Guerilla marketing in de advocatuur

17 september 2008, 05:30

{title}

Advocatenkantoren saai? Nou, niet als ze op het Rembrandtplein in Amsterdam elkaar te pakken nemen. En dat is hier het geval met deze, in mijn optiek, briljante guerillamarketing actie van Abeln advocaten. Met dank aan 925 die het zag en op foto’s vastlegde. Waar gaat het om? Een cum laude afgestudeerde rechtenstudent genaamd Chiraz Muradin. Het grote, gerenommeerde kantoor Houthoff Buruma plaatste bovenstaand reclamebord op het Rembrandtplein. Chiraz Muradin, graag Hester Swane bellen. Hester Swane is de recruiter van Houthoff.

Een leuke actie, waarbij de insiders ongetwijfeld weten waar het over gaat. En als advocatenkantoor richt je je uiteraard op de insiders. Maar helaas, Chiraz heeft al getekend bij een ander kantoor. En laten die dat nu even héél duidelijk maken op het LED-scherm boven de Escape op datzelfde Rembrandtplein:

{title}

Een prachtige actie van Abeln. Vooral sterk vind ik is dat ze hun eigen merk opkrikken door gebruik te maken van het personal brand van deze nieuwe medewerker. Want laten we eerlijk zijn, als één van de grootste advocatenkantoren van Nederland een groot reclamebord ophangt met je naam er op, ben je een personal brand in jouw niche. Ik weet niet hoeveel rechtenstudenten jaarlijks cum laude afstuderen, maar veel zullen het er niet zijn. Dus door deze high potential te werven en dat op deze ludieke manier duidelijk te maken (onbedoeld geholpen door Houthoff natuurlijk), zet Abeln zich ijzersterk op de kaart.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

9 Reacties

    ArnoudEngelfriet

    Ik ben ongetwijfeld veel te cynisch, maar staat vast dat die eerste reclame echt van Houthoff Buruma afkomstig is? Ik vind ‘m net iets te incrowderig voor het gekozen medium. Lopen er zo veel advocaten rond daar die denken “goh, leuk voor Chiraz, dan moet ik ook maar eens daar solliciteren”?

    Het zou me niets verbazen als die eerste advertentie ook van Abeln afkomstig is.


    17 september 2008 om 05:51
    mgvandenbroek

    @Arnoud: niet eens aan gedacht. Zou helemaal een mooie stunt zijn. If so, krijgen ze wel Houthoff op ’t dak voor ongeoorloofd voeren van andermans merk? 😉


    17 september 2008 om 05:53
    chi666

    @Arnoud: als dat zo is, vind ik heb nog grappiger. Maar dan plegen ze wel inbreuk op het merkrecht vrees ik, denk niet dat een advocatenkantoor dat snel doet.

    En inderdaad erg incrowd en zoals Frank Meeuwsen op Recruitment matters al aangaf: wel duur medium gekozen. Maar then again, op zich ook niet heel erg verkeerd met Rembrandtplein denk ik.

    Ik ben benieuwd Arnoud, jij als jurist, welk medium zou jij gekozen hebben?


    17 september 2008 om 09:05
    Edwin

    Ik vind ‘m prachtig, wie er ook achter zit. Van dit soort dingen ga je glimlachen, ook als buitenstaander.

    En je raakt geïntrigeerd. Dat heb ik niet zo vaak met advocatuur 🙂


    17 september 2008 om 10:06
    Walter Vos

    Eenzelfde poster hangt in Groningen aan het Damsterdiep. Maar dan met een andere naam. Iets met Florian. Ik kom er zo nog wel langs, zal het even onthouden.


    17 september 2008 om 12:29
    ArnoudEngelfriet

    @Bas: het medium is prima, daar ging het me niet om. Ik vind het alleen net niet overtuigend genoeg, die advertentie van Houthoff. Zouden er echt advocaten of rechtenstudenten langslopen die dan denken, goh ik ga ook bij Houthoff solliciteren?


    17 september 2008 om 12:34
    chi666

    @Arnoud: geen idee, ik ben niet zo goed in juristen inschatten, heb er niet zoveel mee te maken gehad in mijn leven.

    @Cor: dank voor de tip.


    17 september 2008 om 18:08
    rebecca Kanne

    Wat men hiermee bereikt is dat de onderneming bij diversen op het netvlies komt. Het op deze manier met elkaar spelen en op elkaar reageren geeft een gevoel over de partijen, je moet er nl om lachen. En wellicht dat je niet meteen daar gaat werken of ze direct inhuurt maar ze bereiken wel wat ze beoogden; beeldherkenning, merkherkenning en aandacht aan het Imago.

    Niet alle advertising is gebaseerd op directe verkoop of het aantrekken van klanten. Er bestaat ook nog zoiets als een good feel over een merk waardoor je als consument dit merk aanprijst bij een ander, een ambassadeur wordt. En ook dat is enrom belangrijk voor elk merk.

    Ik vind m top! Er mag best wel wat meer gespeeld worden, de wereld is al serieus genoeg.


    23 september 2008 om 10:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!