Rapport: Nieuwe vormen van reclame, anno 2009

16 september 2008, 03:24

Stichting Reklame Rakkers presenteerde gisteren het onderzoeksrapport Nieuwe vormen van reclame, anno 2009 (pdf). Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door Esther Rozendaal in opdracht van Stichting Media Makkers/Reklame Rakkers, blijkt dat reclame steeds meer zijn weg vindt naar de sociale media, zoals communities, chatboxen, profielsites en weblogs. Reklame Rakkers pleit voor een aanscherping van de media-educatie aan kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud.

De traditionele vormen van reclame lijken langzamerhand hun kracht verloren te hebben. Tegelijkertijd maakt digitalisering van de media veel nieuwe vormen van reclame mogelijk, waarmee op een interactieve manier specifieke doelgroepen benaderd kunnen worden. In het onderzoeksrapport Nieuwe vormen van reclame anno 2006 werd hier al het een en ander over geschreven. Daar werd onder andere ingegaan op de grote rol van nieuwe media in het leven van kinderen en jongeren en op de manier waarop bedrijven hierdoor noodgedwongen op zoek gaan naar nieuwe communicatiemiddelen waarmee ze deze doelgroep kunnen bereiken.

Anno 2009 zien we steeds meer mengvormen van reclame en redactionele inhoud, ook wel brand placement of sluikreclame genoemd. In de jaren tachtig was in Nederland voor het eerst brand placement (een Ikea-bank) te zien in de televisieserie Zeg ‘ns AAA. Tegenwoordig zien we brand placement steeds vaker in televisieprogramma’s, maar ook in artikelen in tijdschriften, en zelfs in games, in kleurplaten van Kleurplaten.nl, in sociale netwerken en virtuele werelden komen merken voor.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    koningwoning

    We hebben het hier over dezelfde generatie die straks eerst via één shout (via z’n/haar mobiel) aan vrienden vraagt wie veel verstand heeft van een bepaald onderwerp. Binnen een minuut krijgt hij/zij van meeredere mensen respons dat pietje er het meeste van weet. Pietje wordt dan gevraagd welke merk goed is en waarom. Dan wordt er gecrosscheckt via vergelijkingssites (inmiddels heb je steeds meer vergelijkingssites waar professionele vergelijkers de voor- & nadelen van producten bespreken) en zodoende weet diegene welk product hij/zij moet hebben.

    Dit alles wordt bij de winkel gedaan binnen enkele minuten……..on the go.

    En deze generatie heeft media-educatie nodig?

    Wellicht hebben wij binnen 5 jaar media-educatie van hen nodig…. maar niet zo zeer andersom.

    het enige wat zij moeten weten is wat Seth Godin al lang heeft gezegd: “All Marketers are liars”!


    16 september 2008 om 06:31
    hanrusman

    @koning Er blijft, net als er nu is, een groep actieve consumenten, maar zelfs bij hen is er geen tijd om voor ieder product een afweging te maken. Merkvoorkeur blijft een belangrijke indicator.


    16 september 2008 om 06:54
    koningwoning

    ik ben het eens dat we kids moeten leren wat marketing zou kunnen zijn…. maar waar ik zo langzamerhand een beetje gek van wordt is dat men steeds doet alsof reclame steeds erger wordt, wat helemaal niet zo is… kijk maar naar de series van vroeger. Zelfs in de Flintstones (for crying out loud) is sluikreclame gemaakt.

    het enige wat er nu gebeurt is dat er steeds meer mediamomenten zijn, steeds meer verschillende wijzes. Maar de verhouding commercieel / non-commercieel neemt niet zwaar toe…. maar er wordt wel net gedaan alsof alles nu gelardeerd is met commerciële boodschappen, waar dat vroeger niet was. En dat is pertinent niet waar.

    Tel daar de mondige consument bij op (die alleen nog mondiger wordt)…. en ik vind dat het allemaal wel meevalt met hoe erg het gesteld is.


    17 september 2008 om 05:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!