteermogelijkheid aanbieden voor aanvang/prijs/ afstand.

    – Direct locatie/plaats tonen bij resultaten.


    15 september 2008 om 16:54
    RubZie

    Maarten: ha, engelstalig duurt nog wel even. Als we dit in NL van de grond krijgen zou het een hele prestatie zijn denk ik, want er zijn er al een hoop gesneuveld. Het is niet voor niets dat er voor een sector waar ruim €3 mld in omgaat, geen vergelijkingssite is, terwijl elk denkbaar product tegenwoordig te vergelijken is.

    Inschrijven (en dus ook checken of iets vol zit) doen we inderdaad niet. Dit is een veel te ingewikkeld proces, wellicht ergens in 2009 dat we die stap kunnen zetten. Ik denk echter dat het product “training” te complex is om via een 3e partij te verkopen.

    Sorteren komt er snel in, filteren op afstand en alle andere eigenschappen is er over twee weken, hoopik.

    Locaties hebben we nog niet, dit is vooralsnog teveel werk voor de aanbieders om in te vullen. Je moet de opleidingensector qua IT/internet infrstructuur denk ik vergelijken met de reisbranche in 1998…


    15 september 2008 om 18:04
    Mark de Bruin

    Ruben: Dan heb ik er nog wel eentje: Bereikbaarheid van de locaties? Google Maps koppeling ofzo?


    16 september 2008 om 04:00
    RubZie

    Mark: we got it, dat is zelfs al klaar… Alleen als je tegen bijv. Schouten en Nelissen zegt dat ze van elke training de locatie en startdata in moeten voeren, worden ze gek. 500 trainingen, elk 2-5 locaties en per jaar misschien wel 40 startdata. Dat moet eerst geautomatiseerd worden dus… Working on it…


    16 september 2008 om 04:36
    Matthijn

    Goede site, breed aanbod. Mijn complimenten. Opvallend dat Google weer zo’n rol belangrijke speelt.


    16 september 2008 om 04:40
    Stein Janssen

    Goede site met een krachtige, duidelijke naam en mooi logo. Ben benieuwd welke rol de ervaringen gaan spelen, vind het incentive om je ervaringen te plaatsen iig te waarderen.

    Sorteermogelijkheden lijkt me een mooie verdieping!

    Kortom, Ruben sterk werk!


    16 september 2008 om 05:51
    lennert

    Hoi Ruben,

    Mooi initiatief, ik denk dat hier zeker voldoende ruimte voor is op de Nederlandse markt.

    In alle West-Europese landen behalve Nederland en Belgie zijn al dergelijke initiatieven gelanceerd met veel succes. Zelf heb ik deze ontwikkeling van dichtbij meegemaakt via onze klant Emagister de afgelopen jaren, dat inmiddels met veel succes in zo’n 20 landen is uitgerold. Maar ook naast Emagister zijn er andere Europese initiatieven in met name Frankrijk en de UK die zeer succesvol zijn. Grootste verschil met eduhub is momenteel nog de grote van de database, dat bij al langer bestaande initiatieven ruim 100.000 opleidingen en cursussen passeert. Maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Veel succes!


    16 september 2008 om 07:07
    Edwin

    Stuitend dat een heel persbericht geknipt en geplakt wordt zonder dat dat kenbaar wordt gemaakt


    16 september 2008 om 07:30
    RubZie

    Lennert: Thanks! Emagister kijken we ook naar, die hanteren wat meer de massa-aanpak. Wij beginnen klein en willen van elke opleiding ook echt alles weten zodat we een kwalitatief aanbod hebben. Groei komt daarna, staptje voor stapje 🙂

    Edwin: stuitend klinkt wat dramatisch, maar het was niet helemaal de bedoeling, kleine miscommunicatie tussen Andre en mij…


    16 september 2008 om 07:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!